eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne

Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne

2011-02-24 10:08

Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne

Model 1: Zaangażowanie sektora prywatnego w fazie eksploatacji © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

Partnerstwo publiczno-prywatne w ostatnim czasie stanowi przedmiot szczególnego zainteresowania służb Komisji Europejskiej, która upatruje w rozwoju tej formy realizacji inwestycji infrastrukturalnych korzyści zarówno dla poszczególnych krajów członkowskich, jak i całej Unii Europejskiej. Stanowisko to wydaje się być uzasadnione z powodu z jednej strony dużego zapotrzebowania na finansowanie inwestycji z sektora środowiska i transportu, jakie występuje głównie w nowych krajach członkowskich, a z drugiej strony niewystarczających środków publicznych do sfinansowania tego typu inwestycji samodzielnie czy rosnącego zadłużenia poszczególnych jednostek sektora samorządowego.

Przeczytaj także: Branża IT a partnerstwo publiczno-prywatne

Zainteresowanie formułą partnerstwa ze strony KE wynika z korzyści jakie oprócz finansowania konkretnego projektu może ona przynieść. Wśród nich Komisja Europejska w swoich wytycznych dotyczących udanego partnerstwa publiczno-prywatnego (styczeń 2003), opracowanych jeszcze w poprzedniej perspektywie finansowej pod kątem funduszu ISPA, wymienia przede wszystkim: przyśpieszenie realizacji projektów inwestycyjnych i rozwój infrastruktury, redukcję kosztów operacyjnych w okresie trwania projektu (sektor prywatny z reguły dąży do obniżenia kosztów działalności operacyjnej), dywersyfikację ryzyka umożliwiającą podjęcie właściwych kroków w celu minimalizacji skutków jego wystąpienia, podniesienie jakości i efektywności wykonanych prac inwestycyjnych, a także w kolejnym etapie jakości świadczonych usług (podmiot, który projektuje i buduje ze świadomością, że to on będzie ponosił koszty utrzymania wybiera już na etapie planowania inwestycji rozwiązania techniczne umożliwiające wyższą jakość świadczonych usług i niższe koszty eksploatacji).

Dodatkowo, PPP umożliwia przeniesienie funkcji operatora na sektor prywatny odciążając w ten sposób administrację publiczną i umożliwiając jej skoncentrowanie się na realizacji funkcji wyłącznie regulacyjnych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów eksploatacyjnych przedsięwzięcia oraz maksymalizacji dochodów (np. w projekcie budowy i eksploatacji stadionu sportowego dodatkowe dochody generowane będą z wynajmu specjalnie zaprojektowanych powierzchni usługowych na cele gastronomiczne i handlowe) i tym samym minimalizacji konieczności udzielania dodatkowych subwencji ze środków publicznych na utrzymanie infrastruktury.

fot. mat. prasowe

Model 1: Zaangażowanie sektora prywatnego w fazie eksploatacji

Model 1: Zaangażowanie sektora prywatnego w fazie eksploatacji


Wytyczne są przygotowywane

Jednym z narzędzi wspierających realizację zadań publicznych w partnerstwie z sektorem prywatnym jest dopuszczona przez Komisję Europejską możliwość współfinansowania tego rodzaju przedsięwzięć z funduszy unijnych. Obecnie brakuje jeszcze dokładnych wytycznych na temat możliwości łączenia partnerstwa publiczno-prywatnego z funduszami unijnymi, zwłaszcza w kontekście obecnej perspektywy finansowej 2007-2013. Na szczęście prace takie trwają - Inicjatywa JASPERS we współpracy z Komitetem Regionów (DG REGIO) przygotowuje wytyczne dla projektów realizowanych w formule PPP i współfinansowanych ze środków UE (tzw. projekty mieszane lub hybrydowe).

Dodatkowo, biorąc pod uwagę ostatnie dyskusje na temat budżetu, w kolejnej perspektywie finansowej należy się spodziewać dodatkowych zachęt ze strony KE skłaniających podmioty publiczne do realizacji zadań publicznych przy udziale sektora prywatnego, zwłaszcza w sektorach wykazujących potencjał komercyjny (np. gospodarka odpadami, gospodarka wodno-ściekowa, autostrady, energetyka).

fot. mat. prasowe

Model 2: DBO (Zaprojektuj/Wybuduj/Eksploatuj)

Model 2: DBO (Zaprojektuj/Wybuduj/Eksploatuj)

W latach 2007-2013 na projekty infrastrukturalne w Polsce przeznaczonych jest ponad 67 euro funduszy unijnych - z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Główną zaletą przemawiającą za popularnością funduszy jest bezzwrotność oraz wysokość dofinansowania, która może sięgać nawet 85 proc. wartości inwestycji. PPP jest narzędziem, które w przypadku braku środków własnych na realizację zadania w sektorze publicznym, umożliwia sfinansowanie pozostałej części inwestycji, w miejsce tradycyjnego zadłużania się sektora publicznego w drodze zaciągania kredytu lub pożyczki.

Rozwiązanie takie dopuszcza ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (art.28 ust. 9 wprowadzony przez ustawę o partnerstwie publiczno-prywatnym). Skutkiem wprowadzonych regulacji powinno być większe zainteresowania podmiotów publicznych realizacją projektów w modelu PPP. Z drugiej strony, możliwość łączenia formuły PPP z funduszami unijnymi, z uwagi na potencjalne obniżenie wielkości kapitału niezbędnego do wniesienia w celu realizacji inwestycji, powinno przyczynić się do większego zainteresowania sektora prywatnego inwestycjami sektora publicznego, nawet w regionach mało atrakcyjnych.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: