Polska Ekstraklasa 2014
2014-07-16 11:45
Przeczytaj także: Polska Ekstraklasa 2013
Znaczący, bo blisko 20% wzrost zanotowano w zakresie przychodów z dnia meczu. To bardzo dobra informacja po nieudanym 2012 roku, kiedy widownia zapłaciła za bilety i karnety aż o 1/5 mniej niż rok wcześniej. Blisko połowę wszystkich przychodów z tego tytułu zainkasowały dwa kluby: Legia i Lech. Łącznie na sprzedaży wejściówek zarobiły one ponad 30 mln PLN.
Z powodu zmiany formuły rozgrywek trudno powiedzieć, czy wzrost przychodów ogółem jest konsekwencją poprawy efektywności, czy wyłącznie większej liczby rozegranych meczów. Ocenę ułatwić może dynamika zmiany kosztów operacyjnych, które wzrosły zaledwie o 1,5%. W zestawieniu z dynamiką wzrostu przychodów (10%) pozwala to stwierdzić, że zarządzający klubowymi finansami powinni uznawać rok 2013 za bardziej udany niż 2012.
fot. mat. prasowe
Przychody klubów Ekstraklasy
Kluby oszczędzają: łączna strata najniższa w historii rankingów
W zestawieniu finansowym jest kilka klubów, które przez złą sytuację finansową zmuszone były radykalnie ciąć koszty. Wisła Kraków ograniczyła wydatki o 19%, Śląsk o 16%, a łódzki Widzew o 10%. Z drugiej strony Legia i Lech zwiększyły koszty prowadzonej działalności o około 1/4. Cięcie wydatków znalazło odzwierciedlenie w lepszych wynikach finansowych. 16 drużyn Ekstraklasy objętych 6. edycją raportu Ekstraklasa piłkarskiego biznesu wygenerowało w 2013 roku łączną stratę netto w wysokości 50 mln PLN, przy 110 mln PLN w roku 2012. 10 klubów osiągnęło lepsze wyniki niż w 2012 roku. Natomiast rekordową stratę, stanowiącą prawie 1/3 straty łącznej straty wszystkich klubów zanotował Ruch Chorzów (16 mln PLN, o 3,5 mln PLN więcej niż rok wcześniej). Zysk netto wypracowały natomiast Legia Warszawa (37 mln PLN), Lech Poznań (3 mln) oraz Zawisza Bydgoszcz (0,5 mln).
Oglądalność Legii z Lechem lepsza niż Gran Derbi
W kategorii marketingowo - medialnej biznesowego rankingu pierwsze dwa miejsca zajęły, podobnie jak w zestawieniu finansowym, Legia z Lechem. To przede wszystkim efekt najwyższych frekwencji na stadionach i największej liczby widzów przed telewizorami. Co więcej – ich spotkanie w 13. kolejce obejrzało w Canal+ Sport 417 tys. widzów – więcej niż Gran Derbi między Barceloną i Realem.
fot. mat. prasowe
Marketing i medialność
Tuż za plecami czołowej dwójki było ciekawie. Trzecie miejsce zajęła Wisła Kraków (dopiero 9. w kategorii finansowej), a czwarta była Lechia Gdańsk. Piątą pozycję zajął Śląsk Wrocław, który zanotował przecież słaby sezon w kategoriach sportowych i walczył o utrzymanie w lidze w Grupie B rundy finałowej.
W sezonie 2013/2014 mecze Ekstraklasy oglądało w telewizji łącznie ponad 54 mln widzów. Daje to średnią 1,47 mln widzów na każdą kolejkę rozgrywek. Transmisje oglądało 33,4 mln widzów jesienią (21 kolejek) i 20,88 mln wiosną (16). – 12 milionów ludzi powyżej 4. roku życia widziało w zeszłym sezonie przynajmniej 5 minut meczu Ekstraklasy na żywo w telewizji. To najlepsze podsumowanie dzisiejszego zapotrzebowania na Ekstraklasę – mówi Łukasz Łazarewicz, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Ekstraklasy S.A.
W sezonie 2013/2014 wzrosła również frekwencja na stadionach. Łącznie na areny Ekstraklasy w ciągu 37 kolejek przyszło blisko 2,5 mln kibiców – wzrost o 23% sezon do sezonu. Najwięcej widzów - 38 458 – było na meczu Lecha z Legią. Sześć kolejek miało średnią widownię pojedynczego meczu powyżej 10 tys. z czego cztery w lipcu i sierpniu, kiedy warunki atmosferyczne były bardzo sprzyjające. Średnia frekwencja na stadionach wyniosła 8317 osób i była nieznacznie wyższa niż w sezonie 2012/2013.
Czego nie mówi tabela ligowa?
W 6. edycji raportu Ekstraklasa piłkarskiego biznesu po raz pierwszy pojawiła się kategoria „Sport” oznaczająca efektywność sportową klubu. Złożyły się na nią: miejsce klubu w Ekstraklasie na koniec sezonu 2013/2014 (40% oceny), liczba reprezentantów kraju we wszystkich kategoriach wiekowych (30%) oraz liczba zawodników, którzy zadebiutowali w 1. zespole urodzonych po 1 stycznia 1992 (30%). W związku z tym miejsce klubu w kategorii „Sport” nie zawsze pokrywa się z pozycją klubów w tabeli końcowej Ekstraklasy. Co prawda 1. i 2. miejsce zajęły tu oczywiście Legia z Lechem, ale już na 3. pozycji znalazła się Wisła Kraków, na 4. Pogoń, a na 5. Lechia. Bardzo wysoko została sklasyfikowana również Jagiellonia Białystok. Klub z Podlasia, mimo, że był 11. w tabeli na koniec sezonu, najlepiej promował młodych zawodników. Pozwolił zadebiutować w pierwszym składzie 17 piłkarzom urodzonym po 1 stycznia 1992.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Polska Ekstraklasa. Jak pandemia wpłynęła na przychody 2020/2021?
-
Polska Ekstraklasa - przychody 2017
-
Polska Ekstraklasa - przychody 2016/2017
-
Polska Ekstraklasa 2017
-
Polska Ekstraklasa – przychody w 2015 r.
-
Polska Ekstraklasa 2016
-
Polska Ekstraklasa 2015
-
Polska Ekstraklasa 2012
-
Polska Ekstraklasa - przychody 2010
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)