Sektor MSP: ocena kryzysu
2009-09-15 11:50
Przeczytaj także: Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
Średni wskaźnik kondycji firm oparty na zakupach i rezygnacjach dla wyznaczonych obszarów wyniósł 10,94 punktów. Obszary, w których firmy MŚP najwięcej w najbliższych miesiącach zainwestują to Internet, e-biznes, VOIP, czyli poszerzanie dostępności firm do sieci www i oszczędności z rozwiązań internetowych (najwyższy wskaźnik cząstkowy 47,62 pkt.). Następnym obszarem jest obszar - remontów lokali, hal, pomieszczeń (39,71 pkt.) oraz kompetencji pracowniczych i modernizacji maszyn, urządzeń (odpowiednio 35,74 pkt. oraz 31,43). Wśród obszarów, w których sektor MŚP będzie wydatkować znajdują się też oprogramowanie (26,32 pkt.) oraz samochody (22,89 pkt.). „Mrożenie” zakupów i rezygnacje obejmą głównie obszary: nieruchomości (-60,29 pkt.), zakupu technologii i nowych maszyn (-21,95pkt. ), infrastruktury telekomunikacyjnej (-16,52 pkt.). Na alarmującym poziomie jest wskaźnik cząstkowy obszaru zatrudnienia 6,86 pkt. Nie można wykluczyć, że nadspodziewanie gorszy III kwartał zmusi szereg firm MŚP do czasowego zawieszenia działalności, redukowania zatrudnienia i częściowo ucieczki w szarą strefę.
fot. mat. prasowe
Index ZAIR
Uzyskany wskaźnik umożliwia prognozowanie i ustalanie przyszłych trendów. Gotowość firm do zakupów lub przeciwnie, wstrzymywanie ich, to zapowiedź wydarzeń zachodzących w gospodarce oraz możliwość przygotowania się na nie. Wskaźnik jest liczony w oparciu o zakupy realizowane w momencie pomiaru i w perspektywie nadchodzących 3 m-cy. Pytania dotyczą zakupów/inwestycji/redukcji w kilku obszarach. Ankieter pyta o podjęte decyzje o nabyciu lub wstrzymaniu zakupu, nie o intencje i plany. Wskaźnik jest liczony jako agregat odpowiedzi z wymienionych obszarów od 1 do 6. Łącznie dla tych obszarów zadano badanym 11 pytań – o każdy obszar z osobna (osobno o zakupy samochodów, osobno zakupy oprogramowań, mebli, itd.) Wynik nie jest korygowany odpowiedziami „bez zmian” dzięki czemu jest bardziej wrażliwy na przekształcenia i reorganizacje w firmach.
Keralla Research zauważa, że kolejne pomiary kwartalne wskażą kierunek zmian wskaźnika i pozwolą na tworzenie krótkoterminowych prognoz.
Informacje o badaniu
Skaner Sektora MŚP jest wielotematycznym omnibusem, prowadzonym dla kilku zlecających równocześnie. Raport składa się z dwóch części. Część I (stała) prezentuje skalę inwestycji sektora MŚP i zawiera informacje o decyzjach zakupowych w firmach. Dzięki cykliczności prowadzonego badania (co kwartał) możliwe będzie śledzenie kierunków zmian w czasie w firmach MŚP. Część II (zmienna) to źródło informacji na pytania zlecone przez Klientów. Wyniki tej części raportu są własnością firm, które je zamówiły. Uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, losowane z bazy danych GUS (rejestr REGON). Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600, przy błędzie pomiaru +- 4% i poziomie ufności 95%. Próba oddaje strukturę firm sektora MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro, zatrudniających do 9 osób.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Przedsiębiorcy planują nowe inwestycje i rekrutację pracowników
-
Opóźnione płatności problemem co trzeciej firmy. Najgorzej w handlu
-
Na opóźnienia w płatnościach skarży się co trzecia firma
-
Małe i średnie firmy chcą szczepić pracowników przeciw COVID-19
-
Sektor MŚP czeka na koniec pandemii
-
KRD: 3/4 firm poniosło dodatkowe koszty w związku z pandemią
-
Sektor MŚP tnie wydatki. Na czym oszczędza najwięcej?
-
Sektor MŚP gotowy na II falę pandemii. Czego boją się firmy?
-
Odporność i optymizm - sektor MŚP nie poddał się COVID-19