eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › To influencerzy i social media kształtują zachowania konsumentów?

To influencerzy i social media kształtują zachowania konsumentów?

2023-07-09 00:44

To influencerzy i social media kształtują zachowania konsumentów?

Social media pokonały telewizję © pixabay.com

Ostatnie lata to okres niezwykle intensywnego rozwoju mediów społecznościowych, które dawno już przestały być wyłącznie medium służącym podtrzymywaniu kontaktów czy rozrywce. Dziś social media to także bardzo istotne narzędzie kształtowania zachowań konsumenckich. Potwierdzeniem tego są doniesienia opracowanego przez Capgemini raportu "Co jest ważne dla dzisiejszego konsumenta"? Opracowanie to podkreśla m.in. rosnący wpływ influencerów na decyzje zakupowe konsumentów.

Przeczytaj także: EY: jak zmieniają się nastroje i zachowania konsumentów?

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Jak ważne dla decyzji zakupowych są media społecznościowe?
  • Ile zarabiają influencerzy?
  • Którzy konsumenci są najbardziej podatni na wpływ social mediów?

Autorzy i autorki raportu podkreślają, że ostatnie dwa lata miały istotny wpływ na zachowania konsumenckie na całym świecie. Pandemia i obecny kryzys w Ukrainie zmieniły podejście do konsumpcji oraz źródła decyzji o zakupach. Dane pokazane w raporcie nie pozostawiają wątpliwości – influencerzy i influencerki silnie wpływają na wyszukiwanie produktów i dokonywanie zakupów. Na całym świecie handel społecznościowy wygenerował 724 miliardy dolarów przychodu w 2022 roku. Analitycy przewidują, że do 2030 roku będzie to 6,2 biliona dolarów.

fot. pixabay.com

Social media pokonały telewizję

Raport Capgemini wskazuje, że 32% konsumentów i konsumentek odkryło samodzielnie nowy produkt lub markę w mediach społecznościowych. Tylko 22% odkryło nowy brand oglądając reklamy w telewizji.


Social media pokonały telewizję


Raport Capgemini wskazuje, że 32% konsumentów i konsumentek odkryło samodzielnie nowy produkt lub markę w mediach społecznościowych. Dla 22% pomoc stanowili influencerzy i influencerki. 16% odbiorców podjęło decyzję o zakupie nowego produktu dzięki social mediom. Dane te są zbieżne z raportem brytyjskiej firmy badawczej YouGov – „Which channel is most effective for brand and product discovery.” - z 2022 roku. Autorzy i autorki tego badania twierdzą, że 34% globalnych konsumentów i konsumentek dowiedziało się o nowej marce za pośrednictwem mediów społecznościowych. Tylko 22% odkryło nowy brand oglądając reklamy w telewizji.

Influencerzy zarabiają coraz więcej


Według raportu Capgemini nie ma wątpliwości - influencerzy i influencerki działając w mediach społecznościowych mają wyjątkowo silny wpływ na decyzje zakupowe w branżach: spożywczej, odzieżowej, zdrowotnej i kosmetycznej. Organizacje z tych sektorów zdają sobie z tego sprawę i coraz częściej oficjalnie współpracują z przedstawicielami social mediów – mówi Agnieszka Zagała, Sourcing Domain Lead z Capgemini Polska.

Według raportu firmy Woosuite – „Global influencer market size” - globalna branża influencerskiego marketingu zarobiła 16,4 miliarda dolarów w 2022 roku. Przewiduje się, że w 2028 roku będzie to prawie 85 miliardów dolarów.

Zetki i Millenialsi najbardziej podatni na wpływ social mediów


Według raportu Capgemini „Co jest ważne dla dzisiejszych konsumentów”, 32% osób z pokolenia Z dokonało zakupu produktu, o którym dowiedzieli się od influencera lub influencerki. 26% Millenialsów twierdzi podobnie. Nawet wśród starszych grup wiekowych współczynnik konwersji jest wysoki. 7% boomersów usłyszało o danym produkcie z social mediów, a 5% z nich dokonało zakupu.

A co z wiarygodnością influencerów i influencerek?


Wiarygodność i reputacja to jedne z najważniejszych czynników napędzających sprzedaż w każdym biznesie. To samo dotyczy mediów społecznościowych. Jeśli chodzi o temat zaufania, to 49% konsumentów z pokolenia Z (i 59% Millenialsów) twierdzi, że influencerzy i influencerki, którzy nie są sponsorowani ani opłacani przez markę, są bardziej wiarygodni.

W swoim raporcie Capgemini sprawdza także, jak daleko konsumenci i konsumentki mogą posunąć się w zaufaniu do „gwiazd” social mediów. Poza tym, czy barierą dla wiarygodności nie będzie rozwój sztucznej inteligencji?

43% badanych osób stwierdziło, że dla osób kupujących liczy się jedynie „prawdziwy człowiek”, który dzieli się doświadczeniami związanymi z marką czy produktem. Mimo to niemało, bo aż 31% ankietowanych, zaufałoby rekomendacjom wirtualnego influencera, gdyby wygłaszał wiarygodne opinie i spostrzeżenia.

Wydatki marketingowe w stronę influencerów


Raport „Co jest ważne dla dzisiejszego konsumenta” wskazuje, że rzeczywistość w 2023 roku zmusza marki do poszukiwania nowych źródeł przychodów i nowych kanałów dotarcia do osób kupujących. Jednym z nich jest z pewnością potęga mediów społecznościowych i jej opiniotwórczych przedstawicieli oraz przedstawicielek. Jak pokazały powyższe dane, influencer marketing stał się potężnym narzędziem docierania do nowych, jak i stałych odbiorców. Skuteczna strategia w social mediach umożliwia marketerom docieranie do ludzi w sposób, w jaki inne formy reklamy nie są już w stanie – uważa Agnieszka Zagała, Sourcing Domain Lead z Capgemini Polska.

Czeka nas więc wielkie przekierowanie wydatków marketingowych na „gwiazdy” social mediów, które dla pokolenia Z i Millenialsów stały się liderami sprzedażowej opinii.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: