eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

2016-04-28 12:04

Przeczytaj także: Branża finansowa a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.


Instytucje finansowe

W kategorii instytucji finansowych najczęściej reklamowanym podmiotem były instytucje kredytowe, które pochłonęły ponad 117,5 miliona złotych (55% SOS), znacząco wyprzedzając pozostałe produkty tej kategorii. Produkt ten odnotował jednak spadek o 4 punkty procentowe względem referencyjnego okresu. Trend ten spowodowany był zmniejszeniem wydatków na marketing najważniejszych reklamodawców, takich jak Provident Polska, Centrum 9 oraz NET CREDIT. Znacznie mniejszy udział miała reklama grupowa (30% wydatków) oraz funduszy inwestycyjnych (13%). Wzrosły natomiast wydatki na promocję funduszy inwestycyjnych, względem referencyjnego okresu o 10 punktów procentowych. Zmiana ta wywołana została przez wprowadzeniem na rynek reklamy funduszy inwestycyjnych przez takie brandy jak PKO, NN INVESTMENT oraz LEGG MASON.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe instytucji finansowych Q4 2015

Reklamy na instytucje kredytowe pochłonęły ponad 117,5 miliona złotych


Ubezpieczenia

W sektorze ubezpieczeniowym reklamodawcy postawili na reklamę wizerunkową i multiproduktową (określaną jako grupa). Ten rodzaj reklam zajął 58% wszystkich budżetów, z kwotą w wysokości ponad 11 milionów złotych. Mimo znaczących budżetów, reklama grupowa zanotowała spadek na poziomie -97% w ujęciu kwartalnym. Drugą grupą produktów w tej kategorii były ubezpieczenia na życie, których promocja pochłonęła ponad 6,8 miliona złotych (35% SOS). Wzrost wydatków na reklamę ubezpieczeń na życie o 15 punktów procentowych spowodowany był znacznym zwiększeniem inwestycji przez NATIONALE-NEDERLANDEN UBEZPIECZENIA NA ŻYCIE. O 4 punkty procentowe wzrósł również udział indywidualnych kont emerytalnych w reklamie. Spowodowane było to głównie wprowadzeniem omawianego produktu przez PKO BP, DOM MAKLERSKI BANKU OCHRONY ŚRODOWISKA oraz NATIONALE-NEDERLANDEN DFE.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe sektora ubezpieczeniowego Q4 2015

W ostatnich trzech miesiącach roku najwięcej w kategorii ubezpieczeń pochłonęła reklama wizerunkowa i multiproduktowa


Kanały mediowe


W czwartym kwartale utrzymana dominacja telewizji i znacząca dynamika wzrostu radia.

Podmioty sektora finansowego najchętniej reklamują swoje produkty i usługi w telewizji. Dominacja tego kanału utrzymuje się niezmiennie od lat, notując jednak mniejsze lub większe skoki. W ostatnim kwartale 2015 roku budżety mediowe na ten kanał wyniosły ponad 82,5 mln zł, stanowiąc 62,6% SOS i notując spadek na poziomie -4% w porównaniu rok do roku. Drugim kanałem, który zajął najwyższe wydatki, był Internet. Reklama online kosztowała w badanym okresie ponad 13 milionów złotych i stanowiła 10% wszystkich wydatków. Kanał ten zanotował jednak znaczący spadek, na poziomie -43%.

W ujęciu kwartalnym rok do roku największy wzrost zanotowała reklama radiowa, o 61%. Firmy z sektora finansowego przeznaczyły na ten kanał ponad 10 milionów złotych, zajmując 7,8% wszystkich wydatków. Wzrost odnotowała także reklama magazynowa, jednak był on niewielki, na poziomie 2%. Promocja produktów i usług z badanego sektora kosztowała nieco ponad 10,5 mln złotych i stanowiła 8% SOS.

Najmniejszy udział w budżetach miała reklama outdoorowa, która zajęła w czwartym kwartale 2015 roku 1,9% wydatków z kwotą 2,4 mln zł. W porównaniu rok do roku, kanał ten zanotował największy spadek, na poziomie -69%.
Uszczuplenia budżetów dotknęły także reklamę kinową (-48%, 5,6% SOS), która pochłonęła nieco ponad 7 mln złotych oraz promocję w gazetach. W tym przypadku wydatki mediowe wyniosły 5,4 mln i zajęły 4,1% budżetów, przy spadku na poziomie -18% w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe z podziałem na media - finanse Q4 2015

Udział internetu w wydatkach reklamowych w Q4 spadł o 43% w stosunku do Q3


Analiza wydatków całorocznych potwierdza dominację telewizji, która w 2015 roku uzyskała 60,2% budżetów reklamowych z kwotą 293,5 mln złotych (przy spadku na poziomie -1%). Internet w tym zestawieniu zajął dość wysoką pozycję, z wydatkami rzędu 70 mln złotych (14,4% SOS), zanotował jednak duży spadek na poziomie 36%.

Jedyny wzrost w porównaniu wydatków na promocję branży finansowej w 2015 i 2014 roku należy do reklamy radiowej, na którą budżety podniosły się o 29% do poziomu 29,7 milionów złotych i zajęły 6,1% SOS.

Pozostałe kanały, wśród których znalazły się magazyny (6,8%), kina (5,1%), outdoor (4%) i gazety (3,3%) odpowiadały łącznie za promocję wartą ponad 93 mln złotych. W ich przypadku spadki wyniosły do kilku do kilkudziesięciu punktów procentowych.

W ujęciu pełnych czterech kwartałów Q1’14-Q4’14 oraz Q1’15Q4’15 zarówno TV, online jak i prasa (magazyny i dzienniki) odnotowały spadki ciągu ostatnich 12 miesięcy. Spadki osiągnęły poziomy -1% w przypadku TV oraz -36% i -8% odpowiednio dla pozostałych mediów. Spadki odnotowały również pozostałe media – kina i outdoor. Wzrost zauważalny jest jedynie w przypadku radia, który wniósł 29%.

Potwierdzają się w całym analizowanym okresie trendy, które obserwujemy w kwartale czwartym 2015 - Internet stracił udział w wydatkach z poziomu 20% SOS do 14%, zyskała natomiast telewizja, z 55% do 60%. Udziały pozostałych mediów odnotowały niewielkie, jednopunktowe wahnięcia.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe rok do roku w poszczególnych kanałach

Radio jest jedynym kanałem, w którym branża finansowa reklamowała się chętniej w 2015 r. niż w 2014 r.


poprzednia  

1 2 3

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: