eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Spożywczy handel detaliczny 2008

Spożywczy handel detaliczny 2008

2008-11-24 00:20

Spożywczy handel detaliczny 2008

Wartość i dynamika spożywczego rynku detalicznego w Polsce (mld zł), 2006-2009 © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Pomimo spowolnienia gospodarczego, spożywczy rynek detaliczny w Polsce będzie rozwijać się w tempie blisko 6% w latach 2009-2011. Wyraźnie uwidacznia się rosnąca koncentracja rynku, w 2008 roku na 20 wiodących detalistów przypadało już ponad 40% obrotów - poinformowała firma PMR.

Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2009

Według raportu firmy PMR „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2008”, w 2008 roku całkowita wartość rynku spożywczego w Polsce wyniesie w 2008 roku 217,4 mld zł, tj. o 6,4% więcej niż w 2007 roku. Trudna sytuacja światowej gospodarki sprawia, dynamika wzrostu w 2009 roku będzie niższa, choć nadal dość wysoka – 5,8%.

fot. mat. prasowe

Wartość i dynamika spożywczego rynku detalicznego w Polsce (mld zł), 2006-2009

Wartość i dynamika spożywczego rynku detalicznego w Polsce (mld zł), 2006-2009

W 2011 roku wartość spożywczego handlu detalicznego przekroczy 257 mld zł, szacuje PMR. Kwota ta obejmuje całość rynku spożywczego, rozumianego jako sprzedaż detaliczna żywności, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych oraz innych produktów sprzedawanych w sklepach spożywczych. Dzięki użyciu takiej definicji możliwe jest porównanie udziałów sieci sklepów ogólnospożywczych, w których istotna część asortymentu mogą stanowić dobra przemysłowe (na przykład sieci hipermarketów).

40% rynku w rekach 20 największych detalistów

fot. mat. prasowe

Udziały 20 największych detalistów w handlu spożywczym w Polsce, 2006-2008

Udziały 20 największych detalistów w handlu spożywczym w Polsce, 2006-2008

Charakterystyczną cechą polskiego detalu jest wciąż duża popularność małych firm handlowych. Rynek jest nadal stosunkowo rozproszony, coraz bardziej postępuje jednak jego koncentracja, mierzona udziałami wiodących firm. W 2006 roku łączne udziały 20 największych uczestników rynku wynosiły niespełna 30%. Według raportu PMR w 2008 roku wartość ta przekroczy 40%.

- Jest to spowodowane nie tylko szybkim rozwojem liderów rynku – wyjaśnia Marcin Szaleniec, autor raportu – ale także serią większych i mniejszych przejęć, które miały miejsce w latach 2006-2008.

Z raportu wynika, że firmą szczególnie aktywną na rynku przejęć jest Emperia Holding, powstała z połączenia potentatów sektora hurtowego Eldorado i BOS w 2006. Od połowy ubiegłego roku Emperia konsekwentnie skupuje małe, regionalne sieci sklepów spożywczych. Swoistym ukoronowaniem tego procesu było przejęcie kontrolnego udziału w ZKiP Lewiatan, organizacji integrującej około 2 000 sklepów PSH Lewiatan. Umożliwiło to Emperii awans na czwartą pozycję wśród największych firm działających w handlu detalicznym żywnością. Pierwsze trzy pozycję zajęły, kolejno, Jeronimo Martins Dystrybucja (JMD – właściciel Biedronki), Carrefour i Tesco. Jeronimo Martins Dystrybucja umocnił swoją pozycję na czele rankingu dzięki przejęciu polskich sklepów Plus Discount od Tengelmanna.

Zarówno akwizycja Lewiatana przez Emperię jak i zakup Plus Discountów przez JMD miało miejsce w trakcie roku, jednak dla celów porównawczych przychody wyżej wymienionych firm w 2008 roku zostały potraktowane łącznie.

 

1 2

następna

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: