eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościMedia › Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

2016-04-28 12:04

Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

Branża finansowa wydała na reklamę łącznie blisko 132 mln zł © ewakubiak - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (10)

Banki, ubezpieczyciele, firmy leasingowe, firmy udzielające kredytów i pożyczek, biura maklerskie oraz fundusze inwestycyjne w czwartym kwartale 2015 r. wydały na reklamę łącznie blisko 132 mln zł. To o 15% mniej niż w analogicznym okresie 2014 r. Całość wydatków reklamowych branży finansowej w 2015 r. zamknęła się w kwocie 490 mln zł.

Przeczytaj także: Branża finansowa a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.

Wydatki branży finansowej mają charakter sezonowy i wzrastają w drugim i czwartym kwartale roku. Najwyższe skoki w ostatnich latach można było zaobserwować w okresie poprzedzającym Święta Bożego Narodzenia (październik, listopad), a dwa mniejsze przed Wielkanocą i wakacjami. Największe wydatki na przestrzeni ostatnich lat generują reklamy banków, choć od 2013 wydatki tej kategorii systematycznie spadają. W ostatnim kwartale 2015 roku wyniosły niecałe 72 miliony złotych, stanowiąc 54,5% wszystkich budżetów. Kategorią, która w 2013 roku znacząco zwiększyła wydatki na promocję i do dziś utrzymuje poziom są instytucje finansowe.

Podobnie jak w innych sektorach, np. FMCG czy farmacji, w kategorii kanałów mediowych prym niezmiennie wiedzie telewizja, która jednak w ciągu ostatnich dwóch lat notowała drobne spadki. W czwartym kwartale 2015 roku reklama telewizyjna pochłonęła ponad 82,5 mln złotych, zajmując 62,6% wydatków. Dużo mniejsze kwoty przeznaczono na internet, który zanotował spadek na poziomie -43% w ujęciu kwartalnym i -36% w ujęciu rocznym (2015 vs. 2014).

Inwestycje wg kategorii


W czwartym kwartale spadki dotyczyły prawie wszystkich kategorii, przy zachowaniu dominacji reklamy banków.

Najwyższe budżety na promocję w czwartym kwartale 2015 roku przeznaczyli bankowcy, wydając niecałe 72 mln złotych, co stanowiło 54,5% budżetów mediowych w badanym okresie. Mimo znaczących wydatków, kategoria ta zanotowała spadek o 15% w porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku.

W okresie ostatnich 7 lat obserwowany jest wzrost inwestycji banków przy dodatkowym spłycaniu udziału w wydatkach kwartału czwartego na korzyść kwartału drugiego.

fot. mat. prasowe

Branża bankowa w mediach 2008 - 2015

Banki w IV kwartale roku wydały na reklamę prawie 72 mln zł, co stanowiło ponad połowę całości wydatków branży


Na drugim miejscu znalazła się reklama instytucji finansowych, do których zaliczane są między innymi: firmy leasingowe, pozostałe firmy udzielające kredytów i pożyczek, biura maklerskie oraz fundusze inwestycyjne. Inwestycje mediowe instytucji finansowych w ostatnim kwartale 2015 r. wyniosły ponad 32 miliony złotych (24,4% SOS – Share of Spendings). Kategoria ta w ostatnim kwartale 2015 roku zastosowała najmniejsze cięcia budżetów marketingowych – na poziomie -1%.

W ostatnich 2 latach (od stycznia 2013 r.) zauważalny jest znaczny wzrost inwestycji kategorii instytucji finansowych na działania medialne. Suma wydatków wzrosła ze średnio 34 mln zł do 120 mln zł. Charakterystyczny dla tej kategorii jest również brak jednoznacznego trendu zmiany w poszczególnych kwartałach roku. Nie da się wskazać jednego kwartału, w którym inwestycje byłyby najwyższe.

fot. mat. prasowe

Branża instytucji finansowych w mediach 2008 - 2015

Instytucje finansowe w najmniejszym stopniu obcięły budżet na reklamę - o 1%

 

1 2 3

następna

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: