eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wizerunek w Internecie a szukanie pracy

Wizerunek w Internecie a szukanie pracy

2011-11-13 00:17

Przeczytaj także: Zaangażowanie pracowników w rękach menedżerów


„Na Zachodzie, gdzie świadomość Internetu jest nieco wyższa niż u nas, co chwila słychać o kolejnych zwolnieniach lub problemach pracowników związanych z upublicznieniem informacji na temat pracodawcy lub swojego stosunku do pracy w sieci.” – komentuje Michał Filipkiewicz z Praca.pl. „Umieszczając informacje o naszych klientach, szefie czy nawet pokazując, że będąc w pracy marnujemy czas – np. na mikroblogu, możemy spodziewać się nieprzyjemności ze strony pracodawcy, a nawet wypowiedzenia.” – dodaje specjalista. W Polsce też mieliśmy już pierwsze sprawy w sądzie pracy właśnie o Facebook’a - w zeszłym roku prezes stołecznego Miejskiego Przedsiębiorstwa Taksówkowego została zwolniona z pracy za wpis na Facebook’u (choć pracodawca oficjalnie podał inny powód odwołania ze stanowiska).

fot. mat. prasowe

Czy to co Google mówi o Tobie...

Czy to co Google mówi o Tobie...


Ten brak szerszej świadomości na temat wpływu wyników wyszukiwarki na postrzeganie potencjalnego pracownika nie dziwi ekspertów. Anna Sikorska, kierownik działu SEO w marce Adseo zajmującej się marketingiem w wyszukiwarkach, podkreśla: „Większość firm – nawet tych dużych – nie dba o swój wizerunek w Internecie. Nie sprawdzają tego, jakie opinie pojawiają się w Sieci na temat samej firmy, jej usług czy produktów. Nasza firma realizuje sporo audytów widoczności marki w wyszukiwarce i bardzo często okazuje się, że organizacja jest zadziwiona wynikami. Nie spodziewali się, że aż tyle informacji można na jej temat znaleźć. Nie zawsze są to informacje korzystne z punktu widzenia działań wizerunkowych. Trudno się zatem dziwić, że osoby prywatne również nie mają tej świadomości.”

Pracownik z dobrym wizerunkiem poszukiwany

Osoby, które dbają o swój wizerunek regularnie sprawdzają w Google swoje dane personalne. Chronią prywatność w serwisach społecznościowych, nie podają kontrowersyjnych opinii. W ten sposób sobie nie szkodzą. To jednak nie zawsze wystarcza, bo by wizerunek był pozytywny, trzeba się postarać. „Aby stać się ekspertem nie wystarczy się nie kompromitować. Trzeba działać z wyczuciem i świadomie wpływać na to, jakie informacje o nas prezentuje wyszukiwarka. Trzeba umieć się wykreować i sprzedać. Zupełnie tak, jak kreuje się marki. Dlatego właśnie proces ten nosi nazwę Personal Brandingu” – wyjaśnia marketingowiec z Praca.pl, Michał Filipkiewicz. „Pracownik z dobrym wizerunkiem będzie bardziej poszukiwany na rynku pracy, wzbudza bowiem zaufanie nie tylko u pracodawcy, ale również u potencjalnych kontrahentów firmy. Jeśli kandydat zadbał również o networking, będzie dla swojego pracodawcy źródłem nowych, korzystnych i rozwojowych kontaktów.” – dodaje ekspert.

Kowalski ma trudniej

W procesie budowania wizerunku w Internecie spore znaczenie ma to, jak bardzo nasze nazwisko jest popularne. Przysłowiowy Jan Kowalski znajduje się w zupełnie innej sytuacji niż osoba o nietypowym, rzadkim nazwisku. Anna Sikorska z Adseo podkreśla: „Popularne nazwisko to jednocześnie plus i minus. Jeśli nie dbamy świadomie o wizerunek w sieci i nie zamierzamy tego robić, popularne nazwisko będzie przewagą – pozwala nam ukryć się wśród innych osób o identycznych danych personalnych. Klient, pracodawca czy specjalista ds. rekrutacji nie będzie wiedział czy informacje które znalazł, rzeczywiście dotyczą nas czy kogoś innego. Jeśli jednak chcemy zadbać o swój image i kreować się na eksperta, popularne nazwisko jest przeszkodą – wymaga prowadzenia działań pozycjonerskich. Podobnych do tych, jakie stosują firmy komercyjne w celu wypromowania swoich produktów czy usług w wyszukiwarce.” – wyjaśnia ekspert.

Personal Branding w Sieci

Świadomość konieczności dbania o swój wizerunek w Internecie będzie najprawdopodobniej rósł. Z tegorocznych badań Deloitte wynika, że 60% pracodawców w USA uważa, że ma prawo wiedzieć, co o ich pracownicy publikują w sieci – w Polsce coraz częściej specjaliści ds. rekrutacji „googlują” kandydatów. „Do sytuacji, w której rekruter będzie opierał się jedynie na danych z Internetu prędko raczej nie dojdzie – uważa Krzysztof Kirejczyk, prezes Praca.pl – ale każdy, kto poważnie myśli o budowaniu swojej kariery powinien zacząć zwracać większą uwagę na to, co można na jego temat znaleźć i zacząć świadomie zarządzać swoim wizerunkiem.”

W ankiecie Praca.pl udział wzięło 389 użytkowników serwisu.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: