eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek reklamy wideo napędzony sportem

Rynek reklamy wideo napędzony sportem

2024-11-18 09:22

Rynek reklamy wideo napędzony sportem

Inwestycje reklamowe w wideo wzrosły w pierwszych trzech kwartałach 2024 r. o 11,1% © starline na Freepik

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Pojawiły się najnowsze doniesienia Publicis Groupe odnośnie rynku reklamy wideo. Okazuje się, że pierwsze trzy kwartały bieżącego roku przyniosły dość istotny, bo ponad 11-procentowy wzrost wydatków na kreacje wideo w telewizji i internecie. Opracowanie rzuca również światło na statystyki dotyczące oglądalności TV oraz udział poszczególnych form wideo w wydatkach. Oto wnioski, do których prowadzi.

Przeczytaj także: Rynek reklamy wideo wzrósł o 11,2%

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Który z segmentów wideo miał w ostatnim czasie największy udział w przychodach?
  • Czym wyróżniał się YouTube?
  • Ile czasu przeznaczają widzowie na oglądanie tradycyjnej telewizji?
  • Z czego wynika wzrost przychodów total streamingu?


Wśród segmentów wideo największy udział w przychodach ma obecnie telewizja linearna (71,7%). Całościowe inwestycje reklamowe w to medium wzrosły w okresie od stycznia do września 2024 r. o 7,3% rok do roku. Letnie sportowe wydarzenia wpłynęły na rynek reklamy telewizyjnej, który przyspieszył w trzecim kwartale, osiągając w nim dynamikę na poziomie 7,5%. W czerwcu i lipcu istotną rolę odegrały wpływy ze sponsoringu i lokowania.

fot. mat. prasowe

Dynamika przychodów

Total streaming pod kątem przychodów wzrósł o 9%


Analiza oglądalności


W trzecim kwartale br. widzowie w wieku 16-59 lat przeznaczyli na oglądanie tradycyjnej telewizji 3 godziny 14 minut, o 11 minut więcej niż przed rokiem i jest to w dużym stopniu efekt popularności transmisji dużych imprez sportowych, tj. Euro 2024 i Igrzyska Olimpijskie. W lipcu widzowie oglądali TV o 12,5 minuty dłużej rok do roku, w sierpniu jedynie o 6 minut dużej, natomiast największy wzrost ATV miał miejsce we wrześniu: o ponad 14 minut więcej niż przed rokiem. W miesiącach czerwiec - lipiec - sierpień najbardziej widoczny jest wzrost udziałów TVP.

W okresie od stycznia do września średni czas przeznaczony na oglądanie TV wynosił 3 godziny 24 minuty i był dłuższy od poprzedniego roku o blisko 9 minut. W tym ponad 30 minut widzowie przeznaczyli na inne niż telewizyjne treści odtwarzane na telewizorze (więcej o niespełna 4 minuty niż przed rokiem).

Po dziewięciu miesiącach stacje TOP10 odpowiadają za niespełna 44% udziału w oglądalności (mniej o 1 pkt proc r/r). Największy wzrost udziałów widzimy w TVN24 i TTV, mniejszy w TV4, Puls2 i TVP1.

Z badania Nielsen Digital, które umożliwia porównanie wyników streamingu na telewizorze z oglądalnością kanałów TV (bez out of home), wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku czas przeznaczony na oglądanie wideo przez wszystkich widzów w wieku 16-59 lat wyniósł ponad 3 godziny i 45 minuty. Jest to więcej o 1 minutę w stosunku do okresu styczeń - wrzesień 2023 r. (czyli o 1% dłużej).

Widzowie oglądali streaming (na wszystkich badanych ekranach: tv, smartfon, tablet, PC) przez 1 godzinę i 2 minuty – o 4 minuty dłużej niż przed rokiem. Kanałem wideo wyprzedzającym tradycyjne kanały telewizyjne pod względem udziałów w oglądalności w pierwszych trzech kwartałach był YouTube – 8,0% (brak zmian wobec zeszłego roku), jest to więcej niż w przypadku TVN – udział 5,9% (spadek o 0,6 p. p.) i Polsatu – udział 5,6% (spadek o 0,5 p. p.). (*źródło: Nielsen Digital, All16 - 59, badanie Nielsen Digital nie uwzględnia oglądalności poza domem).

Dynamika wzrostu przychodów w segmencie wideo online po trzech kwartałach br. wyniosła ponad 22%


Total streaming (serwisy video on demand: BVOD, AVOD i SVOD) pod kątem przychodów wzrósł o 9%. Przyczynił się do tego rozwój kanałów FAST i ofert subskrypcji typu ad-lite, a także debiut nowej platformy Max. Wcześniej znana jako HBO Max, platforma przeszła rebranding i zadebiutowała w Polsce z rozszerzoną ofertą treści, będąc jednocześnie oficjalnym partnerem Letnich Igrzysk Olimpijskich, które użytkownicy mogli oglądać bezpośrednio na platformie.

Pozostałe krótkie formy wideo in stream, których wzrost przekroczył 23%, obejmują segment wideo na portalach społecznościowych oraz segment wideo na serwisach internetowych. Świetnie w nich widać wpływ Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Z analiz Publicis Groupe wynika, że kibice poszukiwali krótkich materiałów po meczach, chętnie oglądali powtórki goli, a także po meczach włączali ulubionych komentatorów, żeby obejrzeć podsumowanie meczu. Wzrost inwestycji w wideo w social mediach wyniósł 25,7%. Z kolei wideo na serwisach internetowych niespodziewanie spowolniło w trzecim kwartale do zaledwie 6%, a po trzech kwartałach zanotowało dynamikę na poziomie 14,6%.

fot. mat. prasowe

Udział poszczególnych form wideo w przychodach reklamowych

Największy udział w przychodach reklamowych wśród segmentów wideo ma obecnie telewizja linearna


Według Iwony Jaśkiewicz-Kundery, Chief Investment Officer Publicis Groupe Polska, prognozy inwestycji reklamowych w wideo na 2024 r. są optymistyczne:
Okres letni okazał się szczególnie atrakcyjny z perspektywy reklamodawców. Wśród kluczowych wydarzeń, które przyciągnęły uwagę widzów, królowały Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. W czerwcu wystartowała platforma Max, na której z kolei emitowano Igrzyska Olimpijskie w Paryżu. W tym roku obserwujemy rozwój oferty kanałów FAST (Free Ad-Supported Television). Prognozy makroekonomiczne są umiarkowanie pozytywne, gdyż aktywność gospodarcza w trzecim kwartale delikatnie osłabła. Zakładamy jednak pozytywny scenariusz dla reklamy wideo i możliwy wzrost na poziomie 10,1% w skali całego roku.

Publicis Groupe wprowadziła łączne podejście do monitoringu rynku video wraz z pierwszą edycją Raportu o Rynku reklamy w 2024 r. Wprowadzone w pierwszym kwartale pojęcie 'wideo', obejmuje zarówno telewizję, jak i wideo online. Dotychczasowe sklasyfikowanie wideo online do kategorii Internet stało się nieaktualne w dobie smart TV i CTV, gdzie granice pomiędzy tradycyjną telewizją a konsumowaniem treści wideo online zacierają się.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: