eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Angielski w biznesie to norma

Angielski w biznesie to norma

2014-03-12 13:24

Angielski w biznesie to norma

Angielski w biznesie to norma © DOC RABE Media - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Bez znajomości języka angielskiego może być obecnie trudno. Ze sporządzanego corocznie raportu oceniającego za pomocą wskaźnika BEI (Business English Index) komunikatywność w języku angielskim we wszystkich sektorach biznesu wynika, że w 2013 roku światowa średnia wyniosła 4,75 w skali dziesięciostopniowej. To oznacza, że pracownicy znają angielski na tyle, aby rozumieć przedstawiane im prezentacje oraz być stanie opisywać problemy. Jak na tym tle wypada Polska?

Przeczytaj także: Czy warto inwestować w naukę języków obcych?

Język angielski to biznesowe esperanto obecnych czasów. Nic w tym dziwnego - coraz większa ilość firm oraz globalnych korporacji posiada swoje oddziały w różnych częściach globu, a pracownicy coraz częściej rezygnują z posługiwania się swoim rodzimym językiem na rzecz angielskiego, którego znajomość w mowie i piśmie jest już jednym z podstawowych wymogów.

W jakim stopniu pracownicy posługują się językiem angielskim? Aby to sprawdzić Global English corocznie sporządza raport, w którym za pomocą wskaźnika BEI (Business English Index), oceniającego komunikatywność w języku angielskim w dziedzinie biznesu w skali 1-10, można zweryfikować, w którym kraju taka komunikacja będzie mniej lub bardziej problemowa.

W ubiegłorocznym badaniu wzięło udział 137 tysięcy respondentów z całego świata.

Działy HR kluczem w rozwoju

W skali 1-10 najniższa wartość oznacza poziom początkujący, natomiast najwyższa, poziom wysoko zaawansowany. W 2013 roku światowa średnia wyniosła 4,75 – taki poziom oznacza, że pracownicy rozumieją biznesowe prezentacje oraz potrafią opisywać problemy i ich rozwiązania, mają natomiast kłopot z aktywnym uczestnictwem w dyskusjach biznesowych i wykonywaniem skomplikowanych zadań. Nawet jeśli ta liczba pokazuje, że istnieje wciąż pole do potencjalnego rozwoju, to w porównaniu do 2012 roku średnia wartość i tak wzrosła o 14%.

Co może kryć się za wzrostem tej wartości? Przede wszystkim większa aktywność działów HR, które systematycznie kładą większy nacisk na rozwój zdolności niezbędnych do kompetentnego komunikowania się językiem angielskim w biznesie. Doszkalani są także ci bardziej doświadczeni pracownicy, którzy dotychczas przyswoili jedynie podstawy tego języka.

Rozwój języka angielskiego biznesowego stwarza ogromne możliwości, ale nie należy również zapominać o zagrożeniach. Jednym z nich może być coraz większa różnica w poziomie komunikowania się między krajami intensywnie oraz wolniej się rozwijającymi.

fot. DOC RABE Media - Fotolia.com

Angielski w biznesie to norma

Z każdym kolejnym rokiem znajomość języka angielskiego ma coraz większy wpływ we wszystkich sektorach biznesu. Takie wnioski można wysnuć z najnowszego raportu Global English, analizującego władanie angielskim w biznesie w poszczególnych krajach, także w Polsce.


Polska powyżej średniej

Większość krajów w 2013 poprawiła wskaźnik BEI w porównaniu do roku 2012, wzrost zanotowano także w 11 z 15 sektorów przemysłowych. Poprawiły się nawet kraje, które w poprzednim notowaniu okupowały pięć ostatnich miejsc w światowym rankingu. Po raz pierwszy w historii trzy państwa osiągnęły wynik powyżej siedmiu – Filipiny, Norwegia i Holandia, z czego to pierwsze ponownie okazało się najlepsze ze wskaźnikiem 7,95.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik BEI dla wybranych krajów

Po raz pierwszy w historii trzy państwa osiągnęły wynik powyżej siedmiu – Filipiny, Norwegia i Holandia, z czego to pierwsze ponownie okazało się najlepsze ze wskaźnikiem 7,95.


Jak w tym zestawieniu prezentuje się Polska? Z listy 77 krajów plasujemy się na 27 miejscu ze wskaźnikiem 5,19, czyli powyżej średniej światowej. Wyniki dla poszczególnych państw przedstawione są na powyższym wykresie.

„Wynik powyżej światowej średniej z pewnością może cieszyć, podobnie jak fakt, że w zestawieniu znajdujemy się wyżej od kilku krajów lepiej rozwijających się niż Polska. Komunikowanie się w języku angielskim biznesowym jest coraz popularniejszym trendem, do którego dopasowują się także polskie firmy, bądź polskie oddziały międzynarodowych korporacji. Szkolą one swoich pracowników wewnątrz organizacji, lub wysyłają ich na specjalistyczne kursy, z naciskiem na przyswojenie biznesowych kompetencji językowych” – uważa Piotr Witkowski z warszawskiej szkoły językowej EnglishForYou.

Za pomocą badania można było również sprawdzić, w których sektorach przemysłu komunikowanie się w języku angielskim stoi na najwyższym poziomie. Jak można zauważyć na wykresie obok, najwyższy wskaźnik osiągnął przemysł lotniczy i kosmonautyczny, zaraz za nim przemysł usług profesjonalnych i przemysł technologiczny. Najniższe wskaźniki odnotowano w sektorze nieruchomości, organizacjach non-profit oraz sektorze mediów, komunikacji i rozrywki.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik BEI w poszczególnych sektorach przemysłu

Najwyższy wskaźnik osiągnął przemysł lotniczy i kosmonautyczny, zaraz za nim przemysł usług profesjonalnych i przemysł technologiczny.


Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: