eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Marki samochodowe w mediach: TOP10

Marki samochodowe w mediach: TOP10

2016-05-18 12:44

Marki samochodowe w mediach: TOP10

Marki samochodowe w mediach: TOP10 © Kurmyshov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Tylko od początku 2016 roku branża motoryzacyjna zanotowała 12 mln interakcji w social media oraz ponad 600 tys. publikacji, które miały szansę zostać wyświetlone aż 4 mld razy. To właśnie w internecie użytkownicy i dziennikarze najchętniej odnosili się do znanych marek samochodów osobowych.

Przeczytaj także: Top Marka: motoryzacja najbardziej medialną branżą

Nie zabrakło jednak licznych publikacji w TV, radio czy prasie. Jak wskazują badania ( „Branża motoryzacyjna” - Raport kwartalny PZPM i KPMG), rok 2015 był bardzo dobrym okresem dla tej branży, a medialne prognozy z modułu analitycznego IMM na 2016 również wyglądają obiecująco. W wyścigu o największą popularność w mediach na prowadzenie wysunęło się TOP 10 marek, z których każda odcisnęła swój ślad w sektorze polskiej motoryzacji.

Napęd na kanały społecznościowe


Facebook, fora internetowe i portale – to źródła, w których marki samochodów osobowych zyskały największe przyspieszenie. Zgodnie z danymi z modułu analitycznego na Facebooku ukazało się 57% wszystkich wzmianek, na forach – 13%, a na portalach 10%. Dominująca rola Facebooka w komunikacji dotyczy wszystkich marek, które znalazły się na prowadzeniu. To właśnie tutaj użytkownicy social media dzielą się swoimi opiniami o markach, szukają porad zakupowych czy przekazują sobie najnowsze oferty sprzedaży zarówno nowych, jak i używanych modeli.
Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że możemy mówić o ponad ośmioprocentowym wzroście w porównaniu z 2014 r., jeśli chodzi o rejestrację nowych samochodów osobowych. Jest to najlepszy wynik od przystąpienia do Unii Europejskiej – informuje Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w styczniowym wywiadzie dla Jedynki Polskiego Radia.

Zgodnie z raportem PZPM i KPMG, od października do grudnia 2015 roku w Polsce zarejestrowano 96,7 tys. nowych samochodów osobowych, co ma być zwieńczeniem udanego roku dla branży samochodowej. Ten sukces ma także swoje przełożenie na sferę medialną. Według danych z modułu analitycznego IMM możemy mówić zarówno o szerokim zasięgu publikacji na temat całego sektora, jak i poszczególnych marek.

Medialne manewry


BMW z 27 proc. publikacji już na mecie, Audi z 16 proc. zdobywa pewne drugie miejsce, a Fiat (10%) zostawia Opla (9%) tuż za podium. Skoda (7,1%) zamyka pierwszą piątkę TOP10 według popularności samochodowych marek początku 2016 roku, wyprzedzając markę Toyota (7%). Na kolejnych miejscach znalazły się: Volkswagen, Mazda, Ford i Peugeot.

fot. mat. prasowe

Udział publikacji na temat poszczególnych marek

Zdecydowanie najwięcej publikacji (ponad 1/4) pojawiło się na temat marki BMW


Wirtualny mechanik, doradca klienta i salon samochodowy…


…tak w skrócie można nazwać funkcje mediów społecznościowych, które narzucają im ich użytkownicy. Posty na forach i blogach oraz komentarze pod nimi możemy podzielić na kilka kategorii, które mogą stanowić cenne źródło wiedzy o bieżących i przyszłych klientach dla marek motoryzacyjnych:

1) spontaniczne opinie, poważne i z przymrużeniem oka

„BMW to lepsze silniki, Audi najlepszy naped 4x4, właściwości jezdne zalezne od tego co kto lubi, a stylistyka kwestia gustu” - FB

„Stereotypy :D dziewczyny juz nie marza o takich babskich samochodach :D wybieram Bmw :P” – FB

„Nieźle to wygląda, brakuje tylko nart. Czy Polo WRC może mieć paka na sprzęt? https://t.co/Q89O4Y92z5” - TT

„Nigdy u mnie na podjeździe nie zaparkuje niemieckie auto J” – FB

2) porady zakupowe

„Jaki samochód kupić, nowy czy używany?” - forumsamochodowe.pl

„przymierzam się do zakupy swojego pierwszego samochodu. (…) Zastanawiam się nad:
E46 1.8/2.0, Fiat Grande Punto i Mazda 3/6” – forumsamochodowe.pl

- „Chciałabym porozmawiać o VW Polo z wystawy w oknie. -Ale my nie mamy żadnego Polo na wystawie!!! To salon Volvo.” - TT

3)wołania o pomoc

„No i postój w Szczawnie na środku ulicy.. :/ Vectra caput. :( #Szczawno #samochód #opelvectra opelvectra #opel #kaput #zepsuty #ulica” - TT

4) dzielenie się doświadczeniami

„#majówka #góry #Żywiec #wyjazd #Fiat #Siena #l4l #f4f #wypoczynek będzie #grill” - TT

5) oferty sprzedaży aut używanych

6) a nawet sentymentalne wspomnienia:

„Czy ten pomarańczowy (czerwony) samochód na pierwszym planie z lewej, to nie poczciwy fiat 125p?” - TT

Wszystkie te spontaniczne reakcje, pytania i porady w sieci są naturalnym pretekstem do nawiązania relacji pomiędzy markami, dealerami oraz warsztatami samochodowymi a klientami.

Zielone, żółte… komentarz


Kiedy tempo wzmianek w mediach wzrasta, nie zawsze oznacza to dla marki zielone światło. Często siłą napędową w social media są publikacje zabarwione negatywnie, które czerpią siłę z wpadek wizerunkowych firm. Branża samochodowa jednak nie musi się tym martwić, ponieważ publikacje o zabarwieniu negatywnym o każdej z badanych marek z osobna wahają się pomiędzy zaledwie 1-4%, a pozytywnych komentarzy jest znacznie więcej - 7-11%. Dotyczy to także marki BMW, która w badanym okresie zyskała dodatkowy rozgłos medialny za sprawą wypadku limuzyny prezydenckiej. Temat był szeroko komentowany zarówno przez media tradycyjne, jak i społecznościowe, w których łącznie pojawiło się ponad 5 tys. wzmianek na ten temat. Reakcje internautów na sytuację miały charakter w większości informacyjny. Nie obyło się jednak bez memów i komentarzy o żartobliwym zabarwieniu.

Monika Tomsia, PR Manager,

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: