eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Milenialsi przejmują rynek pracy

Milenialsi przejmują rynek pracy

2018-06-08 09:44

Milenialsi przejmują rynek pracy

Milenialsi przejmują rynek pracy © pablocalvog - Fotolia.com

Wielu Polaków o Milenialsach myśli jeszcze jako o młodzieży zdobywającej pierwsze szlify zawodowe. Tymczasem reprezentanci tego pokolenia często dobiegają już 40-tki i coraz częściej przejmują stery na rynku pracy i wyznaczają pojawiające się na nim trendy. Pracodawcy przestali się już obawiać Igreków, zdając sobie sprawę, jak duży potencjał drzemie w ich kreatywności czy "otrzaskaniu" z nowymi technologiami.
Milenialsi, a więc pokolenie urodzone w latach 80. i I połowie lat 90. XX wieku, to grupa, której obecności na rynku pracy nie sposób dziś nie zauważyć. W Stanach Zjednoczonych pokolenie Y to największa część populacji aktywnych zawodowo. Z danych Pew Research Center, amerykańskiego ośrodka badania opinii publicznej, wynika, że co trzeci pracownik za oceanem to właśnie milenials. Globalnie odsetek ten wynosi 30%.

Nic więc dziwnego, że pracodawcy dokładają wszelkich starań, aby wciągnąć milenialsów w struktury swoich firm. Służyć temu mają zarówno atrakcyjne benefity pracownicze, jak i strategie CRS czy crowdsourcing. Pracodawcy coraz częściej również wychodzą naprzeciw oczekiwaniom pracowników kreując np. przyjazne im przestrzenie biurowe itp.
Pokolenie millenialsów w ciągu najbliższych siedmiu lat może stanowić nawet około 75 proc. zatrudnionych. Dynamiczny wzrost liczby pracowników reprezentujących tę grupę przekłada się na zmiany w funkcjonowaniu firm. Pracodawcy podejmują różnorakie inicjatywy, by przyciągnąć ich do siebie. Nic dziwnego, są to często najlepiej wyedukowani i wykwalifikowani pracownicy – mówi Lucyna Pleśniar, Prezes Zarządu firmy doradztwa personalnego People.

fot. pablocalvog - Fotolia.com

Milenialsi przejmują rynek pracy

Millenialsi to wymagająca, ale jednocześnie dobrze wyedukowana i bardzo ambitna grupa pracowników.


UMIEJĘTNOŚCI TECHNICZNE I MIĘKKIE


Millenialsi to wymagająca, ale jednocześnie dobrze wyedukowana i bardzo ambitna grupa pracowników. Jest pierwszym pokoleniem po generacji X, które w tak dużym stopniu korzysta z nowych technologii, mediów społecznościowych, urządzeń mobilnych. Ma wykształcenie, kwalifikacje i wiele kompetencji miękkich oraz nierzadko umiejętność łączenia nauk ścisłych i humanistycznych. Programiści – menedżerowie, inżynierowie - liderzy, digital menedżerowie działający na styku technologii i marketingu to stanowiska obejmowane najczęściej przez pokolenie millenialsów.
Pracodawcy coraz częściej poszukują kandydatów posiadających umiejętności techniczne i wysoko rozwinięte kompetencje miękkie. Taką swego rodzaju hybrydą są millennialsi, nastawieni na realizację celów, z szeroką gamą talentów, ambitni, kreatywni, swobodnie korzystający z nowych technologii. Mają jednak także swoją ciemną stronę, jak każda generacja. Przekonani o swoich umiejętnościach, chcą szybko widzieć efekty i mieć wpływ na otaczającą ich rzeczywistość, choć ich ambicje nie zawsze są poparte doświadczeniem. Wychowani w czasach rozwoju technologii, internetu kreują nowe trendy – nadają kierunek w jakim rozwija się rynek pracy oraz rynek konsumencki. To oni wkrótce będą stanowić w Polsce i na świecie najliczniejszą grupę pracowników i konsumentów - mówi Lucyna Pleśniar, Prezes Zarządu People.

Pracodawcy regularnie poszukują ciekawych sposobów na motywowanie pracowników i przyciągnięcie najlepszych kandydatów do swoich firm. Korporacje prześcigają się w programach adresowanych w dużej mierze do millenialsów.

INDYWIDUALIZM MILLENIALSÓW


Kluczem do wykorzystania pełnego potencjału millenialsów jest często poznanie ich pasji, zainteresowań, tego co interesuje ich poza pracą. To indywidualiści, którzy starają się wyróżnić w różnych obszarach życia. Tzw. work-life balance, możliwość realizacji swoich pasji pozwala millenialsom na czerpanie większej satysfakcji z pracy i silniejsze zaangażowanie w zawodowe obowiązki.
Pokolenie urodzone w latach 80. i 90. charakteryzuje silny indywidualizm. Tacy pracownicy potrzebują przestrzeni do wyrażania swoich zainteresowań, pokazania tego co ich interesuje również w przestrzeni zawodowej. Warto więc często rozmawiać z podwładnymi i poznawać ich pasje np. sportowe czy artystyczne oraz dawać możliwości wykorzystania ich w pracy. Prostym i pomocnym narzędziem do poznania ich i jednocześnie zbadania poziomu zaangażowania pracowników jest tzw. stay interview, czyli rozmowa z pracownikiem o jego potrzebach, plusach i minusach jego pracy. Millenialsi oczekują tego częściej niż pokolenia przed nimi – mówi Lucyna Pleśniar, Prezes Zarządu People.

Amerykański ośrodek badania opinii publicznej Pew Research Center millenialsów definiuje jako grupę osób urodzonych w latach 1981-1996. Rok 1996 jako granica pokoleniowa jest związana m.in. z politycznymi, ekonomicznymi i społecznymi czynnikami takimi jak atak na WTC w 2001 roku, wojna w Iraku i w Afganistanie czy rosnące znaczenie Internetu. Te czynniki Pew Research Center wskazuje jako jedne z ważniejszych mających wpływ na dorastanie millenialsów w USA.

oprac. : eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: pokolenie Y, milenialsi, rynek pracy

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.