2022-05-06 11:55
Branża motoryzacyjna radzi sobie nieźle © AnastasiiaUsoltceva - Fotolia.com
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: jakie skutki wojny w Ukrainie?
fot. AnastasiiaUsoltceva - Fotolia.com
Branża motoryzacyjna radzi sobie nieźle
Prawie 50% producentów OE i niemal 60% IAM odnotowało w marcu wzrost produkcji w porównaniu do lutego 2022 roku.
Wpływ wojny na sytuację przemysłu motoryzacyjnego ma wiele aspektów. Nie wszyscy wiedzą na przykład, że zakłady w Mariupolu i Odessie zapewniały około połowy światowych dostaw neonu – gazu szlachetnego wykorzystywanego do produkcji półprzewodników. Choć producenci tych elementów deklarują zapasy na kilka miesięcy i dywersyfikację dostaw, to w średnim i dłuższym terminie mniejsza dostępność neonu stanowi dodatkowe zagrożenie dla podaży półprzewodników – wskazuje Radosław Pelc, analityk sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska.
Dobre wyniki polskich dystrybutorów to efekt wysokiej specjalizacji i doskonale zorganizowanej działalności zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych, gdzie nasze firmy są bardzo konkurencyjne. Z pewnością wojna w Ukrainie wpłynie na wyniki tych dystrybutorów, którzy byli zaangażowani na tym rynku. Lecz choć straty będą nominalnie milionowe, to jednak nie wpłyną drastycznie na sytuację firm – komentuje Alfred Franke, prezes Grupy MotoFocus.pl – W ostatnim czasie jednym z największych problemów polskich przedsiębiorstw jest brak pracowników, wykazują więc one dużą gotowość zatrudniania pracowników z Ukrainy. Spodziewamy się także, że w warsztatach zwiększy się liczba klientów pochodzących z tego kraju, co przełoży się na wyniki producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych – prognozuje Alfred Franke, Prezes Grupy MotoFocus.pl
Jest jeszcze za wcześnie, aby jednoznacznie stwierdzić, jakie będą długoterminowe konsekwencje tego konfliktu. Na pewno bacznie należy obserwować łańcuchy dostaw, bowiem poważniejsze perturbacje przełożą się na ogólną sytuację w branży. Brak surowców sprowadzanych wcześniej z Rosji, Ukrainy i Białorusi – stali, aluminium, niklu czy palladu może poważnie zakłócić pracę europejskich fabryk. Obserwujemy już obecnie problemy z tym związane. Z kolei odpływ z rynku pracy ukraińskich kierowców, którzy wyjechali bronić ojczyzny, dotknie ściśle związany z motoryzacją sektor transportu. Trudno przewidzieć, co stanie się w najbliższej przyszłości. Miejmy więc nadzieję na szybkie i pomyślne dla Ukrainy zakończenie wojny – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
oprac. : eGospodarka.pl
Automotive: drogie auta, restrykcje i pogoń za marżą
Branża motoryzacyjna mierzy się z brakiem półprzewodników
Producenci części samochodowych nie boją się kryzysu. 2/3 prognozuje wzrost
Czy motoryzacja odrabia już "pocovidowe" straty?
Polski przemysł motoryzacyjny - wiraże i miraże
Branża motoryzacyjna w stagnacji
Przemysł motoryzacyjny: trwają zmagania z rzeczywistością
Motoryzacja: części samochodowe walczą o utrzymanie marż
Rosną koszty u dystrybutorów i producentów części samochodowych
Witam, chciałbym zapytać jaka będzie najkorzystniejsza forma opodatkowania przy prowadzeniu sklepu internetowego opartego na dropshippingu z ...
Witam! Założyłem działalność gospodarczą - handel częściami samochodowymi. Sposób rozliczania na zasadach ogólnych. Czy mógłby mi ...
Zakup mieszkania w Warszawie. Obszar rewitalizacji to dodatkowe problemy?
Ograniczenie dostępu do kredytów hipotecznych uderza w kupujących pierwsze mieszkanie
Nowe mieszkania od deweloperów - czerwiec 2022
Wymiana pieca albo kara 5 tys. zł. Czym zastąpić kopciucha?
6 kroków do bezpiecznej rezerwacji kwatery na wakacje 2022
Spokojny początek tygodnia i ciekawa druga połowa
Wojna zmienia rynek wynajmu mieszkań i wpływa na decyzje zakupowe