eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polska Ekstraklasa - przychody 2016/2017

Polska Ekstraklasa - przychody 2016/2017

2017-09-05 11:29

Polska Ekstraklasa - przychody 2016/2017

Piłka nożna © pixfly - Fotolia.com

Przychody polskiej Ekstraklasy zdołały przekroczyć 700 milionów PLN - czytamy w najnowszym raporcie „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu” autorstwa EY i spółki Ekstraklasa S.A. Z opracowania wynika, że sezon piłkarski 2016/2017 pod wieloma względami okazał się rekordowy. Najwyższe poziomy w historii osiągnęły wpływy z transferów (117 mln PLN) i praw mediowych (260 mln PLN). Liderem rankingu biznesowego okazała się Legia Warszawa, której przychody osiągnęły 281 mln PLN, a więc 40% przychodów całej ligi. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Lech Poznań oraz Lechia Gdańsk.

Przeczytaj także: Polska Ekstraklasa – przychody w 2015 r.

Rekordowe wyniki Ekstraklasy zapewniły prawa mediowe i transfery


Jak czytamy w raporcie, w sezonie 2016/2017 przychody klubów należących do Ekstraklasy wyniosły 706,6 mln PLN. To świetny rezultat, jeżeli wziąć chociażby pod uwagę sięgający 511,2 mln PLN wynik za 2015 rok. Wzrost względem poprzedniej edycji raportu sięgnął zatem aż 38%. Za tak dobry rezultat odpowiedzialność biorą w znacznej mierze najwyższe w całej historii zestawienia przychody z transferów (117 mln PLN) oraz rekordowe - głównie za sprawą występów Legii Warszawa - przychody z praw mediowych. W ostatnim sezonie zamknęły się one kwotą 260 mln PLN, co względem 2015 roku (137,5 mln PLN) oznacza niemal 100-procentowy wzrost.
– Już 2015 rok zyskał w naszych oczach miano rekordowego. Dziś nie pozostaje nam nic innego niż ogłosić nowego zwycięzcę. W sezonie 2016/217 udało się przede wszystkim pobić rekord łącznych przychodów klubów Ekstraklasy. W 2015 roku przekroczyliśmy po raz pierwszy w historii poziom 500 milionów PLN. Wynik ten został jeszcze przebity w kolejnych dwunastu miesiącach. Wskaźnik przekroczył już granicę 0,7 miliarda PLN, co stanowi wzrost o 1/5 w porównaniu z poprzednim okresem – mówi Dariusz Marzec, Prezes Zarządu Ekstraklasy S.A.

- Wart podkreślenia jest fakt rekordowych przychodów ligowych klubów, które wyniosły łącznie ponad 700 milionów PLN, przy bezprecedensowej skali wzrostu z 510 milionów PLN w 2015 r. Na tej płaszczyźnie Ekstraklasa może się jawić jako przedsiębiorstwo w okresie dynamicznego rozwoju, osiągające ambitne cele biznesowe. Pamiętać jednak warto o przyczynach tych rekordów, bowiem z perspektywy czasu wyglądają właśnie na jednorazowe wydarzenia a ich powtórzenie będzie niezwykle trudne, a już na pewno w krótkim okresie – – zauważa Marek Musiał partner EY w dziale Usług Audytorskich. – Dzięki zwiększonemu zainteresowaniu zagranicznych zespołów polskimi graczami po EURO 2016, zwiększyła się w ostatnim sezonie aktywność rodzimych klubów na tym rynku. W efekcie, wartość transferów w skali ligi po raz pierwszy przekroczyła 100 mln PLN. Jeśli kluby dobrze wydadzą te środki, co nie jest prostą sztuką, powinny być w stanie liczyć zyski z inwestycji w kolejnych latach – sygnalizuje.

fot. pixfly - Fotolia.com

Piłka nożna

W sezonie 2016/2017 przychody klubów należących do Ekstraklasy wyniosły 706,6 mln PLN.


Pierwszy w historii dodatni wynik finansowy netto


Poprawie wobec poprzedniego roku uległy również wskaźniki bilansowe. Średnia płynność bieżąca wzrosła do 0,82 z poziomu 0,7, a średni wskaźnik udziału kapitału obcego w kapitale całkowitym spadł z poziomu 2,90 na koniec 2015 r. do 2,16 na 31 grudnia 2016 r. Finanse ligi jako całość uległy znacznej poprawie, niemniej jednak brak kolejnego awansu Legii do fazy grupowej europejskich pucharów, może zachwiać ich stabilność i negatywnie wpłynąć na przyszłoroczny wynik. Po raz pierwszy w historii suma wyników finansowych netto klubów zamknęła się liczbą dodatnią i wyniosła 66 mln PLN, podczas gdy za 2015 r. wartość ta była ujemna i wynosiła -26,8 mln PLN.
– Sezon 2016/2017 po raz pierwszy zakończył się dodatnim wynikiem finansowym netto całości ligi – łączne przychody klubów były wyższe od całkowitych kosztów działalności aż o 66 MLN PLN. To osiągnięcie warte podkreślenia, ponieważ miejmy nadzieję, że na stałe przełamuje dotychczasowy trend – komentuje Marcin Opiłowski, Dyrektor EY w Dziale Doradztwa Podatkowego. – Ogólna nadwyżka finansowa ligi to nowa jakość w naszych realiach. Warto zatem trzymać kciuki za tych klubowych włodarzy, którzy potrafili osiągnąć ten stan. Bonusem niech będzie zadowolenie akcjonariuszy i – miejmy nadzieję jako kibice – coraz wyższy poziom piłkarski na boiskach – dodaje.

Ekstraklasa rekordowych mistrzów


Rekordy odnotowały również wartości mediowe wygenerowane przez kluby dla ich sponsorów. Wartość telewizyjna Ekstraklasy wyniosła 473 mln PLN, w porównaniu z 390 mln PLN rok wcześniej. Większość ekspozycji – zarówno ilościowo, jak i wartościowo – wygenerowały mecze. Wartość mediowa wyniosła ponad 323 mln PLN. Rekordowy wynik dla swojego sponsora koszulkowego uzyskał Lech Poznań – ponad 15 mln PLN.
– Pomogła w tym zacięta rywalizacja na boisku. Pierwszy raz od pięciu lat cztery drużyny przed ostatnią kolejką miały szansę na mistrzostwo. Ten emocjonujący finisz był jednym z najmocniejszych akcentów całego sezonu – uważa Jacek Bednarz, Członek Zarządu Ekstraklasy S.A. – Już jednak początki wieszczyły wyjątkowość tych rozgrywek. W pierwszym miesiącu minionej edycji na boiskach Ekstraklasy pojawiło się bowiem ośmiu ćwierćfinalistów Mistrzostw Europy. Po raz pierwszy najwyższa polska liga mogła się pochwalić takim wynikiem. W sierpniu zaś Legia Warszawa przełamała klątwę i awansowała do Ligi Mistrzów, jako pierwszy polski klub od 20 lat. Jubileusz 90-lecia rozgrywek ligowych w Polsce, przypadający na kwiecień 2017 roku, został więc dzięki temu godnie uczczony – dodaje.

Legia zwycięzcą rankingu biznesowego


Ścisła czołówka rankingu biznesowego powtórzyła swoje wyniki z poprzedniej edycji raportu, bowiem aż siedem pierwszych miejsc ułożyło się analogicznie do poprzedniego roku. W sezonie 2016/2017 Legia Warszawa obroniła nie tylko tytuł Mistrza Polski, ale również pozycję lidera w rankingu biznesowym raportu „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”. Wojskowi okazali się najlepsi w zestawieniu medialnomarketingowym, zajęli drugie miejsce w klasyfikacji finansowej oraz trzecie pod kątem efektywności sportowej.
Legia zanotowała znaczący wzrost przychodów – o 151 mln PLN – do rekordowego poziomu 281 mln PLN. Stanowi to 40% przychodów Ekstraklasy). To także najwyższy w 9-letniej historii raportu poziom prognozowany zysk netto – 74,4 mln PLN. Paradoksalnie pozwoliło to Wojskowym na zajęcie dopiero drugiego miejsca w klasyfikacji finansowej. Legia może pochwalić się korzystnymi wskaźnikami płynności (1,44) oraz zadłużenia (0,78). Niemniej jednak w tych kategoriach klub z Warszawy został prześcignięty przez m.in. Cracovię – zwycięzcę klasyfikacji finansowej.

Pod względem dywersyfikacji przychodów Mistrz Polski uplasował się na szóstej pozycji. To efekt dużego wpływu przychodów z praw mediowych, m.in. w związku z występami w Lidze Mistrzów (47% przychodów Legii pochodzi z tego źródła). W klasyfikacji mediów i marketingu Legia osiągnęła najlepsze wyniki w trzech z czterech wskaźników. Do Wojskowych należały triumfy w następujących kategoriach: najwyższa frekwencja na stadionie, najwyższa oglądalność meczów w telewizji oraz największa liczba sprzedanych koszulek. Jedynie pod względem wartości mediowej głównego sponsora koszulkowego Legioniści musieli oddać palmę pierwszeństwa odwiecznemu rywalowi – Lechowi. Ranking efektywności sportowej to dla Legii ostatni stopień podium, pomimo osiągnięcia najwyższej noty w dwóch z trzech wskaźników branych pod uwagę w tej kategorii. Komplet punktów przyznano warszawiakom za zdobycie mistrzostwa oraz za największą liczbę zawodników, którzy wystąpili w reprezentacjach narodowych. Jednak pod względem minut rozegranych przez graczy urodzonych po 1 stycznia 1995 r. Wojskowi wyprzedzili jedynie Piasta i zajęli odległe, piętnaste miejsce w stawce wszystkich klubów Ekstraklasy.

O raporcie „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”:
„Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu” jest jedynym oficjalnym wydawnictwem na temat polskich klubów piłkarskich firmowanym logo spółki Ekstraklasa S.A. To również jedyna na polskim rynku pełna, z uwzględnieniem wpływów transferowych, analiza finansów najwyższej klasy rozgrywkowej piłki nożnej i dokładne zestawienie przychodów i kosztów, pokazujące płynność finansową i rentowności klubów. Przez dziewięć kolejnych edycji publikacja stała się narzędziem analitycznym dla włodarzy klubów, PZPN i obecnych, a także potencjalnych sponsorów profesjonalnej piłki nożnej w Polsce. Publikacja zawiera Ranking Biznesowy oraz opisy wszystkich klubów Ekstraklasy pod kątem: sportowym, medialno-marketingowym i finansowym. Ranking składa się z 3 komponentów: Sport, Marketing i Medialność, Finanse.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: