Najcenniejsze marki świata 2015
2015-05-28 12:16
Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2014 - sektor ubezpieczeń
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 obchodzi obecnie dziesiąty rok swojego istnienia. Analiza 10-letniej trajektorii rozwoju marek w rankingu ujawniła, że:
- Europa, będąca kolebką silnych marek, przeżywa obecnie stagnację, natomiast rosną marki chińskie, a amerykańskie notują powrót do rankingu. Liczba marek chińskich nadal rośnie – jest ich już 14 w pierwszej setce (w roku 2006 była tylko jedna). Ich wartość w tym okresie wzrosła o 1004%. Wartość marek amerykańskich wzrosła o 137% na przestrzeni ostatnich 10 lat (w ubiegłym roku o 19%), podczas gdy wskaźnik dla Europy wyniósł zaledwie 31% (spadek o 9,3% w ubiegłym roku). Obecnie w rankingu znajduje się zaledwie 24 marek z Europy (spadek z poziomu 35 w roku 2006). Widać na tym przykładzie przesunięcie z zachodu na wschód. Większość marek, które zostały wyparte z Top 100 przez marki chińskie pochodziło właśnie z Europy.
- Marki o wysokiej wartości szybciej generują wzrost zysków wykazywany w bilansie oraz wartość dla akcjonariuszy. Jeśli weźmiemy pod uwagę najsilniejsze marki z rankingu Top 100 i potraktujemy je jako „portfel akcji”, możemy się przekonać, że na przestrzeni ostatnich 10 lat cena tych akcji wzrosła niemal trzykrotnie bardziej niż wartość MSCI World Index i niemal o dwie trzecie bardziej niż wartość indeksu S&P500.
Badanie leżące u podstaw rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 jest realizowane przez firmę Millward Brown, która w ramach holdingu WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i budowaniem marek. Jest to jedyny ranking na świecie, w którym do obliczania wartości marek wykorzystuje się nie tylko dane finansowe, ale i informacje o opiniach potencjalnych i aktualnych nabywców marek.
O rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100
Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony przez firmę Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek, istnieje już od dziesięciu lat. Jest to jedyne badanie, które łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest rygorystyczna metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail), aby wyodrębnić rolę marki w generowaniu sprzedaży i wartości dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
BrandZ B2B: oto najcenniejsze marki z sektora rozwiązań dla biznesu
-
Najcenniejsze marki świata 2022. Apple na szczycie
-
Tesla najcenniejszą marką motoryzacyjną
-
Najcenniejsze marki odzieżowe i luksusowe w czasach pandemii
-
Amazon utrzymał pozycję najcenniejszej marki świata
-
BrandZ: Amazon ponownie najcenniejszą marką świata, Google poza podium
-
BrandZ: najcenniejsze marki odzieżowe 2019
-
BrandZ: najcenniejsze fast foody świata
-
Najcenniejsze marki luksusowe 2019. LV i kto jeszcze?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)