eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sieci handlowe a rynki międzynarodowe

Sieci handlowe a rynki międzynarodowe

2011-11-17 12:30

Przeczytaj także: Sieci handlowe chcą się rozwijać


Rynek handlowy w 2012 r.: polaryzacja, ale mniej dynamiczny rozwój

Według Davida Hutchingsa, dyrektora europejskiego działu badań firmy Cushman & Wakefield, „Niższa inflacja i zmiany stóp procentowych przyczynią się do wzrostu wydatków konsumpcyjnych w 2012 r. zakładając, że kryzys zadłużenia zagranicznego zostanie opanowany. Nie wiadomo jednak, kiedy to się stanie i, jak na razie, rosnąca niepewność, bezrobocie i wyższe podatki mają negatywny wpływ na popyt konsumpcyjny. W efekcie wysokość czynszów będzie nadal uzależniona bardziej od podaży niż popytu”.

„Przewidujemy, że w 2012 r. wzrost może być mniejszy niż w 2011 r., a w niektórych drugorzędnych lokalizacjach nawet ujemny. Jest to efekt polaryzacji rynku. Ulice handlowe osiągają lepsze wyniki niż centra handlowe, dzięki popytowi marek handlowych towarów masowych oraz luksusowych na dostępne lokale wysokiej jakości. Na poprawę wyników ma również wpływ rosnąca popularność parków handlowych, które postrzegane są jako format dogodny i jednocześnie efektywny kosztowo. Oczekuje się dalszej ekspansji sklepów z odzieżą projektantów. Wyniki za ostatnie lata potwierdzają opinię, że ten koncept handlowy lepiej sobie radzi w kryzysie niż inne marki handlowe”.

Firma Cushman & Wakefield prognozuje dalszy rozwój marek handlowych z segmentu średniego i luksusowego. Na ograniczaniu wydatków przez konsumentów i wzroście zainteresowania jakością produktów najwięcej zyskały marki handlowe ze średniego segmentu i sklepy dyskontowe, oferujące dobrą cenę do jakości, takie jak Lidl, Aldi, Primark i H&M, które poszerzają swoje portfele. Oczekuje się, że marki luksusowe, bardziej odporne na recesję, będą nadal prosperować.

Niesłabnący popyt ze strony inwestorów na nieruchomości handlowe w Europie

Poziom aktywności na handlowym rynku inwestycyjnym w 3 kwartale 2011 r. był wysoki. Wartość transakcji w tym okresie wyniosła 9,1 miliardów euro, co stanowi wzrost o 7,7% w porównaniu do drugiego kwartału. Łączny wolumen transakcji w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy roku wyniósł 29,7 miliardów euro, co oznacza wzrost o 9,8% w porównaniu do tego samego okresu 2010 r. – udział w rynku 34,3% do 33% w 2010 r. Jednak ograniczony dostęp do finansowania szczególnie w przypadku dużych projektów takich jak centra handlowe, zahamował rozwój tego sektora, na czym zyskał sektor biurowy, który po gorszych wynikach w pierwszym kwartale wysunął się na prowadzenie jako najbardziej aktywny sektor nieruchomości, z udziałem w rynku wynoszącym 42%.

Dzięki wyższej podaży, przynajmniej na niektórych rynkach, przewiduje się wzrost aktywności na rynku inwestycyjnym. Wolumen transakcji w 2012 r. powinien osiągnąć około 47 miliardów euro, z poziomu prognozowanych 41,7 miliardów euro w 2011 r. czyli o ok. 10-15% więcej.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: