eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaPrzemysł › Jakość owoców i warzyw w I kw. 2011

Jakość owoców i warzyw w I kw. 2011

2011-07-08 11:10

Przeczytaj także: Jakość owoców i warzyw I kw. 2010


PODSUMOWANIE I WNIOSKI

Przeprowadzona kontrola była pierwszą kontrolą w zakresie świeżych owoców i warzyw planowanych na rok 2011.

Kontrola skoncentrowana była na hipermarketach i supermarketach posiadających samoobsługowe działy owocowo – warzywne, w których towary prezentowane są bezpośrednio konsumentowi finalnemu. Inspektorzy zwracali szczególną uwagę na rzetelne oznakowanie oferowanych do sprzedaży owoców i warzyw a także na informacje zawarte w dokumentach towarzyszących partiom znajdującym się w kontrolowanych podmiotach.

Ujawnione w toku nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim znakowania świeżych owoców i warzyw. Niezgodnie z wymaganiami określonymi w normach handlowych oznakowano 16% objętych kontrolą partii (10% masy partii). Najczęściej kwestionowano podawanie nieprawidłowych informacji o kraju pochodzenia (5% skontrolowanych partii) lub całkowity brak takiej informacji (3% skontrolowanych partii). Zamiast jednego kraju pochodzenia danej partii, na tabliczkach umieszczano informacje o 2, 3 a nawet 4 różnych krajach. Taka praktyka wprowadza konsumenta w błąd i uniemożliwia mu dokonanie świadomego wyboru danego produktu.

Ponadto, w przypadku świeżych owoców i warzyw objętych wymaganiami ogólnej normy podawano bezpodstawnie informacje o klasie jakości, mimo, że zgodnie z przepisami określonymi w aktach prawnych Unii Europejskiej, norma ogólna nie zawiera wymagań odnośnie klasyfikacji produktów.
Kontrola dokumentacji towarzyszącej partiom wykazała, iż ponad połowa podmiotów dysponowała dokumentami, w których nie umieszczono podstawowych wymaganych prawem informacji, tj. kraju pochodzenia oraz w stosownych przypadkach, klasy, odmiany, lub typu handlowego, zgodnie z wymaganiami odpowiedniej normy handlowej.

Pozostałych wyróżników jakości handlowej nie spełniało 4% skontrolowanych partii (3% masy partii). Kwestionowano głównie niespełnienie wymagań minimalnych, wymagań deklarowanej klasy jakości oraz wymagań wielkości i prezentacji. Procent nieprawidłowości w tym zakresie był stosunkowo wysoki w porównaniu z poprzednią kontrolą przeprowadzoną w III kwartale 2010 roku, kiedy kwestionowano zaledwie 1% liczby partii (1% masy partii). Różnica ta wynika przede wszystkim z różnego zakresu kontroli oraz rodzaju podmiotów objętych danymi kontrolami.

Porównując wyniki kontroli prowadzonych w latach 2009-2011, można stwierdzić, iż w odniesieniu do liczby partii, procentowy udział nieprawidłowości w kolejnych kwartałach roku 2009, 2010 i 2011 sukcesywnie malał. Powyższe może świadczyć o wzrastającej świadomości handlowców względem konieczności przestrzegania wymagań określonych w normach jakości handlowej dla świeżych owoców i warzyw.

fot. mat. prasowe

Udział liczby partii owoców i warzyw nie spełniających wymagań określonych w normach, w stosunku do

Udział liczby partii owoców i warzyw nie spełniających wymagań określonych w normach, w stosunku do wszystkich partii skontrolowanych, w latach 2009-2011, z podziałem na kwartały (w %)


poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: