2020-12-15 12:16
W sklepach czujemy się bezpieczniej © pressmaster - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zachowania konsumentów: obawy na rekordowym poziomie, tniemy wydatki
Opracowany przez Deloitte indeks niepokoju wynosi obecnie 7 proc. W poprzednim badaniu, które przeprowadzone zostało miesiąc temu, wskaźnik ten osiągnął rekordową wartość 34 proc. i był najwyższy na świecie.fot. pressmaster - Fotolia.com
W sklepach czujemy się bezpieczniej
Prawie połowa polskich konsumentów deklaruje, że czuje się bezpiecznie podczas zakupów w sklepach stacjonarnych.
Tak duży i nagły spadek poziomu niepokoju pokazuje, że pierwszy szok wywołany wzrostem zachorowań minął, a Polacy przyzwyczajają się do sytuacji, życia i pracy w tak niecodziennych warunkach. Co prawda w ciągu miesiąca niepokój odczuwany przez konsumentów znacząco spadł, ale nadal jesteśmy bardzo wysoko. Przed nami są tylko Indie, gdzie indeks niepokoju wynosi 29 proc. i jest najwyższy właściwie w każdej edycji badania – mówi Michał Tokarski, Partner, lider sektora dóbr konsumenckich w Polsce, Deloitte.
Polacy wiąż mają najwyższy w Europie poziom obaw o zdrowie rodziny. Razem z Meksykiem, z wynikiem 81 proc., jesteśmy pod tym względem na trzecim miejscu na świecie. Wyższy poziom obaw jest w Indiach i Chinach. 82 proc. zapytanych Hindusów i aż 85 proc. Chińczyków niepokoi się o stan zdrowia członków rodziny. Warto zauważyć, że w przypadku Polski najnowsze badanie pokazuje pierwszy od sierpnia spadek obaw w zakresie zdrowia własnego i rodziny. Od trzech miesięcy obserwowaliśmy jego systematyczny wzrost – mówi Krzysztof Wilk, Partner Associate w dziale Doradztwa Podatkowego, lider praktyki Life Sciences & Health Care, Deloitte.
Od ostatniej edycji badania, kiedy obawy przed pracą stacjonarną miało rekordowe 35 proc. zapytanych, ich liczba spadła o 5 pp. Nieco swobodniej czujemy się także podczas podróży komunikacją miejską, którą wielu z nas wykorzystuje jako środek transportu do miejsca pracy. Ponad połowa naszych respondentów zapowiada, że w najbliższych tygodniach ograniczy korzystanie z miejskich autobusów, tramwajów, czy metra, podczas gdy miesiąc temu odpowiedziało tak prawie 60 proc. ankietowanych – mówi John Guziak, Partner, lider ds. Kapitału Ludzkiego w Deloitte Polska.
Obecna sytuacja to z pewnością pokłosie dotychczasowych, spowodowanych przez pandemię obostrzeń. Wielu przedsiębiorców musiało się przebranżowić, a w najgorszym wypadku zamknąć definitywnie lub czasowo własny biznes. Polacy wciąż ostrożnie podchodzą do kwestii finansowych. Tylko o 2 pp. do 30 proc. spadła liczba konsumentów, którzy obawiają się o uregulowanie przyszłych płatności. Wciąż też wolimy poczekać z robieniem dużych zakupów na lepsze czasy – mówi Przemysław Szczygielski, Partner, lider branży Usług Finansowych w Polsce, Deloitte.
Warto bliżej przyjrzeć się powodom, dla których jesteśmy gotowi więcej wydać za udogodnienia w trakcie zakupów. Od trzech edycji badania kierujemy się przede wszystkim obawą o zdrowie, choć w ciągu miesiąca liczba osób, które podają ten powód spadła z 71 proc. do 64 proc. Na drugim miejscu niezmiennie jest oszczędność czasu, a na trzecim, co jest bardzo ciekawe, po raz pierwszy redukcja stresu. To powód dla aż 41 proc. naszych ankietowanych, czyli więcej aż o 7 pp. niż miesiąc temu – podsumowuje Michał Tokarski.
oprac. : eGospodarka.pl
Zachowania konsumentów: Polacy przestraszeni pandemią jak nigdy wcześniej?
Jak 2. fala pandemii wpływa na zachowania konsumenckie?
Zachowania konsumentów: znowu boimy się pandemii i utraty pracy
Życie w kwarantannie: pora na e-commerce i usługi online
Koronawirus a zachowania konsumenckie: czy kupujemy inaczej?
Branża fryzjerska i kosmetyczna wciąż czuje skutki lockdownu
Czy pandemia to powód, żeby kupować polskie produkty?
Kwarantanna wymusza nowy styl życia. Jak on wygląda?
Czy można odmówić kwarantanny? Co mówi prawo?
U kolegi z pracy stwierdzono koronawirusa na cotygodniowym obowiązkowym badaniu. Miałem kontakt z osobą zakażoną i zostałem skierowany tego ...
Witam, mam pytanie, jeżeli w sylwestra wynajmę 3 pokoje w swoim domu, czy jest taka możliwość, żeby każdy z podnajmujących zrobił ...
eGospodarka.pl - Dział Podatkowy
Jaki był rok 2020 na rynku mieszkaniowym?
COVID-19 bez wpływu na wyniki sprzedaży deweloperów
Polacy kupili w 2020 roku obligacje skarbowe za ponad 28 miliardów
Fiskus pozbawia odliczenia VAT bo kontrahent jest nierzetelny
Wypłata odszkodowania nie zawsze jest przychodem podatkowym
Kto ponosi odpowiedzialność za szczepionki na COVID-19?
USD odbija