eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Skuteczny link sponsorowany

Skuteczny link sponsorowany

2004-06-07 13:21

Przeczytaj także: Jak promować sklep internetowy przez direct mailing?


Następnym argumentem za stosowaniem linków sponsorowanych w porównaniu z pozycjonowaniem jest bardzo duża elastyczność umożliwiająca realizację działań promocyjnych w ściśle określonych przedziałach czasu. Planowanie i start kampanii może się odbyć praktycznie z dnia na dzień, dzięki czemu można realizować promocje o określonej dacie rozpoczęcia i zakończenia. W ten sposób na przykład biura podróży mogą informować potencjalnych nabywców o ofertach last minute, a inni sprzedawcy np. o sezonowej wyprzedaży swoich towarów.

Za linkami sponsorowanymi przemawiają także wymierne korzyści finansowe. O ile polskie wyszukiwarki - Onet i Netsprint preferują płatności oparte na ilości wyświetleń (stała opłata za 1000 odsłon linku), o tyle na świecie preferowany jest model CPC opierający się o opłaty za ilość kliknięć na stronie przez zainteresowanych użytkowników (wykorzystuje go np. Google i przejęta przez portal Yahoo firma Overture). W przypadku tego drugiego rozwiązania stosuje się także mechanizmy zabezpieczające przed zbyt dużymi kosztami kampanii w przypadku sztucznie zawyżanych wskaźników kliknięć np. w wyniku nieuczciwych działań konkurencji - powtarzające się kliknięcia lub zbyt duża ilość przekierowań w stosunku do ilości odsłon (w porównaniu do wartości średniej) są ignorowane, a reklamodawca nie ponosi z tego tytułu dodatkowych kosztów.

Bardziej zaawansowany model płatności za kliknięcia użytkowników wydaje się być lepszym rozwiązaniem, gdyż pozwala na precyzyjne określenie kosztu jednostkowego pozyskania klienta i jednocześnie uzależnia nakłady na kampanię od jej skuteczności. Warto też pamiętać, że koszty jednostkowego kliknięcia i kolejność wyświetleń odnośników są ustalane na drodze licytacji między reklamodawcami, co w praktyce oznacza, że stawka jest ruchoma i skorelowana z aktualną podażą.

Niebagatelne znaczenie ma także dużo lepsze postrzeganie linków sponsorowanych niż innych form reklamy. Według badań2, aż 70 proc. użytkowników deklaruje, że traktuje taki link na równi lub nawet lepiej niż pozostałe wyniki wyszukiwania. Dzięki temu szanse na zainteresowanie użytkownika i przyciągnięcie jego uwagi znacznie rosną.

NAJEFEKTYWNIEJSZE ZASTOSOWANIA

Znając zalety linków sponsorowanych, warto zastanowić się, kiedy brać je pod uwagę przy planowaniu promocji online. Należy przy tym pamiętać, że istnieją techniczne ograniczenia uwarunkowane formą odnośnika - krótki tekst, brak możliwości zamieszczenia elementów multimedialnych - które ograniczają zastosowanie do tylko niektórych rodzajów promocji.

Obserwując trendy światowe i wykorzystanie płatnych linków w Polsce można stwierdzić, że są one uwzględniane przede wszystkim w promocjach sprzedażowych. W budowaniu świadomości marki i kampaniach wizerunkowych, właśnie ze względu na ograniczony przekaz, są wykorzystywane w niewielkim zakresie i głównie przez duże firmy i instytucje, które używają różnych sposobów dotarcia do klientów, a płatne linki pełnią rolę uzupełniającą w stosunku do innych form promocji. Jest to bardzo dobra metoda budowania wśród użytkowników skojarzeń słowa ogólnego (np. "samochód") z konkretną marką, o ile jest stosowana na szeroką skalę. W przypadku mniejszych firm, płatne linki są jedną z niewielu intensywnie wykorzystywanych metod, głównie ze względu na możliwości finansowe.

Mówiąc o linkach sponsorowanych, nie sposób nie powrócić do pozycjonowania stron internetowych. Te dwa rodzaje promocji wykorzystujące wyszukiwarki mogą z powodzeniem pełnić dla siebie rolę narzędzi uzupełniających. Specyfika pozycjonowania polega między innymi na stosunkowo długim, kilkumiesięcznym okresie dochodzenia do czołowych pozycji i małą elastycznością w przypadku późniejszych zmian, np. słów kluczowych. I w tych momentach doskonałym uzupełnieniem może być przeprowadzenie kampanii bazującej na płatnych linkach. Dzięki temu firma nie tylko zapewnia sobie praktycznie natychmiast odwiedziny użytkowników na serwisie, ale także - w przypadku zmian czy okresowych promocji - szybkie dotarcie do nowych grup potencjalnych klientów.

oprac. : Maciej Gałecki / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Więcej na ten temat: marketing, reklama, linki sponsorowane
Marketing relacji z klientem

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: