Patriotyczni konsumenci
2006-03-31 11:15
Przeczytaj także: Jakość obsługi: cena i oferta najważniejsze
Prawie dwie trzecie (64 procent) ankietowanych Polaków zadeklarowało, że zwraca uwagę na rodzime pochodzenie kupowanych wyrobów. Najczęściej sięgamy po polską żywność, choć chętnie wybieramy też polskie leki i kosmetyki. Pod względem "patriotyzmu zakupowego" przewyższamy Niemców, Czechów i Węgrów, ale nawet nie zbliżamy się do Francuzów, którzy ocierają się niemal o konsumpcyjny szowinizm.Zdaniem dziennika, wzrost patriotyzmu zakupowego (określanego jako etnocentryzm konsumencki) jest efektem wzrostu zamożności polskiego społeczeństwa, ponieważ w decyzjach zakupowych coraz mniejszą rolę odgrywa niska cena (kierowanie się wyłącznie niską ceną jest bowiem charakterystyczne dla ubogich konsumentów).
Wśród konsumentów rośnie ponadto świadomość, że wybierając polskie produkty, przyczyniają się do zmniejszania bezrobocia - firmy mogą się rozwijać, produkować więcej i w konsekwencji zatrudniać więcej pracowników.
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl
Przeczytaj także
-
Konsumenci i podejmowanie decyzji
-
Teraz Polska: jak kupują polscy konsumenci?
-
Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku
-
Smart shopping po polsku: czy kupujemy sprytnie?
-
Które produkty spożywcze są polskie?
-
Czy pandemia to powód, żeby kupować polskie produkty?
-
Zwyczaje zakupowe: smart shopping po polsku
-
Polski konsument odpowiedzialny na niby
-
Jakość obsługi klienta w 2016 r.