Innowacje produktowe czy biznesowe? Które pojawiają się częściej? Czy wprowadzają je firmy produkcyjne czy usługowe? Jakie nakłady płyną na działalność innowacyjną? I w końcu, jakie przychody generuje sprzedaż produktów innowacyjnych? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w najnowszej publikacji Głównego Urzędu Statystycznego poświęconej działalności innowacyjnej w Polsce.
W latach 2016-2018 aktywność innowacyjną
wykazało 26,1% przedsiębiorstw
przemysłowych oraz 21,0% przedsiębiorstw
usługowych. Nakłady na działalność
innowacyjną poniesione w 2018 r. w
przedsiębiorstwach przemysłowych wyniosły
23388,7 mln zł, a w przedsiębiorstwach
usługowych – 13094,8 mln zł. W 2018 r. udział
przychodów ze sprzedaży produktów nowych
lub znacząco ulepszonych, wprowadzonych na
rynek w latach 2016-2018, w przychodach
ogółem w przedsiębiorstwach przemysłowych
wyniósł 9,1%, a w usługowych – 3,2%.
Przeczytaj także:
Działalność innowacyjna przedsiębiorstw 2015-2017
Słowem wstępu należy wyjaśnić, że zaprezentowane dane częściowo różnią się metodologicznie od
przedstawionych w minionym roku. Jest to efekt wdrożenia nowej metodologii badań innowacji w Unii Europejskiej, bazującej na opublikowanej w 2018 r. czwartej, zrewidowanej edycji Podręcznika Oslo. Główną zmianą jest wprowadzenie nowej kategorii innowacji – innowacji procesów biznesowych i rezygnacja z dotychczas badanych innowacji: procesowych, organizacyjnych i marketingowych.
Aktywność innowacyjną w latach 2016-2018 (tj. wdrożenie innowacji produktowych lub procesów biznesowych, bądź
prowadzenie działalności innowacyjnej zaniechanej lub niezakończonej) zadeklarowało 26,1% przedsiębiorstw przemysłowych i 21,0% przedsiębiorstw usługowych.
W tym okresie innowacje (nowe lub znacząco ulepszone produkty lub procesy biznesowe) wprowadziło 24,0% przedsiębiorstw przemysłowych i 19,6% przedsiębiorstw usługowych.
Zarówno innowacje produktowe, jak i innowacje procesów biznesowych częściej wprowadzały przedsiębiorstwa przemysłowe niż usługowe (odpowiednio 16,8% i 19,9% wobec 9,6% i 17,5%).
Odsetek przedsiębiorstw, które w latach 2016-2018 wprowadziły innowacje
Większy był odsetek przedsiębiorstw przemysłowych niż usługowych, które wprowadziły innowacje w latach 2016-2018.
Kliknij, aby przejść do galerii (4)
W latach 2016-2018 w ramach innowacji produktowych, nowe lub znacząco ulepszone wyroby wprowadziło 15,2% przedsiębiorstw przemysłowych i 4,4% usługowych, natomiast nowe lub znacząco ulepszone usługi – 5,6% przedsiębiorstw przemysłowych i 7,4% usługowych.
Innowacje procesów biznesowych wdrożyło 19,9% przedsiębiorstw przemysłowych oraz 17,5% przedsiębiorstw usługowych. Przedsiębiorstwa przemysłowe najczęściej wprowadzały nowe lub znacząco ulepszone metody wytwarzania produktów (12,3%), a podmioty usługowe – nowe lub znacząco ulepszone metody podziału zadań, uprawnień decyzyjnych lub zarządzania zasobami ludzkimi (10,4%).
Największy odsetek przedsiębiorstw przemysłowych, które wprowadziły innowacje produktowe lub procesów biznesowych wystąpił w działach Produkcja podstawowych substancji farmaceutycznych oraz leków i pozostałych wyrobów farmaceutycznych (52,0%) oraz Produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (51,6%), natomiast w usługach – w działach Ubezpieczenia, reasekuracja oraz fundusze emerytalne, z wyłączeniem obowiązkowego ubezpieczenia społecznego (77,6%) oraz Badania naukowe i prace rozwojowe (58,5%).
Nakłady na działalność innowacyjną
Nakłady na działalność innowacyjną w przedsiębiorstwach przemysłowych w 2018 r. wyniosły 23388,7 mln zł (o 16,5% mniej niż przed rokiem), natomiast w przedsiębiorstwach usługowych – 13094,8 mln zł (o 0,4% mniej).
Odsetek przedsiębiorstw, które w latach 2016-2018 wprowadziły innowacje produktowe
Nowe lub znacząco ulepszone wyroby wprowadziło 15,2% przedsiębiorstw przemysłowych.
Kliknij, aby przejść do galerii (4)
W przedsiębiorstwach przemysłowych dominowały nakłady inwestycyjne na środki trwałe i wartości niematerialne i prawne, które stanowiły 52,3% wszystkich nakładów na innowacje. Przedsiębiorstwa usługowe najwięcej środków przeznaczyły na działalność badawczą i rozwojową (57,7%) oraz na inwestycje (22,9%).
W strukturze nakładów na działalność innowacyjną według źródeł finansowania, w przedsiębiorstwach przemysłowych oraz usługowych największy był udział środków własnych (odpowiednio 75,5% i 88,1%); znacznie mniejszy udział stanowiły kredyty, pożyczki i inne zobowiązania finansowe od instytucji finansowych (odpowiednio 8,1% i 2,1%) oraz środki pozyskane z zagranicy (odpowiednio 5,4% i 5,1%).
Odsetek przedsiębiorstw, które w latach 2016-2018 wprowadziły innowacje procesów biznesowych
Przedsiębiorstwa przemysłowe najczęściej wprowadzały nowe lub znacząco ulepszone metody wytwarzania produktów.
Kliknij, aby przejść do galerii (4)
Przychody ze sprzedaży
W 2018 r. udział przychodów ze sprzedaży produktów nowych lub znacząco ulepszonych, wprowadzonych na rynek w latach 2016-2018, w przychodach ogółem wyniósł w przedsiębiorstwach przemysłowych 9,1%, a w usługowych – 3,2%. Największy udział tych przychodów, zarówno w przedsiębiorstwach przemysłowych, jak i usługowych odnotowano w podmiotach o liczbie pracujących 250 osób i więcej (odpowiednio 11,3% i 5,1%).
Wyróżnia się przychody ze sprzedaży produktów nowych lub znacząco ulepszonych dla rynku, na którym działa przedsiębiorstwo oraz – tylko dla przedsiębiorstwa.
W 2018 r. udział przychodów ze sprzedaży produktów nowych lub znacząco ulepszonych dla rynku w przychodach ze sprzedaży produktów innowacyjnych zarówno w przemyśle, jak i w usługach wyniósł 34,9%.