eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polska Ekstraklasa 2014

Polska Ekstraklasa 2014

2014-07-16 11:45

Przeczytaj także: Polska Ekstraklasa 2013


Znaczący, bo blisko 20% wzrost zanotowano w zakresie przychodów z dnia meczu. To bardzo dobra informacja po nieudanym 2012 roku, kiedy widownia zapłaciła za bilety i karnety aż o 1/5 mniej niż rok wcześniej. Blisko połowę wszystkich przychodów z tego tytułu zainkasowały dwa kluby: Legia i Lech. Łącznie na sprzedaży wejściówek zarobiły one ponad 30 mln PLN.

Z powodu zmiany formuły rozgrywek trudno powiedzieć, czy wzrost przychodów ogółem jest konsekwencją poprawy efektywności, czy wyłącznie większej liczby rozegranych meczów. Ocenę ułatwić może dynamika zmiany kosztów operacyjnych, które wzrosły zaledwie o 1,5%. W zestawieniu z dynamiką wzrostu przychodów (10%) pozwala to stwierdzić, że zarządzający klubowymi finansami powinni uznawać rok 2013 za bardziej udany niż 2012.

fot. mat. prasowe

Przychody klubów Ekstraklasy

Łączne przychody ze sprzedaży wszystkich 16 klubów Ekstraklasy, uwzględniając również przychody z transferów, wzrosły w 2013 roku do rekordowego poziomu 459 mln PLN.


Kluby oszczędzają: łączna strata najniższa w historii rankingów

W zestawieniu finansowym jest kilka klubów, które przez złą sytuację finansową zmuszone były radykalnie ciąć koszty. Wisła Kraków ograniczyła wydatki o 19%, Śląsk o 16%, a łódzki Widzew o 10%. Z drugiej strony Legia i Lech zwiększyły koszty prowadzonej działalności o około 1/4. Cięcie wydatków znalazło odzwierciedlenie w lepszych wynikach finansowych. 16 drużyn Ekstraklasy objętych 6. edycją raportu Ekstraklasa piłkarskiego biznesu wygenerowało w 2013 roku łączną stratę netto w wysokości 50 mln PLN, przy 110 mln PLN w roku 2012. 10 klubów osiągnęło lepsze wyniki niż w 2012 roku. Natomiast rekordową stratę, stanowiącą prawie 1/3 straty łącznej straty wszystkich klubów zanotował Ruch Chorzów (16 mln PLN, o 3,5 mln PLN więcej niż rok wcześniej). Zysk netto wypracowały natomiast Legia Warszawa (37 mln PLN), Lech Poznań (3 mln) oraz Zawisza Bydgoszcz (0,5 mln).

Oglądalność Legii z Lechem lepsza niż Gran Derbi

W kategorii marketingowo - medialnej biznesowego rankingu pierwsze dwa miejsca zajęły, podobnie jak w zestawieniu finansowym, Legia z Lechem. To przede wszystkim efekt najwyższych frekwencji na stadionach i największej liczby widzów przed telewizorami. Co więcej – ich spotkanie w 13. kolejce obejrzało w Canal+ Sport 417 tys. widzów – więcej niż Gran Derbi między Barceloną i Realem.

fot. mat. prasowe

Marketing i medialność

W kategorii marketingowo - medialnej biznesowego rankingu pierwsze dwa miejsca zajęły, podobnie jak w zestawieniu finansowym, Legia z Lechem. To przede wszystkim efekt najwyższych frekwencji na stadionach i największej liczby widzów przed telewizorami.


Tuż za plecami czołowej dwójki było ciekawie. Trzecie miejsce zajęła Wisła Kraków (dopiero 9. w kategorii finansowej), a czwarta była Lechia Gdańsk. Piątą pozycję zajął Śląsk Wrocław, który zanotował przecież słaby sezon w kategoriach sportowych i walczył o utrzymanie w lidze w Grupie B rundy finałowej.

W sezonie 2013/2014 mecze Ekstraklasy oglądało w telewizji łącznie ponad 54 mln widzów. Daje to średnią 1,47 mln widzów na każdą kolejkę rozgrywek. Transmisje oglądało 33,4 mln widzów jesienią (21 kolejek) i 20,88 mln wiosną (16). – 12 milionów ludzi powyżej 4. roku życia widziało w zeszłym sezonie przynajmniej 5 minut meczu Ekstraklasy na żywo w telewizji. To najlepsze podsumowanie dzisiejszego zapotrzebowania na Ekstraklasę – mówi Łukasz Łazarewicz, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Ekstraklasy S.A.

W sezonie 2013/2014 wzrosła również frekwencja na stadionach. Łącznie na areny Ekstraklasy w ciągu 37 kolejek przyszło blisko 2,5 mln kibiców – wzrost o 23% sezon do sezonu. Najwięcej widzów - 38 458 – było na meczu Lecha z Legią. Sześć kolejek miało średnią widownię pojedynczego meczu powyżej 10 tys. z czego cztery w lipcu i sierpniu, kiedy warunki atmosferyczne były bardzo sprzyjające. Średnia frekwencja na stadionach wyniosła 8317 osób i była nieznacznie wyższa niż w sezonie 2012/2013.

Czego nie mówi tabela ligowa?

W 6. edycji raportu Ekstraklasa piłkarskiego biznesu po raz pierwszy pojawiła się kategoria „Sport” oznaczająca efektywność sportową klubu. Złożyły się na nią: miejsce klubu w Ekstraklasie na koniec sezonu 2013/2014 (40% oceny), liczba reprezentantów kraju we wszystkich kategoriach wiekowych (30%) oraz liczba zawodników, którzy zadebiutowali w 1. zespole urodzonych po 1 stycznia 1992 (30%). W związku z tym miejsce klubu w kategorii „Sport” nie zawsze pokrywa się z pozycją klubów w tabeli końcowej Ekstraklasy. Co prawda 1. i 2. miejsce zajęły tu oczywiście Legia z Lechem, ale już na 3. pozycji znalazła się Wisła Kraków, na 4. Pogoń, a na 5. Lechia. Bardzo wysoko została sklasyfikowana również Jagiellonia Białystok. Klub z Podlasia, mimo, że był 11. w tabeli na koniec sezonu, najlepiej promował młodych zawodników. Pozwolił zadebiutować w pierwszym składzie 17 piłkarzom urodzonym po 1 stycznia 1992.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: