eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › PR w nowych mediach

PR w nowych mediach

2004-11-06 14:49

Przeczytaj także: Informacja prasowa na piątkę



Nowe media, w szczególności internet, tworzą społeczeństwo w większości składające się z liderów opinii. Osoby te rzadko ulegają reklamie. Więcej niż połowa internautów deklaruje czytanie gazet przynajmniej raz w tygodniu oraz regularne czytelnictwo ulubionego czasopisma. Blisko połowa z nich słucha także radia przez około godzinę, dwie dziennie i mniej więcej tyle samo czasu poświęca na oglądanie telewizji.

Użytkownicy internetu w Polsce najczęściej korzystają z informacji zgromadzonych w światowych zasobach WWW. Bardzo często posługują się również pocztą elektroniczną. Oznacza to, że naturalnym sposobem dotarcia do użytkowników nowych mediów będzie informacja na łamach mediów. I tu obserwujemy kolejną przewagę public relations nad reklamą. Według Marshalla McLuhana medium jest przekazem, a każdy przekaz oprócz prezentowania tego, co jest jego przedmiotem, prezentuje pewne właściwe danemu medium ujęcie tego przedmiotu i uczy oglądać go w specyficznej określonej przez własne właściwości postaci. Ogromne znaczenie w systemie nowych mediów będzie miało uwiarygodnienie przekazu i jego nadawcy. Ze względu na rosnącą liczbę informacji znajdujących się w sieci przed wykorzystaniem informacji płynących z nowych mediów konieczne będzie zweryfikowanie wiarygodności źródła i ocena jakości dostarczanych przez nie informacji.

RESEARCH JAKO JEDNO Z NARZĘDZI KSZTAŁTOWANIA STRATEGII PR

Nowym zawodem związanym z rozwojem nowych technologii jest researcher. Zrodził się z zapotrzebowania firm w zakresie informacji. Researcherzy mają za zadanie "przeczesywać" sieci w poszukiwaniu istotnych dla rozwoju firmy informacji. Do nich należy również selekcja i obróbka informacji pochodzących z sieci. Wraz z rozwojem sieci rośnie zapotrzebowanie na specjalistów z tej dziedziny, głównie za sprawą poszerzających się zasobów i coraz większych trudności wiążących się ze skutecznym ich przeszukiwaniem. W firmach najczęściej właśnie PR-owcy są selekcjonerami informacji. Na bieżąco monitorują rynek informacji i mają największą wprawę w wyszukiwaniu informacji istotnych, na które firma powinna zareagować. Dlatego w społeczeństwie informacyjnym do PR-owców będzie najprawdopodobniej należeć rola strategicznych doradców organizacji.

Z powyższych wywodów nie należy pochopnie wnioskować, że czas skutecznej reklamy przeminął. Warto jednak uzmysłowić sobie, że reklama staje się teraz zupełnie innym narzędziem komunikacji niż była dotychczas. Wprawdzie nie można liczyć, że buduje silne brandy, lecz istniejące może wzmacniać. A co do PR… Ma wiele zalet, które sprawiają, że staje się idealnym narzędziem do budowania świadomości marki w erze nowych mediów. Powinien o tym pamiętać każdy manager marketingu.



Iwona Kubicz jest starszym konsultantem public relations w firmie OnBoard PR. Jest członkiem prestiżowego stowarzyszenia International Public Relations Association, kontakt: ikubicz@onboard.pl



PRZYPISY:

1 Regina Brady, Edward Forrest, Richard Mizerski, "Marketing w internecie", Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2002
2 Derrick de Kerckhove, "Inteligencja otwarta", Wydawnictwo MIKOM, 2001
3 red. Andrzej Koźmiński i Włodzimierz Piotrkowski, "Zarządzanie teoria i praktyka", Wydawnictwo Naukowe PWN, 1996
4 Ryszard W. Kluszczyński, "Film, wideo , multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej", Wydawnictwo Rabid, 2002
5 Mariusz Majewski, "Nowe podejście do marketingu", http://webmaster.pckurier.pl/2000/marzec/wimmer/dyskusja.html
6 Tomasz Maciejowski, "Narzędzia skutecznej promocji w Internecie", Oficyna Ekonomiczna
7 Andrzej Mańka, "Film reklamowy: demon o stu twarzach - część III", www.e-marketing.pl
8 red. Andrzej Koźmiński i Włodzimierz Piotrkowski, "Zarządzanie teoria i praktyka", PWN, 1996
9 Tomasz Maciejowski, "Narzędzia skutecznej promocji w Internecie", Oficyna Ekonomiczna
10 Paulina Michalik, "Ewolucja call center", "Impact", nr 4 (33), 2002
11 Tomasz Sucheta, "Eye tracking, gdzie spoczywa oko konsumenta", Modern Marketing, nr. 9-10, 2002



Jeżeli chcesz zamówić prenumeratę miesięcznika Marketing w Praktyce

poprzednia  

1 ... 4 5

oprac. : Iwona Kubicz / Marketing w Praktyce Marketing w Praktyce

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: