eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek reklamy online 2009: będą cięcia

Rynek reklamy online 2009: będą cięcia

2009-01-13 13:50

Rynek reklamy online 2009: będą cięcia

Wydatki na reklamę online w USA © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Zdaniem firmy zanox dekoniunktura w światowej gospodarce będzie miała negatywny wpływ na rynek reklamy online w 2009 roku. Kwestią otwartą pozostaje: jak mocno ją odczujemy oraz kto wyjdzie z tej potyczki z tarczą?

Przeczytaj także: Serwisy społecznościowe: kryzys reklamy

Firma zanox zauważa, że perturbacje na rynku reklamy w dobie spowolnienie gospodarczego na świecie, a także w Polsce są czymś oczywistym. Niestety branża marketingowa wraz z reklamową już odczuwają jego skutki. Wydaje się, że w najmniejszym stopniu obecny kryzys negatywnie wpłynie na budżety telewizyjne i internetowe.

Jak podaje zanox, reklama online do tej pory rozwijała się najszybciej, zarówno na świecie, jak i w naszym kraju. W Polsce w 2007 roku jej wartość zwiększyła się do poziomu blisko 750 mln zł, ustanawiając historyczny rekord i „bijając” po raz pierwszy wartość rynku reklamy radiowej. Na marginesie, choć wynik zacny to w porównaniu z wartością rynku reklamy online za granicą co najmniej skromny. W 2007 roku jego wartość na największym rynku europejskim – angielskim – wyniosła w przeliczeniu około 17 miliardów złotych, a w USA blisko 70 miliardów złotych. Liczby te uświadamiają, jak wielki potencjał rozwojowy drzemie w naszym rynku.

"Pomimo kryzysu prognozy dla rynku reklamy online na 2009 rok są nadal optymistyczne – przynajmniej te dotyczące Polski. Szacuje się, że dynamika wzrostu wyniesie w przyszłym roku ok. 30%" – mówi Maciej Wyszyński, szef polskiego oddziału zanox, dyrektor sprzedaży na Europę Centralną i Wschodnią. – "Jednak w USA prognozuje się już tylko jednocyfrowy wzrost."

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę online w USA

Wydatki na reklamę online w USA

"W Europie kryzys w największym stopniu dotknie Wielką Brytanię. Międzynarodowy Fundusz Walutowy estymuje, że Zjednoczone Królestwo odnotuje w 2009 roku ujemny wzrost gospodarczy na poziomie minus 1,3% PKB. W rezultacie wydatki na reklamę online w przyszłym roku będą niższe niż dwa lata wcześniej" - dodaje Wyszyński z zanox.

fot. mat. prasowe

Wydatki na reklamę online w Wielkiej Brytanii

Wydatki na reklamę online w Wielkiej Brytanii

Eksperci zauważają, że w konsekwencji wiele budżetów reklamowych zostało już zredukowanych, a w najlepszym przypadku pozostawiono je na poziomie roku obecnego. Aktualnie marketerzy nie są skłonni do podejmowania ryzyka i koncentrują się na sprawdzonych działaniach. Na szczęście Internet wydaje się być zwycięzcą tej potyczki. "Wynika to m.in. z faktu" – mówi dyrektor zarządzający Praktycy.com, Piotr Krawiec - "że reklama internetowa jest mimo wszystko najtańsza, a ponad to najłatwiej i najszybciej można mierzyć jej efekty. Co ważne, reklama online jak żadna inna oferuje liczne innowacyjne formy i modele rozliczeniowe. [...]"

Stąd nie dziwi, zdaniem firmy zanox, podejście amerykańskich marketerów, którzy w ramach optymalizacji budżetów „przesuwają” miliony dolarów z reklamy tradycyjnej do internetowej. W opinii ekspertów na pewno w 2009 roku będziemy mieli do czynienia z podobnym zjawiskiem także w Wielkiej Brytanii i Polsce.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: