eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Dostępność - walor niezbędny witryny

Dostępność - walor niezbędny witryny

2004-10-08 00:08

Przeczytaj także: Dostępność strony internetowej ważna dla 68% internautów w Polsce


BADANIE DOSTĘPNOŚCI DLA ISP

Nie tylko firmy świadczące usługi przez internet powinny być zainteresowane badaniem dostępności, ale także dostawcy usług internetowych, czyli ISP. Dla tych ostatnich wyniki badań stanowią miarodajną informacje na temat jakości świadczonych przez nich usług.

Realizując badanie wg opisanej wcześniej metodologii otrzymujemy informacje, jak użytkownicy poszczególnych rodzajów łączy "dostępują" do wybranych serwisów www. Dzięki niemu może powstać ranking operatorów ISP i ich usług ze względu na czas, jaki ich użytkownicy potrzebują, by zobaczyć wybraną witrynę.

Agregując wyniki dostępności uwzględnionych w badaniu witryn (umieszczonych w określonych centrach hostingowych) otrzymujemy średnią określającą np.: użytkownicy dostępu wdzwanianego (dial-up) operatora X potrzebują średnio 30 proc. więcej czasu od użytkowników tego samego rodzaju dostępu operatora Y, by zobaczyć stronę główną pięciu największych polskich portali. Analiza wyników w czasie – godzina po godzinie – dostarcza kolejnej informacji, jak pora dnia czy dzień tygodnia wpływają na czas, jaki potrzebny jest internautom, i łącze, z którego korzystają, by zobaczyć stronę główną Onet.pl, Interia.pl czy też Gazeta.pl. Wyniki prowadzonego pomiaru dostępne są w czasie rzeczywistym, co jest ogromną zaletą w przypadku, kiedy korzystający z nich operator ISP wprowadza zmiany w posiadanej infrastrukturze telekomunikacyjnej.

Wymieniając poszczególne elementy w strukturze sieci może na bieżąco obserwować i analizować wpływ wprowadzonych zmian na czas, jaki potrzebują użytkownicy, by "dostąpić" do wybranych serwisów lub ich grup.

Mimo że kwestia dostępności jawi się jako problem stricte technologiczny czy raczej techniczny, to nie może on być pozostawiony tylko i wyłącznie służbom IT. Wręcz przeciwnie, wymaga on synergii działania między informatykami a osobami odpowiadającymi za marketing. Nierzadkie są sytuacje, gdy e-projekt pali na panewce albo ma bardzo trudny start po tym, jak tysiące sfrustrowanych internautów usiłują bezskutecznie zalogować się na stronie www.

Oczywiście nie wszystko można i nie wszystko da się zaplanować, ale istnieje wiele możliwości, jak choćby testy wydajnościowe przed uruchomieniem witryny, które pozwalają zminimalizować sytuację braku lub złej dostępności. Nie warto, więc tej kwestii zostawiać samej sobie, gdyż straty takiego postępowania mogą być bardzo duże.

Badania dostępności oferowane są na polskim rynku przez firmę Gemius SA. Badanie to jest dostępne pod nazwą gemiusAccessibility i jego koszt zaczyna się od 5 tys. zł. Inną firmą sprzedającą badania analizujące dostępność i szybkość łączy na polskim rynku jest The Gallup Organization Poland – niestety metodologia tego badania nie została nigdzie opublikowana.



Artur Zawadzki, jest wiceprezesem zarządu IAB Polska, szefem departamentu badań, kontakt: artur.zawadzki@iab.pl
Piotr Poznański, jest konsultantem e-marketingowym, doktorantem SGH, kontakt: piotr@poznanski.pl


Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: