eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › ADP: blisko co 3. Polak nie słyszał o PPK

ADP: blisko co 3. Polak nie słyszał o PPK

2020-10-09 12:09

ADP: blisko co 3. Polak nie słyszał o PPK

Jedna trzecia Polaków nie słyszała o PPK © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Pracownicze Plany Kapitałowe nie cieszą się nadmierną popularnością i to nawet pomimo tego, że szczegółowe ich założenia znane są już od dość dawna, a spora rzesza firm ich wdrożenie ma już za sobą. Potwierdzeniem tego są wyniki zrealizowanego przez ADP badania „Workforce view 2020”. Dowodzi ono, że ponad połowa Polaków o PPK wie niewiele. Większym zaskoczeniem jest jednak to, że blisko 3 na 10 respondentów nie ma o nich zielonego pojęcia.

Przeczytaj także: Jak zwiększyć uczestnictwo w PPK? Są na to sposoby

Przypomnijmy, wdrażanie Pracowniczych Planów Kapitałowych rozpoczęło się 1 lipca 2019 roku. W pierwszej kolejności musiały zabrały się za to firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. I to właśnie one lepiej poradziły sobie z informowaniem pracowników o nowym rozwiązaniu. Jednak i w ich przypadku nie obyło się bez niedociągnięć. Z badania ADP wynika bowiem, że dużą wiedzę na temat PPK posiada niespełna 3 na 10 pracowników zatrudnionych w największych firmach, a aż 55 proc. uważa, że na temat PPK wie niewiele.

Z obowiązkiem informacyjnym zdecydowanie najgorzej poradziły sobie bardzo małe firmy. Aż 40 proc. pracowników przedsiębiorstw zatrudniających do 9 osób deklaruje, że nie słyszało o programie. Podobnego zdania jest ponad 35 proc. badanych pracujących w firmach o wielkości 55-99 osób.

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

Jedna trzecia Polaków nie słyszała o PPK

Z raportu firmy ADP „Workforce View 2020” wynika, że prawie 30 proc. polskich pracowników nie słyszało o wprowadzanych zmianach w systemie emerytalnym, a niemal 53 proc. uważa, że o programie wie niewiele.


– Po pierwszym etapie wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych jedynie 40 proc. pracowników zdecydowało się na oszczędzanie w ramach PPK. Wynika to prawdopodobnie nie tylko z mniejszego zaufania do reform ogółem – wolimy to, co dobrze znamy i co jest sprawdzone – ale także ze złożoności programu. Wieloetapowość i niejasności związane ze zmianą wpłat, transferem środków czy rezygnacją z udziału w PPK skutecznie odstraszyły pracowników – mówi Anna Barbachowska, szefowa pionu zarządzania zasobami ludzkimi w ADP Polska. – Warto jednak wspomnieć, że uczestnictwo w programie, a także wiedza na jego temat zależą w dużej mierze od zaangażowania pracodawcy w szczegółową komunikację na temat PPK. Jak wynika z badania ADP, ci jednak nie do końca wywiązali się z tego zadania, ograniczając się jedynie do poinformowania pracowników o możliwości przystąpienia do programu – dodaje.

Świadomość rośnie z wiekiem


Jak się okazuje, większą wiedzę dotyczącą programu PPK mają starsi pracownicy. Ponad 78 proc. pracowników w wieku 45-54 lata deklaruje, że słyszało o wprowadzanych zmianach związanych z system emerytalnym. Tego samego zdania jest 84 proc. badanych w wieku 55+. Najmniejszą świadomość mają z kolei pracownicy pokolenia Z, czyli z grupy wiekowej 18-24 lata – aż 42 proc. z nich nie słyszało o PPK.
– Niewielkie zainteresowanie i mała świadomość młodszych pracowników na temat zmian w systemie emerytalnym mogą wynikać z przekonania, że kwestia ta dotyczy ich w mniejszym stopniu. Młody wiek to nie jest jeszcze moment, aby myśleć o odkładaniu pieniędzy na bezpieczną starość, a raczej o inwestowaniu w swoją najbliższa przyszłość, a co za tym idzie, aby zarabiać jak najwięcej. Natomiast pracownicy w wieku 55+, którzy są przed przejściem na emeryturę, z większą uwagą przyglądają się czekającym ich zmianom i postrzegają je jako coś, co realnie wpływa na ich bliską przyszłość oraz wzmaga poczucie bezpieczeństwa co do owej przyszłości – twierdzi Anna Barbachowska.

Choć II etap wdrażania programu PPK rozpoczął się w styczniu 2020 r., to ze względu na pandemię koronawirusa przedłużono termin zawierania umów. Jak pod koniec lipca poinformował Polski Fundusz Rozwoju, II i III etap zostaną połączone i mają potrwać do 27 października tego roku. Łącznie programem objęte zostanie 68 tys. małych i średnich firm zatrudniających 3,7 mln pracowników. Przy czym 11 tys. średnich i około 2 tys. małych przedsiębiorstw dokonało już wdrożenia PPK.
– Specyficzny okres trwającej pandemii koronawirusa będzie skutkować koniecznością zmiany w podejściu do wdrożenia PPK. Pracodawca wdrażający PPK ma szereg obowiązków informacyjnych, stąd szczególnym wyzwaniem będzie realizacja tych obowiązków w obecnej sytuacji. Warto precyzyjnie ustalić kanały komunikacji, ale też i określić harmonogram informowania pracowników o poszczególnych elementach PPK, a bardziej ogólnie – informowania pracowników o samej idei PPK. Wreszcie podkreślić należy, że pracodawca nie może nakłaniać osób zatrudnionych do rezygnacji z uczestnictwa w PPK, ponieważ takie działanie jest karalne. Kluczowy w mojej ocenie będzie również czynnik czasu, z uwagi na dużą grupę przedsiębiorców, którzy będą teraz obejmowani programem. Innymi słowy, im szybciej pracodawca rozpocznie konkretne działania w celu wdrożenia PPK, tym przeprowadzi to lepiej, skuteczniej i zapewne też z uwzględnieniem optymalizacji kosztów wdrożenia – mówi Tomasz Czerkies, radca prawny w ADP Polska.

oprac. : eGospodarka.pl

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • czarnamatka / 2020-11-01 18:42:32

    I to jest problem, bo w mojej ocenie to świetne rozwiązanie problemów niskich emerytur. Tutaj nie trzeba być ekspertem by odłożyc więcej niż na zwykłej lokacie, więc trzeba o tym bardziej edukowac ludzi, by świadomie podejmowali decyzję.
    odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: