eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sieci handlowe chcą się rozwijać

Sieci handlowe chcą się rozwijać

2011-11-28 00:12

Sieci handlowe chcą się rozwijać

10 najbardziej popularnych kierunków ekspansji sieci handlowych © fot. mat. prasowe

Według najnowszych badań CBRE, międzynarodowe sieci handlowe w planach na przyszły rok wciąż mają prowadzenie ekspansji na dużą skalę, na przekór niesprzyjającym warunkom na rynku konsumenckim oraz rosnącemu znaczeniu sprzedaży internetowej.

Przeczytaj także: Sieci handlowe a rynki międzynarodowe

Najnowszy raport CBRE How Active are Retailers in EMEA? - Aktywność sieci handlowych w regionie EMEA – analizuje nastawienie oraz plany ekspansji ponad 200 wiodących międzynarodowych sieci handlowych w przyszłym roku. Raport został opracowany na podstawie wywiadów przeprowadzonych latem 2011 roku.

Blisko trzy czwarte spośród międzynarodowych detalistów (71%) planuje otwarcie ponad pięciu sklepów w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) przed końcem 2012 roku., przy czym 20% firm ma zamiar otworzyć przed końcem przyszłego roku 40 i więcej sklepów — w 2011 roku było to 18% ogółu detalistów.

Roczny raport badawczy CBRE „Aktywność sieci handlowych w regionie EMEA” wykazał, że chociaż firmy chcą w przyszłym roku prowadzić sprzedaż detaliczną w wielu krajach — zarówno na rynkach dojrzałych, jak i rozwijających się — to swoją uwagę poświęcą głównie otwieraniu sklepów w krajach, w których są już obecne od pewnego czasu. Podobną strategię firmy przyjmowały też w 2011 roku. Na czele rankingu krajów wybieranych przez sieci handlowe jako cel ekspansji po raz pierwszy znalazły się Włochy, które w zeszłym roku zajmowały ósmą pozycję. Za Włochami uplasowały się Niemcy, Rosja, Hiszpania i Francja — jest to pięć krajów najchętniej wybieranych jako rynki zbytu na rok 2012. Ponad 30% wszystkich detalistów planuje prowadzić sprzedaż w każdym z tych państw. Polska znalazła się na 10 miejscu (w zeszłym roku zajmowała 2 pozycję). 26% badanych sieci handlowych planuje ekspansję w naszym kraju.

W ostatnich latach sieci handlowe skupiały swoją uwagę na Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii, ale teraz wielu z nich poszukuje nowych możliwości. Mimo że nie zanosi się na znaczny wzrost wydatków włoskich konsumentów, możliwość skierowania działalności na rynek, na którym międzynarodowe marki są wciąż słabo reprezentowane, i który dość intensywnie rozwija się w dziedzinie sprzedaży detalicznej, stanowi atrakcyjną okazję dla wielu firm. Względnie silna gospodarka Niemiec wciąż przyciąga nowych detalistów, zaś Rosja wspięła się z szóstego miejsca w rankingu na trzecie dzięki swojej silnej gospodarce i perspektywie zwiększających się wydatków konsumenckich.

Na Bliskim Wschodzie rynki Arabii Saudyjskiej, Kuwejtu i Kataru także doświadczają znacznego wzrostu zainteresowania ze strony sieci handlowych w porównaniu z rokiem ubiegłym — ponad 15% badanych firm planuje rozwijać działalność w tych krajach w 2012 roku. Wysoki poziom zamożności, większa odporność tamtejszych gospodarek niż w przypadku Europy oraz stosunkowo niewielka obecność marek zagranicznych to atrakcyjna kombinacja czynników, która przyciągają detalistów pragnących rozszerzać swoją działalność. Realizację ambicji sprzedawców w tym regionie ułatwia także powstawanie nowych centrów handlowych.

Chociaż sieci handlowe zorientowane są na wiele różnych rynków docelowych, to nadal starają się zminimalizować ryzyko. Ponad połowa z nich (52%) planuje otworzyć sklepy w nowych miastach, ale na rynkach, na których są już obecni — podobny odsetek odnotowano w zeszłym roku. Wzrosła też liczba detalistów zamierzających otworzyć dodatkowe sklepy w miastach, w których prowadzą już działalność — z 9% w roku ubiegłym do 17% w tym roku — co potwierdza, że firmy skupiają się rynkach, które najlepiej znają. Pomimo tej powściągliwości, prawie jedna trzecia detalistów (30%) ma zamiar wkroczyć w 2012 roku na nowe rynki — podobny odsetek wykazało ubiegłoroczne badanie.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: