eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Czy pandemia to powód, żeby kupować polskie produkty?

Czy pandemia to powód, żeby kupować polskie produkty?

2020-11-18 14:06

Czy pandemia to powód, żeby kupować polskie produkty?

Powinniśmy kupować polskie produkty? © SkyLine - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Jakość, cena oraz ekologiczne walory to kwestie, na które polscy konsumenci zwracają podczas zakupów szczególną uwagę. Na kolejnej pozycji uplasowało się pochodzenie. Jak przekonuje Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, patriotyzm konsumencki to trend, który zatacza wśród Polaków coraz szersze kręgi. Potwierdzeniem tego jest badanie zrealizowane na zlecenie fundacji przez Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM).

Przeczytaj także: Zachowania konsumentów: Polacy przestraszeni pandemią jak nigdy wcześniej?

Najpierw jakość, potem cena


Jakich wskazań dokonali ankietowani w podpowiedzi na pytanie „Co jest dla Pani/Pana najważniejsze podczas codziennych zakupów?” Jak czytamy w komunikacie z badania, najczęściej wspominano tu o:
  • jakości (81 proc.);
  • cenie (77,3 proc.);
  • walorach ekologicznych (26,4 proc.);
  • miejscu pochodzenia produktu (25,7 proc.);
  • opakowaniu (17,3 proc.) oraz
  • umieszczonych na produkcie znakach jakości (14,8 proc.).

Warto przy tym podkreślić, że dwie pierwsze w wymienionych kwestii utrzymują się na pozycji liderów już od 2017 roku. W porównaniu do ubiegłego roku ich znaczenie wzrosło – jakość o niecałe 7 punktów procentowych, a cena o ponad 8.

fot. mat. prasowe

Co jest najważniejsze podczas codziennych zakupów?

Dwa kluczowe czynniki to jakość i cena.


Z badań wynika, że konsumenci są zarówno bardziej świadomi, jak i wymagający. Coraz więcej osób czyta etykiety, analizuje składy produktów oraz dokładnie sprawdza opinie innych klientów przed zakupem. Powszechne posiadanie smartfonów z mobilnym Internetem spowodowało, że dostęp do informacji nigdy nie był tak szybki i prosty. W kilkanaście sekund możemy przeczytać opis produktu i oceny oraz porównać cenę w kilku sklepach. Świadomy konsument wymaga więcej od producenta i to nie tylko w kwestii jakości samych produktów i usług, ale również w zakresie ekologii czy wizerunku marki w sieci.

Ten sam świadomy i wymagający konsument zdaje sobie sprawę, że jakość kosztuje. Na pytanie: „Czy byłby Pan skłonny/ byłaby Pani skłonna zapłacić więcej za produkt wysokiej jakości?” ponad 70 proc. respondentów odpowiedziało, że tak. Blisko jedna czwarta (23,3 proc.) nie miała konkretnego zdania, natomiast jedynie 6,4 proc. zadeklarowało, że nie zapłaci więcej za taki produkt. Dominujące zachowania konsumentów mogą wynikać ze wzrostu zamożności społeczeństwa oraz ciągłego dążenia jednostek do poprawiania swojej sytuacji materialno-bytowej.

fot. mat. prasowe

Czy jesteśmy skłonni zapłacić więcej za wysoką jakość?

7 na 10 respondentów gotowych jest dopłacić za wysoką jakość.


Patrząc całościowo na wyniki badań, można zauważyć, że cena produktu jest nadal bardzo ważnym determinantem wpływającym na decyzje zakupowe. Polacy chcą nabywać produkty i usługi w możliwie jak najwyższej jakości, ale w sposób racjonalny, tzn. za kwotę mieszczącą się w pewnych akceptowalnych granicach, co staje się szczególnie ważne w czasie pandemii.

Patriotyzm konsumencki


Z badania wynika, że miejsce pochodzenia produktu jest, obok jego walorów ekologicznych, ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Na te kryteria podczas codziennych zakupów zwraca uwagę ponad jedna czwarta ankietowanych. Co więcej, kupowanie polskich produktów jest obecnie postrzegane jako jeden z przejawów patriotyzmu (42,1 proc.), zaraz po przywiązaniu do polskiej kultury i tradycji oraz poczuciu dumy narodowej. Warto także dodać, że jest to najwyżej sklasyfikowana forma patriotyzmu czynnego, czyli takiego, który przejawia się w konkretnym działaniu.

fot. mat. prasowe

Czym dla współczesnych Polaków jest patriotyzm?

42% badanych wskazuje, że patriotyzm to również kupowanie polskich produktów.


Coraz więcej Polaków zdaje sobie sprawę, że decyzje zakupowe jednostki mają wpływ na kondycję krajowej gospodarki i PKB. Można nawet powiedzieć, że od kilku lat panuje pewnego rodzaju moda na kupowanie polskich produktów, a zwłaszcza na wspieranie małych, lokalnych firm. Trend ten jest skutecznie wykorzystywany przez przedsiębiorców, którzy budują swoją markę w oparciu o regionalne pochodzenie, wielopokoleniową tradycję i polski kapitał. Nic dziwnego, skoro aż 73,1 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup polskich produktów. Tylko 9,2 proc. respondentów było przeciwnego zdania.

fot. mat. prasowe

Czy mając wybór należy kupować polskie produkty?

73,1 proc. ankietowanych, mając możliwość wyboru, deklaruje zakup produktów polskiego pochodzenia.


Zachowania konsumentów a pandemia


Jak wynika z najnowszych badań, podczas pandemii zakupowe zachowania konsumentów są w większym stopniu przemyślane. Ponad 60 proc. ankietowanych deklaruje, że stara się kupować bardziej odpowiedzialnie, a ponad połowa (51,5 proc.) zwraca większą uwagą na cenę. W praktyce może to oznaczać np. rezygnację z zakupu drogich produktów, kupowanie produktów w mniejszej ilości, jak również stawianie ceny przed jakością. Może to wynikać z utraty lub zmniejszenia dochodu w gospodarstwach domowych bądź też z odczuwania lęku przed tymi zdarzeniami. Wówczas zakupowe zachowania konsumentów mogą być warunkowane chęcią zbudowania poduszki finansowej na wypadek sytuacji kryzysowej.

fot. mat. prasowe

Zakupy w okresie pandemii

W czasie pandemii 6 na 10 Polaków stara się dokonywać bardziej odpowiedzialnych zakupów.


W czasach kryzysu konsumenci wykazują się patriotyzmem ekonomicznym. Prawie połowa z nich wspiera krajową gospodarkę i częściej wybiera produkty polskich producentów. Tylko 5,4 proc. ankietowanych kupuje chętniej importowane towary.

Godło „Teraz Polska”


Od prawie trzech dekad Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego wyłania produkty, usługi i innowacje o najwyższej jakości i nagradza je Godłem „Teraz Polska”. Obecnie przyjmuje zgłoszenia do 31. edycji Konkursu „Teraz Polska”.

Godło „Teraz Polska” należy do najbardziej rozpoznawalnych znaków promocyjnych w Polsce. Jego znajomość w badaniach ankietowych corocznie deklaruje ponad 70 proc. konsumentów. Podobnie było w tym roku. Blisko 72 proc. ankietowanych odpowiedziało, że spotkało się ze znakiem „Teraz Polska” na produktach lub usługach.

Badanie za pomocą internetowej ankiety CAWI zostało przeprowadzone przez Centrum Badań i Analiz Rynku (ASM) w październiku br. na próbie 1006 dorosłych Polaków.

oprac. : eGospodarka.pl

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: