eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Coolhunter czyli analityk trendów rynkowych

Coolhunter czyli analityk trendów rynkowych

2011-09-26 09:14

Przeczytaj także: Najlepsze zawody na 2012 rok


Miejsca pracy i korzyści z coolhuntingu

W Klasyfikacji Zawodów i Specjalności wprowadzonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej zawód coolhuntera (kod: 243101) przydzielony został do kategorii „specjaliści do spraw reklamy i marketingu”. Przydział branży to nie przypadek – zawód powiązano z najczęstszymi miejscami zatrudnienia analityków trendów. W Polsce pracują oni zazwyczaj na zlecenie dużych agencji reklamowych i marketingowych. Zdarza się, że coolhunterzy są zatrudnieni bezpośrednio na zlecenie producenta. Częściej jednak korzysta się z ich usług w trakcie konkretnej kampanii, mającej na celu poprawę wizerunku marki, wprowadzenie nowego produktu lub ustalenie działań marketingowych na najbliższe lata. Informacje uzyskane przez coolhuntera w trakcie obserwacji i przekazane specjalistom od reklamy pozwalają dostosowywać produkcję do potrzeb i oczekiwań danej grupy odbiorców, ulepszyć już istniejący produkt, wreszcie zaprojektować kampanię reklamową dopasowaną do konkretnego konsumenta czy zwiększyć świadomość marki w danej grupie.

Mimo dużych korzyści płynących z pracy coolhunterów, rynek usług związanych z analizą trendów rynkowych w Polsce jest jeszcze niewielki. Pracy w tej branży można szukać tylko w największych miastach, najlepiej w Warszawie. Rzadko zdarzają się ogólnodostępne oferty pracy dla coolhunterów. W większości agencji reklamowych na stanowisko analityka trendów rynkowych zatrudnia się osobę już wcześniej związaną z reklamą, modą lub show-biznesem, posiadającą szeroką sieć kontaktów, które można wykorzystać w trakcie badań.

Predyspozycje i zarobki

W pracy analityka trendów rynkowych bardziej istotne od wykształcenia są predyspozycje pozwalające na uzyskanie cennych informacji. Coolhunterzy to zazwyczaj młode osoby otwarte na nowe sposoby wyrażania siebie, obdarzone wyczuciem stylu i dobrą prezencją. Dobry coolhunter musi być wnikliwym obserwatorem, który zna psychologiczne mechanizmy rządzące zachowaniami grupowymi. Analityk musi także obowiązkowo znać najpopularniejsze miejsca w mieście, posiadać informacje z dziedziny sztuki, mody, literatury i nowinek technologicznych. Powinien z łatwością nawiązywać kontakty i mieć zdolność przenikania do obserwowanej grupy. Parający się tą profesją powinni mieć także intuicję, która podpowie im, w które z zaobserwowanych trendów warto zainwestować, a które są tylko krótkotrwałą fascynacją młodzieży. Należy pamiętać, że praca coolhuntera wymaga dużej dyspozycyjności. Specyfika zlecanych zadań wymaga dostępności w godzinach popołudniowych, wieczornych, a nawet nocnych. Należy być także przygotowanym na pracę w weekendy.

Analiza trendów rynkowych w Polsce to dziedzina bardzo młoda, stąd niewiele informacji o zarobkach coolhunterów. Zgodnie z dostępnymi danymi większość analityków trendów rynkowych zarabia miesięcznie od 2 800 PLN do 5 600 PLN brutto. Zdarza się, że polscy coolhunterzy są równocześnie zatrudnieni na innym stanowisku, a analizą trendów zajmują się tylko okazjonalnie. W takich przypadkach zarobki związane z coolhuntingiem są dla nich dodatkiem do pensji.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: