Public relations dla banku
2006-07-19 13:39
Przeczytaj także: e-Społeczności w działaniach PR
Produkty
Działania PR to dla banku nie tylko budowanie jego reputacji, marki. Public relations to też narzędzie budowania zainteresowania nowymi produktami. Możliwości w tym względzie jest bardzo dużo. Najprostsze to oczywiście np. organizacja atrakcyjnych eventów wspierających promocję produktów. Doradca ds. PR może jednak brać udział także w procesie projektowania produktów, wskazywać np. szanse związane z kreowaniem ich medialności.
PR może pomagać na różne sposoby. W wymiarze taktycznym może być np. narzędziem manifestacji cech produktu, które uznamy za najważniejsze, sposobem na ekspozycję czynników wyróżniających. Poza tym w public relations często, zamiast mówić bezpośrednio o produkcie, mówi się o potrzebach, które on zaspokaja. Osiągnięciem jest zwiększenie społecznej świadomości zagadnienia, w którym specjalizuje się nasz bank.
Dla przykładu: nowy produkt, którego główną zaletą są najniższe na rynku koszty ponoszone przez klienta, można wesprzeć działaniami PR koncentrującymi się na skali obciążeń klientów z powodu opłat naliczanych przez banki w ogóle. Podjęcie takich działań z jednej strony pozwoli pokazać pracowników banku – np. autorów opracowania na ten temat – jako ekspertów w swojej dziedzinie, a z drugiej – skieruje uwagę klientów na aspekt, który chcielibyśmy podkreślać. Warto pamiętać, że cechy, do których może odwoływać się PR, nie muszą mieć wcale charakteru racjonalnego.
Często produkty są łączone z pewną filozofią, stosunkiem do świata i w ten sposób odwołują się do oczekiwań klientów. Rozmach i skala są tutaj dużo mniej ważne niż celnie dobrany kierunek. Dobrym przykładem jest np. akcja Household Bank z USA, który w latach 90. wprowadził na rynek kartę płatniczą przyjazną środowisku. Przygotowana z polimerów łatwo poddających się biodegradacji była prezentowana jako pierwsza karta tego typu. Przy jej wprowadzaniu zadbano o mnóstwo szczegółów, nawet korespondencję w jej sprawie drukując na ekologicznym papierze.
Strategiczne wykorzystanie wiedzy specjalistów PR przy projektowaniu produktów bankowych może przełożyć się także na tzw. medialność, czyli zainteresowanie produktem ze strony dziennikarzy. Okazuje się, że niezależnie od branży, z której wywodzą się produkty, istnieje kilka elementarnych czynników, które decydują o skali zainteresowania nimi mediów. Wśród nich znajduje się m.in. wsparcie autorytetu, a więc fakt współpracy z osobą lub instytucją o uznanej renomie.
![Narzędzia PR w Internecie [© Minerva Studio - Fotolia.com] Narzędzia PR w Internecie](https://s3.egospodarka.pl/grafika/PR/Narzedzia-PR-w-Internecie-iG7AEZ.jpg)
oprac. : M. Jasłowska, N. Kilen / Marketing w Praktyce