eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Wypić reklamowane piwo

Wypić reklamowane piwo

2006-07-13 13:22

Reklamy piwa są właściwie sezonowe - ich liczba zdecydowanie rośnie z nadejściem ciepłych dni. I sezon właśnie trwa. Ustawa w poprzednim kształcie (od września 2001 roku) zakazywała reklamy alkoholu. Jednak producenci różnymi zabiegami starali się zakaz ten ominąć. I tak pojawiła się Wypoczynkowa Turystyka Konna Soplica (czytana jako Wutka), Łódka Bolls czy też fundacja Ballantines.

Przeczytaj także: Reklamy piwa IV kw. 2015

Reklama piwa była dozwolona, o ile było to piwo bezalkoholowe. Producenci złocistego napoju skwapliwie korzystali z tego, dopisując maczkiem na końcu reklam "Piwo bezalkoholowe". Doszło do tego, że nawet Warka Strong, czyli jak sama nazwa wskazuje - piwo mocne, była reklamowana jako bezalkoholowe.

Nie bez echa przeszły też reklamy piwa Bosman, w których bohaterowie puszczali oczko do widzów, a na billboardach pojawiał się dopisek "Bezalkoholowe. Ale buja". Puszczanie oka pomiędzy słowem "piwo" a "bezalkoholowe" było tak czytelne, że lepiej być nie mogło. Zakaz omijany był także poprzez angażowanie się browarów w sport. Lech sponsorował rozgrywki ligi koszykarskiej mężczyzn. Inną drogę obrał producent wódki Smirnoff, który był pomysłodawcą akcji "Walczymy z podróbkami".

W prasie i na billboardach ukazały się zdjęcia podróbek oryginalnej butelki z oznaczeniem elementów, które mogą je odróżniać. W listopadzie 1999 r. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała tę reklamę za nielegalną i zakazała jej emitowania.

Ciekawym pomysłem było pokazywanie części reklam – swego rodzaju teasera w porach wieczornych, gdy reklama piwa była zabroniona. Dokończenie tej historii następowało dopiero po 23.00. Wtedy też widz mógł się dowiedzieć, jakie piwo zostało zareklamowane, bo ukazywał się znak towarowy.

Gdy reklama piwa w telewizji mogła być emitowana tylko po godz. 23.00, powodowało to obłożenie wieczornych bloków reklamowych takimi spotami. Nie było to korzystne dla reklamodawców, widzowie byli zalewani monotematycznymi reklamami, a to zdecydowanie obniżało skuteczność przekazów.

LIBERALIZACJA Z OBOSTRZENIAMI

W roku 2003 Sejm znowelizował ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przesunął dolną granicę możliwości reklamowania z godziny 23.00 do 20.00. Liberalizacja jeszcze umocniła piwo jako jedną z największych kategorii reklamowych. Nawet w czasie, kiedy reklama alkoholu podlegała obostrzeniom i istniał zakaz reklamowania tych napojów na plakatach, kategoria ta plasowała się w pierwszej piątce.

Uwaga na młodych!

Zabroniona reklama piwa na billboardach została przywrócona pod warunkiem umieszczenia na tablicy napisu o szkodliwości alkoholu lub o zakazie sprzedaży małoletnim, który zajmowałby co najmniej 20 proc. powierzchni. Napisy mają być czytelne i wyraźne. Obecnie reklama alkoholu jest zabroniona, z wyjątkiem piwa. Popyt na piwo jest spory przez cały rok, jednak szczególne nasilenie reklam odnotowujemy porą letnią.

Nie można kierować reklamy piwa do osób niepełnoletnich, nie można też młodocianych aktorów angażować do gry w spotach. Reklama nie powinna operować żargonem młodzieżowym. Zabroniona jest reklama piwa na okładkach prasowych, w prasie młodzieżowej, na kasetach wideo. Powinno się unikać skojarzeń piwa z atrakcyjnością seksualną, pracą, wypoczynkiem relaksem, sprawnością fizyczną i zdrowiem. W telewizji, kinie i teatrze reklama piwa może się ukazać od godziny 20.00 do 6.00. Wyjątkiem są imprezy sportowe, ale reklama obejmuje tylko czas trwania tychże imprez. Reklama piwa nie może sugerować, iż napój ten warunkuje sukces życiowy. Browary mogą sponsorować imprezy masowe typu koncerty, mecze itp. oraz umieszczać znaki towarowe przy informacjach o tych imprezach. Podlega to jednak obostrzeniom zawartym w ustawie.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: