eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Komunikacja w biznesie: procedura rozwiązywania problemów

Komunikacja w biznesie: procedura rozwiązywania problemów

2011-02-22 14:08

Przeczytaj także: Odpowiedzialność Biznesu - sztuka dialogu


etap 5 – oceń każdą propozycję pod kątem zgodności z kryteriami

Jeśli zespół dobrze wykonał swoją pracę polegającą na wskazaniu kryteriów, to piąty etap podstawowej procedury rozwiązywania problemów powinien być zaskakująco prosty. Przeczytajcie listę proponowanych rozwiązań i wyeliminujcie te, które nie spełniają kryteriów niezbędnych uzgodnionych na etapie trzecim. Następnie połączcie podobne pomysły, redukując listę do rozsądnej długości. Ustalcie na ile każda z opcji spełnia kryteria pożądane, rozważcie liczbę i wartość spełnionych kryteriów tego typu, tworząc hierarchiczną listę proponowanych rozwiązań.

etap 6 – wybierz najlepsze rozwiązanie

Czasami zdarza się tak, że mimo wykorzystania kryteriów niezbędnych i kryteriów pożądanych, zespołowi wciąż zostaje kilka propozycji do wyboru. A jakaś decyzja – rekomendacja tylko jednej propozycji – musi być podjęta.

W tym wypadku decyzję można podjąć za pomocą jednej z trzech metod: konsensu, kompromisu i głosowania. Konsens polega na tym, że wszyscy członkowie akceptują jedno z rozwiązań, mimo że pierwotnie mogli popierać zupełnie inną propozycję. Decyzja ma charakter kompromisowy, jeśli każdy musi, częściowo zrezygnować ze swoich wymagań. Nikt całkowicie nie przegrywa, ale i nikt nie jest w pełni zadowolony – tym niemniej decyzja zostaje podjęta i można ją przedstawić. Jeśli konsensus lub kompromis nie są możliwe, to grupa może skorzystać z głosowania. Wygrywa wówczas ta opcja, która uzyska ustaloną większość głosów (zwykła większość lub większość względna o ustalonym poziomie np. 75%). Głosowanie powinno się wykorzystywać tylko w ostateczności, ponieważ tworzy grupki wygranych i przegranych.

W tym momencie zespół kończy procedurę podejmowania decyzji i jest gotów do przekazania swych rekomendacji właściwej osobie (osobom) lub – jeśli ma takie uprawnienia – samodzielnie rozpocząć wdrażanie rozwiązania.

fot. mat. prasowe




Więcej ciekawych informacji o komunikacji w biznesie znajdziesz w książce „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl. Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

poprzednia  

1 2 3

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: