eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne

Partnerstwo publiczno-prywatne a fundusze unijne

2011-02-24 10:08

Przeczytaj także: Branża IT a partnerstwo publiczno-prywatne


Prawdziwa hybryda

O ile poprzednie trzy modele są tak naprawdę próbą uniknięcia formuły partnerstwa publiczno-prywatnego w procesie ubiegania się o dotację, o tyle czwarty model zaprezentowany przez JASPERS jest rzeczywistą hybrydą partnerstwa publiczno-prywatnego i funduszy UE. W modelu tym koszty inwestycji są pokryte zarówno z dotacji, przez sektor publiczny, jak i prywatny. W tak przyjętej strukturze finansowania powodzenie w ubieganiu się o dofinansowanie projektu z funduszy unijnych będzie sprawą kluczową. Dlatego etap przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie powinien nastąpić jeszcze przed wyborem partnera prywatnego i zawiązaniem spółki celowej, na etapie weryfikacji przewagi formuły PPP nad tradycyjnym sposobem realizacji inwestycji. W przeciwnym razie ramy czasowe perspektywy finansowej mogą okazać się zbyt wąskie w stosunku do czasu trwania procedury wyboru partnera prywatnego.

fot. mat. prasowe

Przykłady projektów hybrydowych

Przykłady projektów hybrydowych

Piąty model zakłada dotację nie dla kosztów inwestycji, które finansowane są przez partnera prywatnego, ale dofinansowanie w formie dopłat do opłat, które w trakcie eksploatacji podmiot publiczny będzie musiał płacić. Takie podejście nie miało jeszcze zastosowania w praktyce, ale z pewnością byłoby dla KE bezpieczne pod kątem zachowania trwałości projektu i osiągnięcia najważniejszego celu realizacji inwestycji –świadczenia określonej usługi na rzecz społeczeństwa. Na razie jednak można przypuszczać, że model ten nie znajdzie zastosowania ponieważ stoi w sprzeczności z regułą n+2, według której fundusze unijne przyznane w ramach danej siedmioletniej perspektywy muszą być wydatkowane przez beneficjenta najpóźniej w dwa lata od końca tej perspektywy (dla perspektywy 2007-2013 fundusze muszą być wydatkowane przez beneficjenta do końca 2015r.).

W obecnej formie funkcjonowania funduszy unijnych powodowałoby to objęcie dopłatami wyłącznie opłat wypłaconych do końca 2015r. co przy nawet 30-letnich okresach eksploatacji inwestycji zrealizowanej w ramach PPP stanowiłoby bardzo niski udział dotacji. Dodatkowo, pod znakiem zapytania stoi także sposób kalkulacji wysokości dofinansowania ze środków UE. Dlatego też wdrożenie tego modelu byłoby trudne i wymagałoby gruntownych zmian w ustawodawstwie KE oraz krajowym dotyczącym wdrażania funduszy UE. Model ten nie rozwiązuje też problemu zamknięcia finansowania dla dużych kapitałochłonnych inwestycji.

fot. mat. prasowe

Ustalenie wielkości wsparcia dla projektów infrastrukturalnych, w tym generujących Przychód

Ustalenie wielkości wsparcia dla projektów infrastrukturalnych, w tym generujących Przychód


Który model odpowiedni?

Podsumowując opracowane przez JASPERS modele: dwa pierwsze z nich (czyli umowa na eksploatację lub DBO) są pod kątem ubiegania się o wsparcie najprostsze i mogą być stosowane bez większych przeszkód formalnych. Już teraz we wniosku o dofinansowanie, np. dla projektów z gospodarki wodno-ściekowej w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, należy wskazać operatora infrastruktury, jeżeli będzie nim podmiot inny niż ubiegający się o wsparcie. Rozwiązania te jednak zakładają, że cała infrastruktura w sposób tradycyjny budowana będzie środkami publicznymi, a większość ryzyk nadal pozostanie po stronie publicznej.

Trzeci model, podobnie jak wcześniejsze, jest dosyć łatwo stosowalny w procesie ubiegania się o dotację, mimo zaangażowania środków prywatnych w kosztach inwestycji. Niestety, jednocześnie jest mało efektywny pod kątem wysokości możliwego do otrzymania wsparcia. Model piąty w obecnych ramach prawnych dotyczących funduszy nie znajdzie zastosowania. Natomiast w kontekście rozwoju PPP w Polsce oraz chęci angażowania środków prywatnych na etapie inwestycji, najwłaściwszy do zastosowania, zwłaszcza w dużych projektach infrastrukturalnych, jest model czwarty.

Zrealizowane projekty oraz doświadczenia poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej pokazują, iż istnieje możliwość realizacji projektów mieszanych. Należy jednak pamiętać, że projekt realizowany w formule PPP może zostać objęty dofinansowaniem pod warunkiem zgodności z zasadami UE zawartymi w traktacie o funkcjonowaniu UE, dotychczasowym dorobkiem i regułami dotacyjnymi KE, które według zapowiedzi w kolejnej perspektywie finansowej mają być dużo bardziej sprzyjające partnerstwu publiczno-prywatnemu.

poprzednia  

1 ... 3 4

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: