eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sieci handlowe a rynki międzynarodowe

Sieci handlowe a rynki międzynarodowe

2011-11-17 12:30

Wraz z ponownym wzrostem niepewności co do przyszłej sytuacji gospodarczej w Europie, coraz większa liczba sieci handlowych i inwestorów decyduje się na rozszerzenie swojej działalność na rynki międzynarodowe, podaje nowy raport firmy Cushman & Wakefield, "What's in store for European retail 2012?" ("Sytuacja na europejskim rynku handlowym w 2012 r.").

Przeczytaj także: Sieci handlowe chcą się rozwijać

Firma Cushman & Wakefield przewiduje zwiększenie aktywności na rynkach międzynarodowych największych sieci handlowych w 2012 r. Zaznacza jednak, że marki wciąż ostrożnie podejmują decyzje inwestycyjne, dążąc do ograniczania kosztów przy jednoczesnej maksymalizacji wartości posiadanych portfeli sklepów. W związku z tym ich uwaga skupia się przede wszystkim na największych miastach, głównych ulicach handlowych i najlepszych centrach handlowych.

Chociaż głównym kierunkiem ekspansji w tym roku były najlepsze lokalizacje, część inwestorów i operatorów handlowych, bardziej skłonnych do ryzyka, zdecydowała się na rozszerzenie obszaru swojej działalności o rynki rozwijające się jak również o mniejsze miasta na rynkach dojrzałych. W każdym przypadku najbardziej atrakcyjne nieruchomości to jednak nadal dobrze skonfigurowane obiekty w najlepszych lokalizacjach.

Wzrost zainteresowania nowoczesną powierzchnią wynika z dążenia handlowców do osiągnięcia największej efektywności powierzchni, dostosowania się do wymogów zrównoważonego rozwoju oraz wykorzystania innowacyjnych technologii. Raport firmy Cushman & Wakefield’s „What’s in store for European retail 2012?” wskazuje jednak na coraz bardziej ograniczoną podaż najlepszej powierzchni, do czego przyczynia się również coraz częstsze nabywanie przez niektóre marki handlowe nieruchomości na własność. Na niską dostępność powierzchni w najbliższej przyszłości ma także wpływ ograniczona ilość powierzchni planowanej, co, zgodnie z wynikami raportu, będzie stanowiło największą barierę dla ekspansji sieci handlowych. Ponadto prognozowana wielkość powierzchni będącej obecnie w budowie, która miała zostać oddana do użytku w tym roku – 6,8 milionów mkw. (z czego 46% przypadało na Rosję i Turcję) prawdopodobnie będzie mniejsza, w związku z zapowiadanymi opóźnieniami niektórych projektów.

Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa firmy Cushman & Wakefield, powiedziała: „Na polskim rynku handlowym obserwujemy dalszy rozwój głównych krajowych i międzynarodowych najemców wielkopowierzchniowych. Mniejsi najemcy ostrożnie podejmują decyzje o ekspansji, koncentrując się na najlepszych obiektach, gwarantujących wysoką odwiedzalność i stabilność przyszłych obrotów. Sieci handlowe mają obecnie duże możliwości wyboru lokalizacji i negocjacji w zakresie stawek czynszowych i innych warunków najmu. Jednak wraz ze spadkiem rocznej podaży zmniejszająca się dostępność powierzchni może powodować ograniczenia w ekspansji, szczególnie dla najemców wielkopowierzchniowych. Dotyczyć to będzie przede wszystkim największych aglomeracji, gdzie już dziś trudno znaleźć lokale powyżej 1.000 mkw. w dobrych obiektach handlowych”.

Marki handlowe stawiają na sprzedaż wielokanałową

Wraz ze zmieniającymi się wymaganiami klientów i rosnącą konkurencją operatorzy handlowi, zmuszeni do zmiany sposobu funkcjonowania sklepów oraz metod sprzedaży, zaczynają poszerzać ofertę sprzedaży wielokanałowej, przewidując, że główna walka na rynku będzie się rozgrywać właśnie między sprzedażą mobilną a elektroniczną. Nie ma jednej uniwersalnej strategii, która okaże się skuteczna na wszystkich rynkach, ale kluczowe czynniki sukcesu projektu handlowego pozostają niezmienne dla wszystkich głównych miast: efektywność, komputeryzacja, dobra lokalizacja oraz ekspozycja obiektu.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: