Dzieci a decyzje zakupowe Polaków
2013-06-01 00:44
Przeczytaj także: Dzieci podejmują decyzje zakupowe
Jak pokazują wyniki badania, aż 6 na 10 Polaków wybierając kierunek wakacyjny uwzględnia opinię swoich dzieci. Respondenci podkreślają, że dzieci dysponują także dużą siłą perswazji odnośnie sposobu spędzania wolnego czasu, ustalając nierzadko harmonogram dnia całej rodziny.
Ponad połowa respondentów przyznała, że dzieci mają nawet wpływ na wybór sklepu, w którym rodzina robi zakupy. Gosia, mama dwójki dzieci, przyznaje, że jej córka najbardziej lubi robić zakupy w Biedronce… ponieważ „tak bardzo kocha biedroneczki”. W tym zakresie jak widać argumenty i kreatywność dzieci nie mają granic.
fot. mat. prasowe
Na wybór jakich rzeczy dzieci mają wpływ?
Opinia dzieci jest także bardzo istotna podczas urządzania mieszkania – ma wpływ na wybór mebli (42,3%) i nawet kolor ścian (40,5%). Ponad 2 na 10 respondentów stwierdziło, że sugerują się zdaniem dzieci przy wyborze mieszkania, a 16,7% - samochodu.
Jak twierdzi jedna z ankietowanych, „zdanie dziecka ma wpływ na to, jakie produkty żywnościowe kupujemy, jakie ubrania dziecięce, często samo wybiera sobie zabawki. Jego zdanie ma wpływ na to, jak urządzamy mieszkanie (np. kolor ścian). Za każdym razem jednak jego zdanie nie jest ostatecznie decydujące - najczęściej decyzje podejmowane są wspólnie. W odniesieniu do samochodu - w naszej rodzinie zdanie dziecka nie jest decydujące, jednak znam rodzinę, w której dziecko wybiera kolor kupowanego samochodu”.
Podsumowując wyniki badania Polskiego Programu Jakość Obsługi, można stwierdzić, że dzieci mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe całej rodziny. Dla większości rodziców kluczowe jest szczęście dziecka, gdyż tylko wtedy sami czują się spełnieni. To jednak oznacza czasem pochopne i nieprzemyślane decyzje podejmowane pod wpływem emocji. Jak się okazuje, opinia dzieci jest ważna nawet przy wyborze mieszkania czy miejsca na wakacje. Być może polskie firmy powinny w związku z tym uważniej przyjrzeć się swoim działaniom marketingowym i skierować je nie tylko do dorosłych, ale też do dzieci.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez Polski Program Jakość Obsługi w maju 2013 roku, za pomocą kwestionariusza on-line, na próbie 1.830 dorosłych respondentów. Niniejszy raport prezentuje II część wyników ogólnopolskiego badania dotyczącego traktowania w Polsce kobiet ciężarnych oraz z małymi dziećmi oraz wpływu dzieci na decyzje zakupowe Polaków. W przeprowadzonym badaniu, swoją opinię wyraziło 66% kobiet oraz 34% mężczyzn. Wśród respondentów największą grupę (24%) stanowiły osoby w wieku 26-30 lat z wyższym wykształceniem. Ponad połowa ankietowanych posiada dzieci lub jest w ciąży (w przypadku mężczyzn: ich partnerki/ żony są w ciąży), z czego 40% stanowią osoby z małymi dziećmi, do lat 3. Uzyskane wyniki w 35% pochodzą od respondentów z miast poniżej 50 tys. mieszkańców.
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Działania marketingowe a nurt kidult
-
Marki własne: ciągle za drogie, aby zdobyć rynek?
-
Czego szuka Polak na zakupach i czy to dostaje?
-
Pokolenie Z stawia na zakupy online
-
Czego pragną konsumenci? Kantar przedstawia trendy na 2024 rok
-
Boże Narodzenie. Jak uniknąć kompulsywnych zakupów i sprzątania?
-
Duty free: dlaczego nie chcemy kupować w sklepie bezcłowym?
-
Zabawki dźwiękowe i interaktywne pod lupą UOKiK
-
Polacy porzucili hipermarkety, teraz liczą się dyskonty?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)