eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Mapa Rynku Pracy - Październik 2004

Mapa Rynku Pracy - Październik 2004

2004-11-14 17:39

Mapa Rynku Pracy - Październik 2004

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

W comiesięcznym badaniu Głównego Urzędu Statystycznego 26% badanych przedsiębiorstw z sektora przetwórstwa przemysłowego wskazało, że w październiku poprawiła się koniunktura, natomiast 13% odczuło jej pogorszenie. Pozostałe nie zanotowały w porównaniu do września znaczących zmian. Ogólny klimat koniunktury jest więc nieco gorszy niż we wrześniu, ale jednocześnie znacznie lepszy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Koniunkturę oceniły gorzej niż w ubiegłym miesiącu zarówno firmy z sektora publicznego, jak i przedsiębiorstwa prywatne - bardziej optymistyczne były te ostatnie.

Przeczytaj także: Mapa Rynku Pracy - Wrzesień 2004

Pogorszyły się nastroje przedsiębiorców działających w handlu detalicznym. Pogorszenie sytuacji finansowej przedsiębiorstw znalazło odbicie w pesymistycznych nastrojach przedsiębiorców.

Polepszyła się jedynie koniunktura w budownictwie. Oceny sytuacji dokonane przez ankietowanych przedsiębiorców były lepsze niż we wrześniu i w analogicznym okresie ostatnich siedmiu lat. Optymizm pracodawców z tej branży ma swoje odzwierciedlenie w liczbie ogłoszeń -zamieścili w październiku o 1/3 ogłoszeń więcej niż we wrześniu.

Z badań GUS-u wynika, że firmy ciągle mają nadmierne zapasy wyprodukowanych wyrobów. Na rynku spodziewane są redukcje zatrudnienia (choć będą mniejsze, niż te założone przed miesiącem), oraz kolejne podwyżki.

W październiku najlepiej ocenili koniunkturę producenci sprzętu i urządzeń rtv, papieru oraz wyrobów papierniczych, mebli, artykułów spożywczych, napojów i wyrobów tytoniowych oraz maszyn i urządzeń. Negatywnie ocenili październikową koniunkturę przedsiębiorcy z firm odzieżowych i futrzarskich, metali, skór i wyrobów skórzanych, pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep.

Praca w internecie:

Średnia liczba nowych ofert pracy, które pojawiły się w lipcu w internecie w poszczególnych portalach:

- Aaaby.pl - 1461
- Jobs.pl - 1233
- Jobpilot - 1600
- onet.pl - 2887
- pracuj.pl - 1507
- topjobs - 450
- cvonline.pl - 146
- wp.pl - 3138
źródło: portale. Informujemy, że Hudson nie ponosi odpowiedzialności za dane pochodzące od poszczególnych portali.

Praca - Branże

W październiku liczba zamieszczonych ogłoszeń obniżyła się w stosunku do września. W sumie opublikowano 2315 ogłoszeń (prawie o 200 mniej niż w ubiegłym miesiącu).

Mniejsze potrzeby rekrutacyjne miały prawie wszystkie badane przez Hudson branże. Wyjątkiem było budownictwo, gdzie pracodawcy zamieścili niespodziewanie o 48 ogłoszeń więcej, niż miało to miejsce przed miesiącem. Powodem tej zwyżki było wejście na Polski rynek nowej firmy budowlanej, która intensywnie rekrutowała w październiku personel. Z drugiej strony firmy należące do tego sektora wykańczają nowopowstałe inwestycje, aby zakończyć je przed zbliżającą się zimą. Tę tendencję odzwierciedla stosunkowo duża liczba ogłoszeń dla majstrów robót wykończeniowych, elektryków, tynkarzy i glazurników. Udział procentowy ogłoszeń pochodzących z firm budowlanych zwiększył się w październiku dwukrotnie i wyniósł 6%.

Wzrosła także liczba ogłoszeń rekrutacyjnych w branży elektronicznej - pracodawcy z tego sektora zamieścili o 31 ogłoszeń więcej niż przed miesiącem. W efekcie udział procentowy elektroniki w rynku ogłoszeń zwiększył się do 2%.

Pozostałe branże zanotowały spadek bądź brak zmiany w liczbie zamieszczonych ogłoszeń prasowych. Najbardziej zmalała liczba ofert pochodzących z handlu. Październik przyniósł spadek na poziomie 96 ogłoszeń, a więc o prawie 1/3 w stosunku do ubiegłego miesiąca. Tym samym liczba ofert w tym sektorze spadła poniżej poziomu z sierpnia. Mniej pracowników poszukiwały supermarkety, które są jednym z pracodawców tego sektora zamieszczającym najwięcej ogłoszeń.

Znacznie mniej ofert zamieściły w październiku firmy produkcyjno-przemysłowe. Choć spadek był duży - bo o 78 ogłoszeń, branża ta nadal pozostaje liderem rynku ogłoszeniowego z 15% udziałem.

 

1 2

następna

oprac. : M. Balwin, U. Czaplarska / Hudson Global Resources Hudson Global Resources

Marketing na diecie

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: