eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Programiści bez magistra wypełnią lukę kompetencyjną?

Programiści bez magistra wypełnią lukę kompetencyjną?

2019-09-22 00:50

Programiści bez magistra wypełnią lukę kompetencyjną?

Progrmista © Myst - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Aż 2/3 menedżerów z zakresu IT z dużą dozą krytycyzmu wypowiada się o umiejętnościach pracowników, tłumacząc to m.in. niewystarczającymi wydatkami na rozwój i szkolenia. Jednocześnie okazuje się, że coraz liczebniejsze jest grono osób niezwiązanych z IT, które zdają sobie sprawę, w jaki sposób zdobyć wiedzę, która pozwoliłaby im na start zawodowy w tej dziedzinie. Najnowsze badania pokazują, że taka świadomość towarzyszy już co 6. Polakowi.

Przeczytaj także: Contracting w branży IT: zamrożone zarobki, ale nie rekrutacje?

W opracowaniu podsumowującym światowy raport dla branży IT „2018 IT skills and salary report” firma Sedlak&Sedlak ujawniła stanowisko aż 2/3 menedżerów IT, zgodnie z którym pomiędzy umiejętnościami pracowników a wiedzą wymaganą do osiągania celów wyznaczonych przez firmę istnieje pokaźnych rozmiarów luka. W jej następstwie projekty opracowywane są i wdrażane z opóźnieniem, pracownikom towarzyszy większy stres, a w skrajnych przypadkach dochodzi nawet do utraty dochodów. Co odpowiada za taki stan rzeczy? Respondenci wskazują tu przede wszystkich kłopoty z przyciągnięciem do firmy talentów (40%) oraz brak wystarczających nakładów na rozwój i szkolenie zatrudnionych (39%).

Programista bez magistra


Okazuje się jednak, że na rynku nie brakuje już sposobów na poszerzanie lub zdobywanie nowych kwalifikacji w zakresie IT. Czasy, kiedy można było je zyskać wyłącznie na studiach wyższych czy podyplomowych, najwyraźniej odeszły do lamusa. Potwierdzeniem tego są chociażby badania zrealizowane w sierpniu br. przez Instytut Badań Rynku i Opinii DRB.

Eksperci z Kodilla.com zapytali w nich grupę 3356 respondentów, czy mają świadomość istnienia szkół prowadzących naukę programowania jako narzędzi do zdobycia pracy w branży IT. Jak okazało się, taką wiedzę posiada 15%, a w niektórych rejonach nawet 22% Polaków. Z czego wynika ten trend?
  • Po pierwsze - samokształcenie za pośrednictwem dostępnych za darmo w internecie materiałów szkoleniowych czy przez uczestnictwo w kursach, prowadzonych przez aktywnych na rynku pracy ekspertów, daje coraz lepsze efekty.
  • Po drugie - nadal systematycznie spada liczba studentów w Polsce, co jest spowodowane m.in. niżem demograficznym. Jak podaje GUS, jeszcze 10 lat temu kierunki techniczne kończyło 1,927 mln studentów. W minionym roku akademickim było to już zaledwie 1,230 mln osób. Absolwenci nie są więc w stanie wypełnić deficytu w branży IT, bo nie dość, że jest ich zbyt mało, to jeszcze czas oczekiwania (5-6 lat) na pracownika z dyplomem wyższej szkoły jest zbyt długi.

Tak uczą się talenty w Polsce


Zgodnie z danymi dostarczonymi przez Kodilla.com, obecnie dla 36% samokształcących się Polaków najważniejszy jest szeroki zakres zagadnień i technologii oferowany w ramach kursu, dla 18% możliwie najkrótszy czas szkolenia, a dla 16% - możliwość nauki przez internet. Elastyczna forma kształcenia przez internet okazuje się być ważna dla mieszkańców wsi (23%), z kolei mieszkańcy miejscowości o wielkości 50-200 tys. mieszkańców na pierwszym miejscu wskazują dostęp do dedykowanego mentora.

fot. mat. prasowe

Świadomość istnienia szkół programowania

Najwyższy poziom świadomości istnienia alternatywnych do studiów form kształcenia do zawodu IT panuje wśród mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego.


- Osoby w wieku 19-26 lat, które decydują się na naukę programowania na bootcampie programistycznym w pierwszej kolejności zwracają uwagę na cenę, zaś 27-35 latkowie na dostęp do dedykowanego mentora. Przy czym cena jest mniej istotna dla osób z wykształceniem średnim (29%) a ważniejsza dla osób z wykształceniem wyższym (41%) - tłumaczy Marcin Kosedowski, ekspert ds. rynku szkoleniowego ze szkoły zajmującej się nauką programowania online Kodilla.com.

Analiza względem miejsca zamieszkania pokazała natomiast, że najwyższy poziom świadomości istnienia alternatywnych do studiów form kształcenia do zawodu IT panuje wśród mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego (22%) i mazowieckiego (21%). Najmniej o szkołach prowadzących naukę programowania wiedzą mieszkańcy dolnośląskiego (6%) i podlaskiego (zero twierdzących odpowiedzi).

Powyższe dane pokrywają się z przedstawionym niedawno raportem Pracuj.pl, ukazującym listę najbardziej poszukiwanych specjalistów w pierwszym półroczu 2019 r. - z podziałem na regiony. Jak pisze portal: “Mazowieckie jest zdecydowanym liderem rynku pracy specjalistów ds. IT - pochodziło z niego aż 34% ogłoszeń. Daleko za nim znalazły się woj. małopolskie (13%) i dolnośląskie (12%)”.

fot. mat. prasowe

Świadomość istnienia konkretnej szkoly

Na podium znalazły się Akademia Kodu (41%), Kodilla.com (29%) oraz CodersLab (25%).


Jak przyznają autorzy badania, czołówka najczęściej poszukiwanych specjalizacji od wielu miesięcy pozostaje niezmienna. Zachodzące zmiany dotyczą głównie specjalistów ds. handlu i sprzedaży, obsługi klienta i finansów:
„Liczba ogłoszeń dedykowanych tej grupie spadła o 8% w stosunku do I półrocza 2018, gdy kierowanych było do niej 32% ofert. Wpływ na tę tendencję może mieć zarówno sytuacja w branży handlowej i ustawa o zakazie handlu w niedzielę, jak i odnotowywane przez pracodawców trudności z rekrutacją handlowców, m.in. związane z rosnącymi oczekiwaniami płacowymi” - pisze portal.

Ranking szkół programowania w Polsce


Na koniec badania respondenci zostali poproszeni o wskazanie znanych sobie szkół prowadzących naukę programowania oraz o ich ocenę. Na podium znalazły się Akademia Kodu (41%), Kodilla.com (29%) oraz CodersLab (25%).

Warunek konieczny do przetrwania?


Jak podkreśla Deloitte w raporcie Millenialsi 2019, kształcenie ustawiczne nie jest obecnie warunkiem awansu, ale przetrwania w miejscu pracy. Zasada ta dotyczy jednak nie tylko pokolenia Y urodzonego w latach 80. i 90. XX wieku, a wszystkich. W toku ciągłych zmian na rynku pracy po prostu trzeba uczyć się i rozwijać, bo inaczej można bardzo łatwo i szybko wypaść z obiegu.

Pytanie, czy prywatne szkoły, takie jak np. Akademia Kodu, Kodilla.com czy CodersLab mogą być odpowiedzią na to wyzwanie? Być może tak, biorąc pod uwagę, że bootcampy programistyczne wykształciły już w Polsce co najmniej 6000 programistów, nie raz pozwalając na przebranżowienie się nawet osobom wcześniej niezwiązanym z nowymi technologiami.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: