eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieProgramy › WhatsApp udostępnił API. Co to oznacza?

WhatsApp udostępnił API. Co to oznacza?

2018-08-08 13:30

WhatsApp udostępnił API. Co to oznacza?

Użytkownik komunikatora © Kaspars Grinvalds - Fotolia

Świat obiegła wiadomość, że popularny komunikator internetowy WhatsApp postanowił udostępnić swoje API. Co to oznacza w praktyce? Otwarcie firmom drogi do 1,5 mld aktywnych użytkowników tej aplikacji.

Przeczytaj także: Jak sobie radzą Messenger i inne komunikatory?

Z danych opublikowanych na łamach Business Insider wynika, że rzesza użytkowników czterech najpopularniejszych dziś komunikatorów liczy sobie 4,1 mld osób. Amerykanie korzystają z nich średnio 10 minut dziennie. Każdego roku czas ten wydłuża się o kolejną minutę. Większość obecnych na rynku komunikatorów pozwala markom na obecność przynajmniej w postaci firmowego konta. Inne udostępniają swoje API (ang. application programming interface), czyli interfejs programowania aplikacji.
- Pozwala to na jeszcze lepszą interakcję z użytkownikami w momencie, który sami wybiorą oraz w aplikacji, którą sami zainstalują - mówi Andrzej Ogonowski, PR & Brand Director SMSAPI. - Rozwijający się rynek komunikatorów jest dla biznesu doskonałą szansą na wejście w dialog z klientem. Odbywa się na zasadach ustanowionych przez klienta, dopiero wtedy, gdy on sam zgłosi się z pytaniem do marki.

WhatsApp to jedna z najpopularniejszych aplikacji, którą łącznie pobrało już 1,5 mld użytkowników. Jak wynika z danych SimilarWeb, wraz z Messengerem, należy ona do najpopularniejszych komunikatorów na świecie. Jedynie w Chinach przegrywa z WeChat i QQ, a w Rosji z Viberem.
Popularność komunikatorów nie zmienia strategii Google i Apple, które wciąż promują własne rozwiązania - Chat oraz iMessage. Wykorzystują one m.in. format RCS, który w wielu krajach zastępuje już SMS-a.
Firmy szukają każdej możliwości wejścia w interakcję z klientami. Komunikatory i nowe formaty komunikacji to dla nich okazja, żeby móc urozmaicić i uatrakcyjnić doświadczenia klientów - mówi Andrzej Ogonowski.- Nowe technologie pozwalają chociażby na przesyłanie zdjęć wysokiej rozdzielczości i plików multimedialnych. Klient może skorzystać z wielu ułatwień - wynająć hotel, zarezerwować lot, otrzymać wiadomość o opóźnieniach, transakcjach bankowych, kodach aktywacyjnych, czy przypomnieniach o płatnościach. Przez użycie API konkretnych aplikacji, możemy dotrzeć do milionów klientów. Umożliwia to również m.in. nasze rozwiązanie - czyli LINK Conversations - dodaje Ogonowski.

Wykorzystanie wielu kanałów komunikacyjnych w jednym systemie, czyli conversational messaging, to sposób na komunikację firm z klientami w ramach jednego interfejsu. Każda popularna aplikacja z dostępnym API, może stać się elementem takiego systemu, łącząc np. Messengera, RCS-a oraz czat w oknie przeglądarki.

fot. Kaspars Grinvalds - Fotolia

Użytkownik komunikatora

Udostępnienie API oznacza, że firmy dotrą do 1,5 mld aktywnych użytkowników WhatsAppa ze 180 krajów.


Jak wykorzystanie tak osobistego kanału jak WhatsApp wpłynie na relacje marek z klientami?
Trudno jednoznacznie wyrokować. Warto pamiętać, że w przypadku SMS-a mamy również do czynienia z bardzo osobistym kanałem. Liczba wszystkich wiadomości tekstowych wysyłanych w Polsce w ciągu roku wynosi 49 mld. Z czego tylko my wysłaliśmy prawie miliard. Klienci doceniają konkretny i krótki przekaz przesyłany przez firmy. W komunikatorach docenią zapewne multimedialność i odpowiedź w czasie rzeczywistym. Otwarcie API przez WhatsApp to kolejny krok, po RCS-ie, świadczący o szybkości rozwoju technologii w komunikacji - mówi Andrzej Ogonowski, PR & Brand Director SMSAPI.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: