2020-11-03 13:33
Sektor MŚP tnie wydatki © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Firmy w lepszej kondycji, choć opóźnione płatności bez zmian
Jak podaje KRD, o pogorszeniu się kondycji finansowej firmy w następstwie pojawienia się „koronakryzysu” wspomina co drugi z przedsiębiorców, z czego 16% przyznaje, że jest pod tym względem o wiele gorzej niż przed wybuchem pandemii. 37% respondentów deklaruje, że ich sytuacja finansowa nie uległa zmianie, a 13% dostrzega nawet jej poprawę.fot. apops - Fotolia.com
Sektor MŚP tnie wydatki
W dobie Covid-19 66% firm musiało ograniczyć lub odłożyć swoje wydatki bądź plany.
Sytuacja epidemiologiczna i niepewność co do przyszłości wymusza przewartościowanie strategii przedsiębiorstw i przede wszystkim zmiany w ich budżetach oraz planach. Część cięć wydatków ma charakter doraźny i w przypadku poprawy sytuacji szybko będzie można nadrobić zaległości – np. uruchomić rekrutację czy zakupić nowy sprzęt. Jednak są sfery, w których ciągłość inwestycji i nakładów jest bardzo ważna. Mowa tu o innowacjach. Pozwalają bowiem utrzymać konkurencyjność na rynku, a w dobie pandemii mogą pomóc utrzymać firmę, która bez zmiany profilu działalności i związanych z tym innowacji po prostu nie przetrwa.
Dodatkowo, brak pieniędzy na innowacje w dłuższej perspektywie może oznaczać poważne spowolnienie tempa rozwoju polskich przedsiębiorstw, już i tak przyhamowanego pandemią, co będzie odczuwalne także po zakończeniu się kryzysu epidemiologicznego – komentuje Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.
Branża szkoleniowa już pierwszego dnia izolacji społecznej niemal przestała istnieć. Wiele firm zablokowało budżety związane z kształceniem pracowników. Był to element polityki redukcji wydatków, ale i w wielu przypadkach ratowanie cash flow firmy. Niestety zdarzały się też często sytuacje, że firmy nie otrzymywały wynagrodzenia za zrealizowane szkolenia. Liczba dni spóźnienia płatności w branży znacząco wzrosła. Dla branży to oznaczało ogromne zmiany. Dzisiaj już mało kto realizuje szkolenia bez wcześniejszego pobrania przynajmniej części opłaty – mówi Marcin Banaszkiewicz, Trener LinkedIn, CEO My Logo.
Kryzys to najgorszy moment na oszczędności w szkoleniach i reklamie. To jest tak, jak z kupowaniem akcji. Zyskują na tym ci, którzy kupują, kiedy inni w panice sprzedają. Kto ma wiedzę, pomysł na biznes i umie się wypromować nawet w trudnych czasach znajdzie klientów. Gdy inni stoją w miejscu lub się wycofują, lepiej ruszyć do przodu – komentuje Andrzej Kulik, ekspert Rzetelnej Firmy.Wtóruje mu Marcin Banaszkiewicz wskazując, że jak pokazuje historia kryzysu 2008 roku, to właśnie firmy inwestujące w marketing i szkolenia w trakcie kryzysu, najszybciej odbudowały się zaraz po nim i osiągały lepsze wyniki niż zakładały to prognozy.
oprac. : eGospodarka.pl
KRD: 3/4 firm poniosło dodatkowe koszty w związku z pandemią
Przedsiębiorcy planują nowe inwestycje i rekrutację pracowników
Na opóźnienia w płatnościach skarży się co trzecia firma
Małe i średnie firmy chcą szczepić pracowników przeciw COVID-19
Sektor MŚP czeka na koniec pandemii
Sektor MŚP gotowy na II falę pandemii. Czego boją się firmy?
Odporność i optymizm - sektor MŚP nie poddał się COVID-19
Sektor MŚP vs koronawirus: czy biznes jest gotowy na 2. falę pandemii?
BIG InfoMonitor: 1/2 sektora MŚP poradziła sobie z pandemią, co z resztą?
Dzień dobry, Prowadzę działalność gospodarczą jednoosobowa w branży budowlanej. Odnotowałem w miesiącu lutym 2021 r. do lutego 2020 r ...
Pracownik zatrudniony na umowę o pracę 01.03.2021 na okres próbny. Od 15.03.2021 - 25.03.2021 kwarantanna oraz izolacja domowa, zwolnienie ...
"Mój Elektryk" - sukces dopłat do samochodów elektrycznych?
Branża gastronomiczna musi spłacić 754 mln zł zaległości
Volvo XC60 T6 eAWD, czyli jakość i komfort
NBP decyduje
Jak obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego?
Czy nowy taryfikator mandatów działa cuda?
Nowa wersja struktury JPK_FA - co się zmieni