2020-11-23 12:00
Jak robimy zakupy spożywcze? © viperagp - Fotolia.com
Przeczytaj także: Pandemia COVID-19 nie budzi już naszego niepokoju?
fot. viperagp - Fotolia.com
Jak robimy zakupy spożywcze?
Polacy ostrożnie podchodzą do możliwości kupowania żywności online.
Za główny powód wzrostu poziomu niepokoju aż 85 proc. ankietowanych wskazuje COVID-19. Miesiąc temu ta przyczyna również była najczęściej wymieniana, jednak wtedy wskazywało na nią 64 proc. zapytanych. Co ciekawe stan finansów, który w poprzedniej edycji badania był na drugim miejscu na liście powodów wzrostu niepokoju, w najnowszej edycji badania jest dopiero na czwartej pozycji i wskazały go dwie trzecie Polaków, a więc mniej o 13 pp. – mówi Michał Tokarski, Partner, lider sektora dóbr konsumenckich w Polsce, Deloitte.
Zauważalnie wzrosła liczba konsumentów, którzy planują zmniejszyć wydatki na jedzenie kupowane w restauracjach czy zamawiane na wynos. Takie oszczędności planuje aż 56 proc. zapytanych przez nas Polaków, czyli o 10 pp. więcej niż w badaniu przeprowadzonym miesiąc temu. Jest to związane z faktem, że od początku października aż o 11 pp. spadła liczba konsumentów, którzy w barach i restauracjach czują się bezpiecznie, ale także z tym, że na skutek wprowadzonych obostrzeń usługi gastronomiczne działają obecnie w bardzo ograniczonym zakresie – mówi Kamil Kucharczyk, Wicedyrektor w dziale Doradztwa Finansowego, Deloitte.
Spośród najpopularniejszych kategorii zakupowych spadek widać także w przypadku elektroniki, na którą więcej zamierza w ciągu następnych tygodni wydać jedynie 11 proc. konsumentów nad Wisłą, oraz mebli, w przypadku których wzrost wydatków planuje jedna dziesiąta pytanych. Co ciekawe o 4 pp. przybyło respondentów, którzy przewidują więcej wydać na rzeczy do domu. W ciągu dwóch miesięcy aż o 8 pp. przybyło natomiast konsumentów, którzy zwiększą wydatki na leki – mówi Natalia Załęcka, CMO Advisory Leader, Deloitte.
Niezmiennie ponad jedna trzecia Polaków najczęściej decyduje się na zakup produktów marek własnych sklepów w przypadku jedzenia, 28 proc. wybiera je, kupując napoje, a 27 proc. – środki higieny. Globalnie najchętniej po marki sklepowe sięgają Holendrzy – dodaje Kamil Kucharczyk.
Od początku sierpnia ten trend stopniowo spadał, co mogło oznaczać, że Polacy przekonali się, że nie grozi nam spowodowany pandemią brak dostaw żywności czy zamknięcie sklepów. Badanie przeprowadzone na przełomie października i listopada pokazuje jednak powrót takich obaw. Co więcej liczba konsumentów kupujących na zapas znów jest największa w skali Europy i przekroczyła nawet tę rekordową z pierwszej połowy czerwca. Na świecie konsumentów, którzy kupują na zapas najwięcej jest w Indiach i Chinach – mówi Michał Tokarski.Chińczycy również najczęściej globalnie polują na okazje (61 proc.). W Europie natomiast prawie połowa Niemców deklaruje, że jeśli trafią na atrakcyjną cenę są gotowi kupić rzecz, której kupna nie planowali. W przypadku Polski liczba tzw. łowców okazji spadła od początku sierpnia o 9 pp., kiedy ponad połowa z nas deklarowała, że poluje na atrakcyjne ceny.
O połowę mniejszy wzrost, choć nadal spory, dotyczy zakupów w sieci elektroniki. To też kategoria, którą najczęściej kupujemy online. Odpowiedziało tak aż 42 proc. naszych respondentów. W ciągu miesiąca przybyło też Polaków, którzy w Internecie kupują ubrania. W najnowszej edycji odpowiedziała tak ponad jedna trzecia z nas. Od ostatniego badania na podobnym poziomie utrzymują się produkty, które polscy konsumenci zdecydowanie wolą kupować w sklepach stacjonarnych. W tych kategoriach niezmiennie królują żywność z wynikiem 89 proc. i rzeczy do domu, które 81 proc. konsumentów kupuje tradycyjnie – mówi Wiesław Kotecki, Partner, lider zespołu Customer Strategy & Applied Design w Deloitte Digital.Na trzecim miejscu są leki (79 proc.), a za nimi meble (62 proc.).
oprac. : eGospodarka.pl
Zachowania konsumentów: Polacy przestraszeni pandemią jak nigdy wcześniej?
Jak 2. fala pandemii wpływa na zachowania konsumenckie?
Zachowania konsumentów: znowu boimy się pandemii i utraty pracy
Czy pandemia to powód, żeby kupować polskie produkty?
Zachowania konsumentów: zakupy bardziej świadome i odpowiedzialne
Deloitte: polscy konsumenci kupują online, ale zakupy odbierają w sklepie
Zachowania konsumentów: COVID-19 blokuje zakup wyprawki szkolnej
Zachowania konsumentów: planujemy głównie zakupy żywności i książek
Zachowania konsumentów: mniej na żywność, więcej na paliwo
U kolegi z pracy stwierdzono koronawirusa na cotygodniowym obowiązkowym badaniu. Miałem kontakt z osobą zakażoną i zostałem skierowany tego ...
W związku z epidemią jako pracownicy zgodziliśmy się na obniżenie etatu do wymiaru 0,8. Mieliśmy zorganizowaną pracę zdalną i szef zdawał ...
Grzegorz Faluszczak GFX-Consulting
Wycena nieruchomości bez podatku VAT?
Przekształcenie spółki komandytowej w jawną a uniknięcie podatku CIT
Zadłużenie HoReCa w 2020 wzrosło o 1/3
Budownictwo mieszkaniowe: 222 tys. mieszkań oddanych w 2020 roku
Polacy sięgnęli po pożyczki. To zwiastun odbicia branży firm pożyczkowych?
Nowe mieszkania: deweloperzy nie spiszą 2020 roku na straty?
EBC mniej zaniepokojony siłą euro?