eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Spożywczy handel detaliczny 2008

Spożywczy handel detaliczny 2008

2008-11-24 00:20

Przeczytaj także: Spożywczy handel detaliczny 2009


Handel wielkoformatowy wciąż w mniejszości, ale zyskuje na znaczeniu

fot. mat. prasowe

Udział sklepów wielkopowierzchniowych w spożywczym handlu detalicznym w Polsce, 2005-2008

Udział sklepów wielkopowierzchniowych w spożywczym handlu detalicznym w Polsce, 2005-2008

Na sklepy wielkoformatowe – hipermarkety, supermarkety i sklepy dyskontowe – przypadnie w 2008 roku około jednej trzeciej rynku spożywczego. Ich popularność stale rośnie, w 2006 roku kontrolowały łącznie 28,6% rynku.

Według szacunków PMR, w 2008 roku 13,2% spożywczej sprzedaży detalicznej przypada na hipermarkety. Sklepy w tym segmencie prowadzi sześć firm – Tesco, Real (Grupa Metro), Auchan, Carrefour, Kaufland i E.Leclerc. Sklepy dyskontowe kontrolują około 8% rynku, z czego około dwóch trzecich przypada na Biedronkę. Zróżnicowany segment supermarketów to 12,1% sprzedaży detalicznej spożywczej.

fot. mat. prasowe

Udziały sklepów wielkopowierzchniowych w spożywczym handlu detalicznym w Polsce (%), 2008

Udziały sklepów wielkopowierzchniowych w spożywczym handlu detalicznym w Polsce (%), 2008

Jak podaje raport, w 2008 roku najszybciej rozwijał się segment sklepów dyskontowych (28% wzrostu rok do roku) i supermarketów (24%). Wolniej, choć nadal szybciej od całego rynku zwiększała się sprzedaż w hipermarketach, o 12%. Wynika to głównie z faktu nasycenia rynku dla hipermarketów – sklepów tego formatu otwiera się obecnie mniej niż w poprzednich latach. Co więcej, nowe hipermarkety mają także mniejszą powierzchnię sprzedaży. Szybko, w tempie 15% rocznie, rośnie sprzedaż w specyficznym sektorze małych sklepów spożywczych, tj. convenience stores.

Obecnie dla handlu detalicznego, podobnie jak dla większości innych branż, nadchodzą trudne i burzliwe czasy. Niemniej jednak dla niektórych formatów, przede wszystkim dla sklepów dyskontowych, kryzys może oznaczać szansę. W związku z tym PMR spodziewa się, że łączny udział formatu dyskontowego w spożywczej sprzedaży detalicznej nadal szybko będzie się zwiększał.

poprzednia  

1 2

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: