Sektor MSP: ocena kryzysu
2009-09-15 11:50
Przeczytaj także: Inflacja największym wyzwaniem dla MŚP
Próbując przewidzieć kondycję własnej firmy na najbliższe 3 miesiące dominują głosy przedsiębiorców, oceniających, że czas ten nie wniesie rewolucji - 42 proc. ocenia, że stan firmy pozostanie takim, jakim jest obecnie. Z kolei 26 proc. przedsiębiorców, czyli więcej niż prognozujących poprawę w kraju oczekuje poprawy kondycji swojej firmy w następnych miesiącach, a co dziesiąty spodziewa się pogorszenia sytuacji (10 proc.), czyli więcej firm spodziewa się spadków w skali całego kraju, niż we własnej firmie. W grupie tej dominują firmy, które nie uzyskały dotacji na działalność, natomiast w równym stopniu znajdziemy wśród nich firmy mikro, małe i średnie. Zatrudnienie okazało się nie być zmienną istotnie różnicującą odpowiedzi badanych.
fot. mat. prasowe
Jak Pan/Pani sądzi, kiedy sytuacja ekonomiczna na świecie (w tym w Polsce) poprawi się?
Przedsiębiorcy pytani o wpływ kryzysu na swoją branżę, w większości wskazywali na jego wyraźnie negatywne implikacje. Dla blisko połowy ankietowanych – 47 proc. – jest to wpływ na działalność zdecydowanie negatywny, dla 35 proc. – umiarkowanie negatywny. W 13 proc. firm MŚP oceniono, że kryzys na ich branżę nie miał wpływu. Wskazujący na silnie negatywne skutki reprezentowali głównie sektor handlu i usług, w nieco mniejszym stopniu producentów. Negatywne skutki podnoszono szczególnie w firmach poligraficznych, odzieżowych, spedycyjnych, w firmach eksportowych oraz wielu usługodawców (reklama, audyt, szkolenia). Zaledwie 2 proc. badanych stwierdziło, że kryzys ma pozytywne oddziaływanie na branżę, w której działają. Reprezentowali oni głównie branże: budowlaną, drogową, konstrukcje stalowe, materiały do drukarek oraz handel produktami elektrotechnicznymi i automatykę przemysłową, z zatrudnieniem pow. 50 osób.
Wskaźnik nastroju przedsiębiorstw KERNA po II kw. 2009 wyniósł -61 pkt. (-100 min; +100 max). Największy wpływ na niską, końcową wartość wskaźnika miały odpowiedzi na pytanie dotyczące kondycji Polski w ostatnich 3 miesiącach oraz ocena kondycji firmy własnej w tym samym czasie (uzyskały one odpowiednio –74 pkt. oraz -63 pkt.). Nie jest zaskoczeniem, że ostatnie miesiące nie nastrajają pozytywnie przedsiębiorców.
Relatywnie lepsze nastroje wiążą się z kolejnymi 3 miesiącami, szczególnie w ocenie własnej firmy. Wskaźnik ocen własnej sytuacji firmy uzyskał -48 pkt. Gorzej wypada ocena kraju w perspektywie 3 miesięcy uzyskując -58 pkt. Wyraźnie więc przez przedsiębiorców lepiej postrzegana jest sytuacja własnej firmy, niż gospodarki.
Keralla Research podaje, iż kolejne pomiary kwartalne wskażą kierunek zmian nastrojów przedsiębiorców sektora MŚP i umożliwią porównania.
Wskaźnik nastrojów KERNA, to subiektywna ocena własnej firmy w kontekście postrzeganych uwarunkowań gospodarczych. Wskaźnik liczony jako iloraz różnicy pomiędzy odpowiedziami udzielonymi na „tak-polepszenie” oraz na „nie-pogorszenie”, oraz sumy tych dwóch odpowiedzi - pierwszy etap. Drugi etap wyliczenia wskaźnika uwzględnia respondentów, którzy nie mieli jednoznacznego stanowiska na dany temat i odpowiadali „trudno powiedzieć” oraz respondentów, którzy wskazali „bez zmian”. Konstrukcję wskaźnika KERNA oraz Index ZAIR wzorowano na kilkuletnich doświadczeniach badawczych prowadzonych przez Ministerstwo Gospodarki w sektorze MŚP.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Przedsiębiorcy planują nowe inwestycje i rekrutację pracowników
-
Opóźnione płatności problemem co trzeciej firmy. Najgorzej w handlu
-
Na opóźnienia w płatnościach skarży się co trzecia firma
-
Małe i średnie firmy chcą szczepić pracowników przeciw COVID-19
-
Sektor MŚP czeka na koniec pandemii
-
KRD: 3/4 firm poniosło dodatkowe koszty w związku z pandemią
-
Sektor MŚP tnie wydatki. Na czym oszczędza najwięcej?
-
Sektor MŚP gotowy na II falę pandemii. Czego boją się firmy?
-
Odporność i optymizm - sektor MŚP nie poddał się COVID-19