eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy Black Friday rzeczywiście się opłaca?

Czy Black Friday rzeczywiście się opłaca?

2017-11-23 12:31

Czy Black Friday rzeczywiście się opłaca?

Black Friday ©  Romolo Tavani - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Black Friday, czyli dzień atrakcyjnych wyprzedaży i obniżek cen, przypada na ostatni piątek listopada, w tym roku 24-go. Ta tradycja rodem ze Stanów Zjednoczonych coraz bardziej upowszechnia się w polskich sklepach. Czy Czarny Piątek przynosi rzeczywiste korzyści kupującym i sprzedającym czy to tylko chwyt marketingowy? Co wynika z analiz GfK?

Przeczytaj także: Shoper: listopad ucieszył e-commerce?

Badania GfK wykazały, że w wielu europejskich krajach Black Friday przynosi handlowcom znaczne profity. Na przykład w Wielkiej Brytanii w tygodniu z Czarnym Piątkiem konsumenci wydają więcej pieniędzy niż w tygodniu poprzedzającym Boże Narodzenie. Taka tendencja jest widoczna także w Hiszpanii, Francji, Niemczech oraz we Włoszech, przy czym dotyczy ona wybranych grup produktowych, takich jak np. telewizory czy urządzenia przenośne.

Oczywiście sprzedaż w tygodniu z Czarnym Piątkiem jest znacznie wyższa od przeciętnego tygodnia handlowego. Przykładowo w 2016 roku na polskim rynku telewizorów ponad 60-procentowy wzrost sprzedaży w ujęciu ilościowym oraz 50-procentowy w ujęciu wartościowym w porównaniu z poprzednim tygodniem. Spadek cen wyniósł w tym czasie około 7 proc.

Jest to niewątpliwie wpływ kampanii promocyjnych prowadzonych z okazji Czarnego Piątku. Co warte podkreślenia, w 2015 roku, kiedy popularność akcji wyprzedażowych związanych z Czarnym Piątkiem nie była jeszcze zbyt duża, nie można było jednoznacznie stwierdzić „wyprzedażowego” wpływu kampanii.

Niestety podobne wzrosty sprzedaży nie mają miejsca w branży FMCG. Z analiz GfK wynika, iż w ostatnich latach obroty ze sprzedaży w sektorze spożywczym w listopadzie nie zwiększyły się. Nie zaobserwowano również wzrostu pod względem wielkości sprzedaży.

fot. mat. prasowe

Znajomość określenia Black Friday

Niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek


Jak sytuacja wygląda od strony konsumenta?


Niemal 2/3 polskich konsumentów twierdzi, że nie spotkało się wcześniej z określeniem Black Friday czy Czarny Piątek. Stąd też ponad 60 proc. z nich nie planuje skorzystać w tym roku z wyprzedaży z okazji zbliżającego się Czarnego Piątku. W ubiegłym roku jedynie 12 proc. nabywców dokonało zakupu jakiegokolwiek produktu w promocji z tej okazji.

fot. mat. prasowe

Zakupy z okazji Black Friday 2016 vs 2017

61 proc. badanych nie skorzysta w tym dniu z zakupów.


Gdyby jednak polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań), sprzęt RTV i elektronikę użytkową (37 proc.) oraz artykuły wyposażenia mieszkania i sprzęt AGD (31 proc.).

fot. mat. prasowe

Najbardziej atrakcyjne artykuły w promocjach

Gdyby polscy nabywcy mieli skorzystać z wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku, najbardziej atrakcyjne byłyby dla nich promocje na odzież, buty i bieliznę (46 proc. wskazań).


Konsumenci kochają okazje zakupowe, ale które promocje są najbardziej skuteczne?


W Czarny Piątek konsumenci są gotowi, by kupować, czekają jednak na najlepsze okazje. Komunikacja marketingowa w handlu detalicznym ma nadal znaczący wpływ na decyzje zakupowe, a decydującym czynnikiem są promocje. Zapytani o to, co wpływa na ich wybory, konsumenci w znacznej większości wskazują na informacje umieszczone bezpośrednio na regałach sklepowych (44 proc.). Dla 41 proc. ważna jest również estetyka witryn sklepowych oraz dostępność próbek produktów.

Inny czynnik kształtujący popyt konsumentów, który w handlu zawsze był i jest obecny, to cena. Fakt ten prowadzi do nasilenia promocji w celu przyciągnięcia większej liczby osób poszukujących atrakcyjniejszych cen. Ponad połowa konsumentów (58 proc.) deklaruje, iż porównuje ceny w różnych sklepach. Polscy nabywcy uczą się, jak robić zakupy bardziej rozsądnie, dzięki temu czują, że mają większą kontrolę nad wyborem najlepszych produktów.

Magdalena Zimna, Strategic Insight Director w dziale Consumer Goods & Retail, komentuje: „Z rynkowego punktu widzenia promocje są rzeczą oczywistą. Obniżki cen sprawiają, że produkt staje się bardziej atrakcyjny, motywują do podjęcia szybkiej decyzji o zakupie. Z drugiej strony, powszechność promocji osłabia czujność kupujących, którym częściej niż kiedyś zdarza się nie dostrzec promocji lub krytycznie ją ocenić. Udział detalistów w akcjach typu Czarny Piątek to dobra okazja, by pozyskać nowych klientów lub zwiększyć kosze zakupowe. Promocje i obniżki cen należy jednak planować i wprowadzać rozważnie, a każdą wyprzedaż powinna poprzedzać dokładna analiza korzyści i odpowiedzi na pytanie, do jakiej grupy konsumentów chcemy trafić z kampanią i jaki będzie miała ona wpływ na wizerunek naszej marki i regularność jej kupowania.”

O badaniu


Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z:
  1. Badania własnego przeprowadzonego metodą omnibus (wywiady face-to-face CAPI), zrealizowanego w dniach 10-15 listopada 2017 roku na reprezentatywnej, ogólnopolskiej, losowej próbie Polaków N=1000 w wieku powyżej 15 roku życia.
  2. Badania GfK Future Buy 2016 przeprowadzonego online na próbie 20 000 respondentów w wieku 18+ w 20 krajach.
  3. Prowadzonego przez GfK badania sprzedaży do klientów końcowych. Instytut GfK regularnie gromadzi dane w 80 krajach na całym świecie na temat sprzedaży sprzętu i urządzeń powszechnego użytku. W Polsce próbę stanowi około 6500 punktów sprzedaży różnego typu, zarówno sklepów detalicznych jak i firm działających na rynku B2B. W próbie GfK są sklepy różnej wielkości, usytuowane w całym kraju, zarówno tradycyjne jak i internetowe, specjalizujące się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych), a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Więcej na ten temat: Black Friday, Czarny Piątek, wyprzedaże, handel

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • nikolet89 / 2017-11-24 09:51:12

    Opłaca się, tylko nie można w ciemno kupować a trochę przemyśleć co tak naprawdę ma tą cenę obniżoną i ja na przykład uważam, że akurat jeżeli chodzi o elektronikę to można wyszukać dobre oferty, mnie się kończyła umowa u operatora, przeszłam na kartę do Virgin Mobile bo mi się najbardziej spodobało a teraz na Black Friday chcę telefon kupić i na pewno kilka stówek będę do przodu odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: