eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Telewizja płatna w Polsce

Telewizja płatna w Polsce

2011-10-10 11:02

Przeczytaj także: Telewizja bez kobiet, debata publiczna to męska rzecz?


fot. mat. prasowe

Udziały poszczególnych sposobów świadczenia płatnej telewizji w Polsce według przychodów netto w 200

Udziały poszczególnych sposobów świadczenia płatnej telewizji w Polsce według przychodów netto w 2009 roku

Najmniej rozpowszechnionym sposobem odbioru płatnej telewizji jest IPTV. W 2009 roku czterech ponadregionalnych operatorów kablowych świadczyło tego typu usługi. Powodem małej popularności tych usług zdaniem badanych podmiotów są m.in. wysokie koszty budowy niezbędnej infrastruktury i silne nasycenie rynku przez inne sposoby nadawania programów oraz problemy z zabezpieczeniem treści programowych.

W 2009 roku w ofercie większości operatorów płatnej telewizji znajdowało się średnio 56 polskojęzycznych kanałów nadawanych w systemie analogowym. W przypadku programów nadawanych w systemie cyfrowym występują znaczne różnice pomiędzy poszczególnymi operatorami. Ich liczba waha się od kilkudziesięciu do ponad 100. Coraz większa jest również oferta kanałów nadających w technologii HD. Jako pierwsza w Polsce, w 2007 roku, ten standard wprowadziła Telewizja N. Wśród kablówek pionierem była Multimedia Polska. Obecnie najwięksi rynkowi gracze oferują co najmniej kilka programów HD.

Konkurencja pomiędzy operatorami ma miejsce na poszczególnych rynkach lokalnych, a nie w skali całego kraju. Na wielu obszarach nie jest w ogóle możliwa rywalizacja pomiędzy platformami cyfrowymi a telewizjami kablowymi – np. na terenach wiejskich lub słabo zurbanizowanych nie opłaca się budować infrastruktury do odbioru telewizji kablowej, z kolei w miastach zdarza się, że administratorzy budynków ze względów estetycznych zabraniają montowania anten satelitarnych. Widoczne jest również stosowanie różnych cenników przez telewizje kablowe w zależności od miejsca świadczenia usług.

Zebrane przez Urząd wnioski przyczyniły się do wydania warunkowej zgody na przejecie przez UPC Polska spółki Aster. Badanie UOKiK wykazało m.in., że koncentracja doprowadziłaby do istotnego ograniczenia konkurencji na terenie Warszawy i Krakowa.

Krótka charakterystyka największych dostawców płatnej telewizji


Jak czytamy w raporcie, na polskim rynku płatnej telewizji działa kilkaset podmiotów, lecz aż 87 proc. wszystkich abonentów korzysta z usług zaledwie 8 firm, których roczny przychód netto stanowi 86,7 proc. wartości całego rynku płatnej telewizji. Poniżej została zaprezentowana krótka charakterystyka tych firm.

Aster Sp. z o.o. działa na rynku telekomunikacyjnym od 1994 roku i jest największym operatorem telewizji kablowej na terenie Warszawy i okolic. Jako pierwszy operator w Polsce i jeden z pierwszych w Europie, spółka zaoferowała swoim klientom możliwość korzystania z poczwórnej usługi telekomunikacyjnej (quadruple play), czyli połączenia w jednym pakiecie telewizji (kablowej, analogowej i cyfrowej), szerokopasmowego dostępu do Internetu, telefonii stacjonarnej i telefonii komórkowej. Aster działa na terenie w zasięgu trzech miast: Warszawy, Krakowa i Zielonej Góry. Usługa dostępu do szerokopasmowego Internetu oferowana jest przez Aster już od 1998 roku, zaś od 2009 roku abonenci mogą korzystać z usługi wideo na życzenie (VoD). Firma jest w trakcie wdrażania technologii IPTV – obecnie dostępne są cztery kanały w tej technologii.

CANAL+ Cyfrowy Sp. z o.o. jest drugą co do wielkości satelitarną platformą cyfrową w Polsce. Spółka rozpoczęła działalność jako operator telewizyjny w 1998 roku. W 2006 spółka rozpoczęła dystrybucję oferty CYFRY+ poprzez videostradę tp (CYFRA+ DSL), zaś w roku 2008 uruchomiła własny serwis wideo na życzenie: CYFRA+ VOD.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: