eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Handel detaliczny w Polsce ma się dobrze

Handel detaliczny w Polsce ma się dobrze

2009-11-25 13:28

Handel detaliczny w Polsce ma się dobrze

Dynamika handlu detalicznego w Polsce © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Kryzys i wynikająca z niego trudna sytuacja gospodarcza były odczuwalne w całej Europie, właściwie we wszystkich segmentach rynku. Dotknęły one także sektor handlu detalicznego, gdzie zaobserwowano globalne pogorszenie wyników sprzedaży i spowolnienie rozwoju sięgające od plus 2,5% wzrostu w Polsce we wrześniu 2009 aż do minus 12,2% w Rumunii w sierpniu tego roku - podał Penta Investments.

Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2008

Pozytywnym zaskoczeniem jest, że Polska na tle innych krajów europejskich wypada zdecydowanie jako jedna z najlepszych, jak wskazują badania instytucji badawcze tj. GUS, CSU, INSS, SUSR, Eurostat. Wyższym udziałem sprzedaży może się pochwalić jedynie Szwecja (źródło: Eurostat).

Polska deklasuje pozostałe kraje Europy Środkowej

Prowadzone badania europejskiego sektora FMCG jednoznacznie wskazują, że polska branża sprzedaży detalicznej jako jedyna z Europy Środkowej wykazała wzrost rok do roku w okresie sierpień 2008 – sierpień 2009. Tylko w lutym i marcu 2009 zanotowano ujemne wartościami dynamiki sprzedaży (wg GUS, 2009).

fot. mat. prasowe

Dynamika handlu detalicznego w Polsce

Dynamika handlu detalicznego w Polsce

Jak podaje Penta Investments dla porównania na Węgrzech, w całym okresie od września 2008 do sierpnia 2009, sprzedaż detaliczna osiągała wartości ujemne (minus 7,2%, wg KSH, 2009). Gorzej jeszcze wypadły Czechy (minus 8,4%, wg CSU, 2009), Rumunia (minus 12,2%, wg INSSE, 2009) i Słowacja (minus 9,6%, wg SUSR, 2009). Wskaźniki sprzedaży detalicznej wszystkich tych trzech państw charakteryzowały się wartościami ujemnymi przynajmniej od początku roku 2009 roku (odpowiednio wg CSU, INSS, SUSR, 2009, źródło: PMR Ltd. Sp. z o.o.; www.pmrpublications.com).

Na Słowacji rok 2009 był okresem bardzo ciężkim dla detalistów, co zaowocowało znaczącą liczbą bankructw i upadłości firm działających w tym segmencie.

Natomiast czescy prywatni detaliści – pomimo spadku dynamiki rynku o około 10% - utrzymali zdobytą w poprzednich latach pozycję i z niecierpliwością oczekują powrotu koniunktury na przełomie 2009 i 2010 roku.

Rumuński rynek handlu detalicznego bardzo silnie odczuł wpływ kryzysu. Pozytywne tendencje, z którymi mieliśmy do czynienia jeszcze pod koniec ubiegłego roku, już na początku 2009 przeszły w pogłębiające się spadki. Można było natomiast zaobserwować znaczne ożywienie pod względem transakcji fuzji i przejęć - kilka międzynarodowych sieci próbuje z tego względu sprzedawać swoje aktywa w Rumunii.

fot. mat. prasowe

Udział 10 największych detalistów w sprzedaży FMCG w wybranych krajach europejskich

Udział 10 największych detalistów w sprzedaży FMCG w wybranych krajach europejskich

Nadchodzi intensywna konsolidacja polskiego handlu detalicznego

Zdaniem Penta Investments polski rynek handlu detalicznego jest wciąż znacznie bardziej rozdrobniony w porównaniu do innych krajów europejskich. Na około 122,5 tys. sklepów oferujących produkty spożywcze w Polsce, ponad 118,4 tys. to placówki małe i średnie. Liczba sklepów wielkoformatowych to tylko około 4 tys. Obrazuje to udział w 2008 roku w krajowej sprzedaży FMCG 10 głównych handlowych sieci detalicznych, który w Polsce wynosi jedynie 30% (wg GFK). Dla porównania w Czechach to 61%, a w Niemczech aż 87% (wg GFK).

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: