Wielopokoleniowość wymaga elastycznej przestrzeni biurowej
2019-06-18 13:31
Biurowiec © whitelook - Fotolia.com
Przeczytaj także: Czy brak zaufania do szefa jest normą?
W ciągu kolejnych trzech lat 45% pracodawców ma zamiar zaaranżować komfortowe przestrzenie biurowe. Co trzecia (34%) z organizacji chce z kolei wspomóc się liderem UX, co ma wywrzeć znaczący wpływ na zakres wykorzystania strategii UX tak w zarządzaniu biurem, jak i w jak najlepszej optymalizacji jego funkcjonalności.Elastyczność przestrzeni biurowej jest dziś o tyle istotna, że na rynku pracy spotykają się przedstawiciele różnych pokoleń. Dziś w jednym biurze pracują zarówno reprezentanci generacji X, jak i Millenialsi i najmłodsze Zetki. To wystarczający powód do zmian w sposobie pracy i kreowania powierzchni, w których komfortowo czuć będzie się każde pokolenie.
Flex space to nie tylko moda
Niemal równie szybko jak konsumenckie nawyki ewoluuje sposób wykorzystania przestrzeni biurowej. Stały podział funkcji poszczególnych pomieszczeń odchodzi w zapomnienie. Elastyczność to możliwość kreowania miejsca, zmieniającego się w zależności od aktualnych i przyszłych potrzeb zatrudnionych i samej firmy. I tak np. sala konferencyjna łatwo może stać się strefą pracy cichej lub dodatkowym pomieszczeniem dedykowanym pracy projektowej.
Jak pokazują wyniki badania CBRE „EMEA Occupier Survey 2019”, w ciągu najbliższych trzech lat aż 45% firm zamierza intensywnie korzystać z elastycznych przestrzeni, co oznacza przyrost o 20 p.p. w stosunku do chwili obecnej. Choć główną motywacją pozostanie wciąż redukcja kosztów (43%) i dostosowywanie pomieszczeń do aktualnego obłożenia (48%), warto zwrócić uwagę na rosnące znaczenie Employer Brandingu w strategiach biznesowych organizacji. Blisko 30% przedsiębiorstw uznaje dobrze zaprojektowane, wielofunkcyjne przestrzenie biurowe jako sposób na przyciąganie talentów i zatrzymywanie wykwalifikowanych ekspertów.
fot. whitelook - Fotolia.com
Biurowiec
– Na rynku pracy dominującą siłą stają się Millenialsi, pierwsze zawodowe kroki stawia także pokolenie Y, a wykwalifikowani specjaliści to ludzie po 50 roku życia. Pojawia się więc konieczność pogodzenia oczekiwań i przyzwyczajeń kilku generacji. Wraz z nowym pokoleniem wkracza zapotrzebowanie na nowoczesne technologie i możliwość pracy zdalnej. Natomiast popyt na biura w najlepszych lokalizacjach zdecydowanie przewyższa podaż. Dlatego tak istotne staje się optymalne wykorzystanie posiadanej przestrzeni i dostosowywanie jej do potrzeb użytkowników. W konkursie OFFICE SUPERSTAR poszukujemy i wyróżniamy właśnie takie organizacje, które z powodzeniem adaptują się do dynamicznych zmian, a ich biura odpowiadają na potrzeby organizacji – mówi Dominika Kowalska, Zastępca Dyrektora działu Strategii Środowiska Pracy i Zarządzania Zmianą w CBRE.
Wielopokoleniowość wymaga elastyczności
W celu uniknięcia poczucia wykluczenia, spadku efektywności czy nadmiernej rotacji pracowników, powinno się zbadać motywacje i ograniczenia każdego z pokoleń, a także opracować strategię UX, której wdrożenie przynosi wymierne korzyści. Zdaniem 91% organizacji głównym celem badania UX jest poprawa jakości współpracy, a 82% ankietowanych wskazuje na wzrost produktywności oraz utrzymanie talentów.
- Im bardziej biuro dostosowane jest do organizacji i im więcej jest w nim technologii prostych w użytku, tym większa satysfakcja z pracy w danej przestrzeni. Każde udogodnienie czy innowacja, intuicyjna w obsłudze przekłada się na codzienne pozytywne doświadczenia. Aby nasz czas spędzony w pracy był jak najbardziej efektywny, firmy powinny wypracowywać strategię UX, która pomoże wykorzystywać przestrzeń i rozwiązania technologiczne dla komfortu użytkownika końcowego – podsumowuje Dominika Kowalska.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Rynek biurowy w Warszawie IV kw. 2023: mała podaż, stały popyt
-
Biurowce: coraz mniej nowych inwestycji w Warszawie i regionach?
-
Rynek biurowy w Warszawie: 3 nowe biurowce i tyle samo rozbiórek
-
Biurowce: najemców nie brakuje, ale deweloperzy budują mniej
-
Warszawa bez nowych biurowców i z wysokimi czynszami
-
Biurowce: podaż w regionach o 100 tys. mkw. wyższa niż w Warszawie
-
Warszawski rynek biurowy musi się przygotować na trudniejsze czasy
-
Biurowce: w Katowicach przybyło tyle biur, ile w Warszawie
-
Biurowce: skromna oferta Warszawy, wybór w mniejszych miastach
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)