eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czym jest innowacyjność i co o niej decyduje?

Czym jest innowacyjność i co o niej decyduje?

2019-11-20 09:34

Czym jest innowacyjność i co o niej decyduje?

Spotkanie kreatywne © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Innowacyjność w biznesie staje się jeśli nie koniecznością, to niewątpliwie czynnikiem, który w istotnym stopniu może przyczynić się do zbudowania przewagi konkurencyjnej. Jakie cechy powinny charakteryzować firmy starające się o miano innowacyjnych? Przede wszystkim szybkość w podejmowaniu decyzji, ale nie tylko.

Przeczytaj także: Działalność innowacyjna przedsiębiorstw 2016-2018

Innowacyjność czyli co?


Innowacyjność to termin, którego w obecnych czasach używa się dość często. Co dokładnie oznacza? W poszukiwaniu jego definicji warto zajrzeć do Podręcznika Oslo (ang. Oslo Manual), czyli międzynarodowej publikacji metodologicznej z dziedziny badań statystycznych innowacji. Tam dowiemy się, że przez innowacyjność powinniśmy rozumieć wdrożenie nowego lub znacząco udoskonalonego produktu (wyrobu lub usługi) lub procesu, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w praktyce gospodarczej, organizacji miejsca pracy lub stosunkach z otoczeniem.

Powyższe ujęcie to czysta teoria. Jak zatem innowacyjność wygląda w praktyce? W jaki sposób podchodzą do tego zagadnienia firmy, a jak zapatrują się na nie konsumenci?

Odpowiedzi na powyższe pytania dostarczają nam wyniki badania „Become 2020” zrealizowanego przez Mastercard oraz Harvard Business Review Analytic Services (HBRAS). Na jego potrzeby przepytano przeszło 1000 dyrektorów, których poproszono o wskazanie, jak ich przedsiębiorstwa traktują innowacyjność i jak podchodzą do inwestycji w najważniejszych obszarach zarządzania, obejmujących:
  1. procesy,
  2. kapitał ludzki,
  3. finansowanie,
  4. obsługę klienta,
  5. dane i technologie.

Opinie te uzupełnione zostały o analizę potrzeb konsumentów, dzięki czemu możliwe stało się zweryfikowanie, w jakim stopniu priorytety firm pokrywają się z wymaganiami zgłaszanymi przez ich klientów.

HBRAS dokonał analizy zebranych podczas badania opinii i na ich podstawie opracował metodologię Business Innovators Index, w której innowacyjność firm jest oceniana w skali od 0 do 100 punktów. Wyniki opartego na tej metodologii badania pokazują, że o ile większość przedsiębiorstw rozumie znaczenie, jakie niesie innowacyjność dla rozwoju biznesu, o tyle wiele z nich nie potrafi skutecznie wprowadzać swoich pomysłów w życie.

W oparciu o odpowiedzi respondentów na 40 pytań wyróżniono trzy grupy firm:
  • Liderzy— mający największe umiejętności wprowadzania innowacji; grupa ta uzyskała średni wynik w zakresie innowacyjności na poziomie 88 pkt.
  • Naśladowcy — dysponujący umiejętnościami w niektórych obszarach innowacyjności; grupa ta uzyskała średni wynik 66 pkt. i stanowi 42% wszystkich respondentów.
  • Maruderzy — niedysponujący umiejętnościami w wielu obszarach innowacyjności; grupa ta uzyskała średni wynik 37 pkt.

Innowacyjność - kluczowe wnioski z badania


Oto pięć wskazanych przez badanie aspektów, które mogą wzmocnić innowacyjność firm lub pomóc im wdrożyć innowacyjne rozwiązania
  • Innowacyjność, czyli szybkość: Innowatorzy muszą myśleć w kategoriach kwartałów i tygodni, a nie lat. Prawie wszyscy (96%) liderzy innowacyjności wprowadzają nowe pomysły i rozwiązania na rynek szybko, podczas gdy w grupie maruderów robi to tylko 17%.
  • Dane jako akcelerator: Innowacyjność to sięganie po wnioski z wielu różnych źródeł danych, sama intuicja biznesowa nie wystarczy. 73% liderów wykorzystuje zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne źródła danych.
  • Wyznaczanie priorytetów: Innowacyjność nie mogą być traktowana tylko jako uzupełnienie. Prawie 90% liderów nadaje swoim wysiłkom w zakresie innowacji wysoki priorytet na najwyższym szczeblu zarządzania. Pozwala to zapewnić odpowiedni budżet oraz motywację całego zespołu, aby wprowadzać nie tylko doskonalsze, ale wręcz przełomowe rozwiązania.
  • Innowacyjność tkwi również w kulturze organizacyjnej: Firmy powinny zachęcać swoich pracowników, by zachowywali się jak przedsiębiorcy. Nie tylko tworzy to kulturę promującą podejmowanie ryzyka, lecz także prowadzi do szerszego wykorzystania kreatywnych pomysłów. Zdanie to podziela 84% liderów innowacyjności.
  • Koncentracja na zaspokajaniu potrzeb klientów: Prawie połowa konsumentów oczekuje od firm tworzenia nowych produktów, usług i funkcji, które są zgodnych z ich potrzebami. Przedsiębiorstwa powinny koncentrować się na wprowadzaniu innowacji, aby spełniać te oczekiwania.

fot. mat. prasowe

5 cech wyróżniających innowacyjne firmy

Liderzy innowacyjności wprowadzają nowe pomysły i rozwiązania na rynek szybko


„Dziś innowacyjność i kreatywność są dla firm ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nasze badanie zawiera opinie i doświadczenia czołowych innowatorów, które mogą pomóc innym zwiększyć kreatywność i poprawić kulturę w organizacjach tak, żeby wspierała rozwój ich biznesu” — mówi Ajay Banga, prezes i dyrektor generalny Mastercard.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: innowacyjność, innowacje, firmy innowacyjne

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: