Elementy zarządzania strategicznego
2011-08-04 13:51
Przeczytaj także: Zarządzanie strategiczne: Pierścionek Strategii
Elementy zarządzania strategicznego
Oto najważniejsze informacje na temat poszczególnych elementów zarządzania strategicznego:
- Misja – określa sens istnienia firmy, jej główne i najważniejsze zadanie oraz wartości oferowane klientom/konsumentom. Odpowiada na pytania “Po co istnieje przedsiębiorstwo?”, “Jakie zaspokaja potrzeby?”, „Jakie wartości dodane daje klientom?”.
- Wizja wyobrażenie o przyszłym kształcie firmy. Jest podstawą do opracowania strategii, a jednocześnie motywuje i inspiruje do realizacji celów. Perspektywa wizji to zazwyczaj od 3 do 5 lat. Musi być ujęta w konkretnych liczbach
- Cele strategicznestan, rezultat lub punkt, który chcemy osiągnąć podejmując działanie. Cel jest konkretem, wyrażonym liczbą, współrzędnymi geograficznymi czy astronomicznymi, parametrami fizykochemicznymi. Cele strategiczne odnoszą się do kluczowych osiągnięć w zakresie realizacji nakreślonej wizji, w ramach przyjętej strategii.
- Strategia średnio/-długofalowo określony sposób osiągnięcia celów w wymiarze całej organizacji. Strategia jest odpowiedzią na pytanie, JAK (jakimi drogami i sposobami) chcemy zrealizować cele długofalowe.
- Grupa docelowa określona klasa konsumentów lub firm, do której chcemy aktywnie kierować naszą ofertę oraz działania sprzedażowe i marketingowe. Grupą docelową nie jest ogół aktualnych klientów, czy też charakterystyka przeciętnego klienta.
- Rozplanowanie zasobów przekazanie (lub ciągłe przekazywanie) zasobów ludzkich, finansowych i technicznych oraz kapitału wiedzy do poszczególnych zespołów i jednostek biznesowych
- Cele cząstkowe/etapowe cele strategiczne firmy i pionów przełożone na cele poszczególnych zespołów i jednostek biznesowych oraz na krótsze okresy czasowe.
- Struktura organizacyjna podział uprawnień i odpowiedzialności wraz z określeniem zależności pomiędzy poszczególnymi członkami organizacji. Stanowiska pracy, komórki i jednostki organizacyjne są pochodną tego podziału.
- Cele krótkoterminowe jednostek cele odnoszące się do jednostek (pracowników), wraz z oceną ich realizacji/ Wywodzą się z celów cząstkowych/etapowych
- Planowanie szczegółowe i realizacja planu planowanie działań w odniesieniu do jednostek (pracowników) oraz realizacja założonych celów. Plany szczegółowe wywodzą się ze struktury, celów jednostek i ogólnego rozplanowania zasobów.
1 2
oprac. : ASK Analizy Szkolenia Konsulting
Przeczytaj także
-
Wizja firmy
-
Typ i struktura organizacji a potencjał spółki
-
Strategia marketingowa firmy z branży kulinarnej. Jak zmaksymalizować efekty?
-
Sektor MŚP: pandemia to nie jest czas na planowanie?
-
Nie tylko wynik finansowy. Liczy się również tworzenie wartości
-
System wynagrodzeń to element strategii
-
Biznes plan jako narzędzie sprawnego zarządzania
-
Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy?
-
7 podstawowych błędów w prowadzeniu firmy