eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing relacji z klientem

Marketing relacji z klientem

2004-06-10 13:59

Jeden z prenumeratorów Pressence Newsletter napisał, że nie sądzi, aby małe firmy miały potrzebę lub ochotę regularnego kontaktowania się ze swoimi klientami za pomocą poczty elektronicznej. Brak ochoty - po części rozumiem. Brak potrzeby - już nie. No chyba, że prowadzisz kilkanaście różnych dochodowych interesów. W innym przypadku, zbieraj adresy e-mail i wykorzystuj je do budowania trwałych i wartościowych relacji z obecnymi i przyszłymi klientami.

Przeczytaj także: Marketing i komunikacja w trakcie i po pandemii

Kluczowe słowo w tym zdaniu? Relacje. Jeżeli myślisz o skutecznej promocji online, marketing relacji staje się kluczem do sukcesu.

CZYM JEST MARKETING RELACJI?

Marketing relacji to proces budowania bliskich relacji z obecnymi i nowymi klientami. Polega on na stałym dialogu w określonym czasie. Może też dotyczyć zbierania informacji i analizy zachowania klientów. Już się boisz, prawda? Marketingu relacji można uczyć się na bardzo małej grupie klientów bez ryzyka popełnienia błędu kosztującego Ciebie utratę miliona złotych.

Najprawdopodobniej nie masz środków jakimi dysponuje sieć supermarketów, ale możesz zrobić coś, na co hurtownik sobie nigdy nie pozwoli. Możesz mieć prawdziwy i bezpośredni kontakt z każdym klientem.

W Twojej strategii komunikacji z klientem musisz uwzględnić dwa elementy: przyjazna klientom wityna WWW i systematyczne wykorzystywanie poczty elektronicznej do utrzymania z nimi kontaktu.

RELACJE NA WITRYNIE W INTERNECIE

Proces budowania relacji rozpoczyna się z chwilą odwiedzenia witryny WWW przez internautę. Jeśli chcesz wyjść poza standardowe "Cześć. Dobrze, że jesteś", możesz się popisać inwencją. Przedstaw się, zaproś, oferuj przekąski w postaci ciekawych informacji.

Poproś o adres e-mail, aby wysyłać informacje w przyszłości. Jeżeli nie uzyskasz adresu za pierwszym razem, nie licz na drugą szansę.

Kiedy otrzymasz adres, daj gościowi dostęp do ciekawych i wartościowych informacji. Restauracja może oferować oryginalne przepisy lub kupony rabatowe. Hydraulik porady jak uniknąć kosztownych napraw. Agencja public relations może umożliwić dostęp do ciekawych artykułów :-)

Daj dostęp do wartościowych informacji i nigdy się nie przejmuj, że dajesz za dużo.

Najlepiej, gdybyś miał możliwość zbierania informacji o klientach, ale nie każda mała firma dysponuje technologią do śledzenia indywidualnych preferencji klientów i analizy tych zachowań. Minimum informacji to imię potrzebne do personalizowania każdego listu elektronicznego.

Co jeszcze charakteryzuje witrynę przyjazną klientowi?

DIALOG
Ułatwiaj klientom kontakt z Tobą i zachęcaj do niego. Twoim celem jest dialog, czyli wymiana informacji. Pytaj, kiedy nie wiesz, czego chcą. Powiedzą Ci. Jeżeli poznasz potrzeby swoich klientów i zyskasz ich sympatię, położysz konkurencję na łopatki. Życie to szczegóły. Poznaj je.

PYTANIA (FAQ)
Ułatwiaj klientom zdobywanie informacji. Przygotuj zestaw odpowiedzi na najczęściej powtarzane pytania i umieść odpowiedzi na witrynie WWW w postaci FAQ (Często zadawane pytania).

SYSTEMATYCZNE AKTUALIZACJE
Jeśli liczysz na częste wizyty na witrynie WWW, musisz dać jakiś powód - nowa zawartość, nowy wygląd, itp. Witryna WWW to nigdy nie skończona praca.

 

1 2

następna

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Więcej na ten temat: marketing, relacje z klientem, pr

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: