eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Misja firmy

Misja firmy

2011-08-11 13:48

Przeczytaj także: Wizja firmy


Projektowanie misji

W procesie formułowania misji kluczowe jest zaangażowanie najwyższego kierownictwa firmy. To w jego najlepiej pojętym interesie jest, aby misja była odpowiednio wypracowana oraz zakomunikowana. Dobrze jest, kiedy w formułowanie misji uda się zaangażować całą kadrę zarządzającą wyższego i średniego szczebla – np. w formie warsztatu, który owocuje nie tylko misją, ale też integracją kadry i dyskusją. Jeżeli misja jest wypracowana wspólnie, menedżerowie będą ją traktować jako „swoją”, będą się z nią identyfikować. Potem trzeba tylko konsekwencji najwyższego kierownictwa: zadbania, by wszystkie inne elementy zarządzania były spójne z misją, oraz systematycznej pracy z misją, przypominania jej i podkreślania jej znaczenia.

Misja ma być żywa, a nie pozostawać na papierze, ma „chwytać” trendy i możliwości, inspirować. Oto przykład misji, która się zestarzała i spowodowała odejście wielkiej firmy do lamusa historii: chodzi o kompanię, która w XIX wieku budowała kolej żelazną w Ameryce Północnej. Firma ta widziała jedynie „żelazną drogę” i wagony, dlatego przespała historyczne szanse. Jej misją było połączenie Wschodu i Zachodu Ameryki Północnej drogą żelazną i wożenie po niej ludzi, zwierząt i towarów.

Dziś Ameryka Północna kojarzy nam się z samolotami, truck’ami i autostradami, może nawet ze statkami, ale nie z koleją żelazną. Gdyby ktoś z owej kompanii przeformułował misję firmy i powiedział: „naszą misją jest szybkie, wygodne i bezpieczne transportowanie ludzi i towarów w różne miejsca kraju”, firma wpadłaby na to, że trzeba zainwestować w samochody, samoloty itd.

Proces związany z projektowaniem misji składa się z trzech głównych kroków:

Krok 1. Odkryj, jaka jest twoja aktualna misja

Zanim zaczniesz tworzyć misję przedsiębiorstwa, powinieneś odkryć jak brzmi ona aktualnie. I nie chodzi tutaj o ładnie brzmiący tekst, jaki znajduje się na stronie internetowej twojej firmy. Chodzi o odkrycie misji prawdziwej, czyli tego, co tak naprawdę robisz z twoją firmą dla ludzi, twojej społeczności czy kraju, jakie wartości realizujesz i dostarczasz.

Zbierz odpowiedzi od członków kadry zarządzającej oraz szeregowych pracowników, zadając pytania o sens istnienia firmy, potrzeby, jakie zaspokaja oraz wartości, jakie daje klientom. Odpowiedzi będą dobrą podstawą do działań w kolejnym kroku.

Krok 2. Zaprojektuj swoją misję docelową

Misja (sformułowanie misji) powinna spełniać kilka cech i być:
  • Maksymalnie krótka – jej wielkość to docelowo – jedno zdanie
  • Sformułowana w sposób pozytywny – wskazująca, co firma robi, jakie działania podejmuje, zamiast wskazywania, czego unika
  • Zrozumiała – pisana językiem prostym, zrozumiałym dla każdego klienta oraz pracownika
  • Prawdziwa – mająca potwierdzenie w rzeczywistej działalności biznesowej
  • Wskazująca działania firmy (np. w piekarni: “pieczemy zdrowy chleb” – wskazuje na dwa ważne działania – pieczemy oraz dbamy o zdrowie)
Do procesu projektowania misji można zaangażować zewnętrznego konsultanta. Nie stworzy on misji za kierownictwo – bo nie taka jego rola – ale będzie służył gotową metodologią jej tworzenia, przykładami z innych firm a także obiektywnym spojrzeniem osoby z zewnątrz. Pomoże też przełożyć propozycje poszczególnych osób na wspólną misję, zapisaną w jednym dokumencie.

Krok 3. Nieustannie postępuj w zgodzie z misją i komunikuj ją pracownikom

Misja zadziała tylko wtedy, gdy ty sam postępował będziesz w zgodzie z nią, wymagając tego samego od swoich pracowników. Jeśli zaangażowałeś się bezpośrednio w jej projektowanie i spełnia ona najważniejsze cechy, to przestrzeganie jej przyjdzie ci z łatwością, być może automatycznie.

Pamiętaj jednak, by nieustannie przypominać o niej pracownikom. Dąż do tego, by każdy z nich rozumiał ją i utożsamiał się podobnie do ciebie. Umieszczaj misję w materiałach o firmie, eksponuj w biurze i wspominaj podczas spotkań z pracownikami – zarówno na zebraniach jak i w rozmowach bezpośrednich.

Pracuj z misją, jako elementem budowania wspólnoty i motywacji. Nie bój się jej zmiany czy przeformułowania, jeżeli całym zespołem dojdziecie do wniosku, że to jest potrzebne i korzystne. W ten sposób misja nie zostanie jedynie na papierze, a przyniesie ci wiele korzyści.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: