eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościMedia › Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

Branża finansowa a wydatki na reklamę IV kw. 2015 r.

2016-04-28 12:04

Przeczytaj także: Branża finansowa a wydatki na reklamę III kw. 2015 r.


Kolejne miejsce należy do ubezpieczeń. Ta kategoria z kwotą ponad 19 mln złotych zajęła 14,7% udziału w wydatkach całego sektora. W porównaniu do czwartego kwartału 2014 roku, budżety mediowe na ten obszar zostały zmniejszone o 36%. Inwestycje w media w branży ubezpieczeń utrzymują się na systematycznie stałym poziomie. Zauważalny jest jednoznaczny trend, w którym inwestycje zwiększone są znacznie w IV kwartale oraz w mniejszym stopniu w II kwartale.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe w kategorii ubezpieczenia 2008-2015

Towarzystwa ubezpieczeniowe zainwestowały w działania mediowe w Q4 2015 nieco ponad 19 mln złotych, o 1 mln więcej niż w Q3


Pozostałe kategorie, czyli produkty finansowe, strukturyzowane, akcje i obligacje oraz reklama wizerunkowa (grupa) zajęły odpowiednio 4,4%, 1,5% oraz 0,5% SOS, wydając łącznie niecałe 8,5 miliona złotych. Kategoria produktów finansowych, strukturyzowanych była w IV kwartale 2015 roku jedyną, która zanotowała wzrost, i to znaczący. Marketingowcy zajmujący się promocją tej kategorii wydali ponad 5,8 mln zł, czyli aż o 4,5 mln złotych więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe z podziałem na kategorie - finanse Q4 2015

Ciemniejszym kolorem zaznaczono udziały uzyskane w porównaniu do Q4 2014, odcieniem jaśniejszym udziały utracone


W ujęciu całorocznym (2015 vs. 2014) wydatki reklamowe sektora finansowego spadły o 10% i pochłonęły 487 milionów złotych. Wydatki roczne kształtują się podobnie jak kwartalne pod kątem udziału i dynamiki.

Najwięcej wydały banki, które w całym 2015 roku przeznaczyły na promocję ponad 284 mln złotych (58,3% SOS), przy spadku -9%. Drugim reklamodawcą były instytucje finansowe, z udziałem na poziomie 23,9% i kwotą ponad 116 mln złotych. Dynamika spadku w porównaniu rok do roku dla tej kategorii wyniosła -7%. Wysokie kwoty na promocję przeznaczyli także marketingowcy z kategorii ubezpieczeń. Reklamy, jakie mogliśmy oglądać w różnych mediach kosztowały ich ponad 73 mln złotych, stanowiąc 15% budżetów.

W 2015 roku jedyny wzrost zanotowała kategoria produkty finansowe strukturyzowane. Budżety mediowe w tym przypadku wyniosły ponad 7,5 miliona złotych, dając wzrost w porównaniu do 2014 roku na poziomie aż 256%. Mimo znacząco zwiększonych wydatków, kategoria ta pozostała w grupie najmniejszych budżetów całego sektora (1,5% SOS).

Produkty


Zmiana głównych produktów komunikowanych przez banki i wzrost znaczenia reklamy grupowej

Sektor bankowy
Produktami, które najczęściej pojawiały się w reklamach z kategorii banki były kredyty gotówkowe i konsumpcyjne. Łącznie przeznaczono na ich komunikację w czwartym kwartale 2015 roku ponad 24 miliony złotych, notując tym samym wzrost w porównaniu do IV kwartału 2014 roku. Znaczny udział w rynku ma również reklama grupowa (wizerunkowa i dotycząca wielu produktów), która w IV kwartale 2015 zajęła 33% budżetów, notując jednak spadek względem analogicznego kwartału w roku 2014. Udział w rynku wyróżnia również konta osobiste, na których promocję wydawane jest ponad 14% budżetów. Produkt ten odnotowuje jednak spadek względem adekwatnego kwartału w roku 2014. Najniższe udziały, a przy tym drastyczny spadek zanotowały kredyty samochodowe (1% SOS i dynamika spadku na poziomie -38%). Wzrost wydatków pomimo niskiego udziału w rynku odnotowały produkty takie jak konta firmowe, konta oszczędnościowe, kredyty konsolidacyjne oraz kredyty mieszkaniowe, budowlane, hipoteczne.

fot. mat. prasowe

Wydatki reklamowe sektora bankowego Q4 2015

W czwartym kwartale 2015 r. banki najchętniej reklamowały kredyty gotówkowe i konsumpcyjne

oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: